Sungai Johor

sungai di Johor, Malaysia

Sungai Johor merupakan sungai utama di negeri Johor, Malaysia. Sungai ini adalah sepanjang 122.7 km dan mengalir mengikut arah kasar utara-selatan, berasal dari Gunung Gemuruh dan mengosong ke dalam Selat Johor. Anak-anak sungainya yang penting termasuklah Sungai Sayong, Linggiu, Tiram dan Lebam. Tebingnya juga terletaknya ibu negeri lalu Johor.[[:]] Jambatan Sungai Johor, secara rasmi dibuka pada Jun 2011, merupakan jambatan pertama merentasinya dan kini merupakan jambatan sungai terpanjang di Malaysia.

Sungai Johor
Lokasi
NegaraMalaysia
Ciri-ciri fizikal
Panjang122.7 km
Pandangan udara muara Sungai Johor River di Jambatan Sungai Johor. Air di kanan ialah Takungan Hilir Layang. Anak sungai di kiri ialah Sungai Lebam.

Sumber air sunting

Lembangan Sungai Johor merangkumi 14% daripada negeri Johor di Semenanjung Malaysia. Sungai ini serta anak sungainya merupakan sumber air penting bukan sahaja untuk negerinya sendiri tetapi juga untuk jirannya, Singapura. Syarikat Air Johor, SAJ dan Public Utilities Board of Singapore (PUB) setiapnya mengumpul 250,000 meter padu/hari daripada air Sungai Johor berdekatan Kota Tinggi. Kedua-dua skim bekalan air telah berkhidmat sejak pertengahan tahun 1960-an. Tambahan lagi, Empangan Linggiu yang telah siap dan mula mengempang air pada 1993 juga dijadikan bekalan air tambahan kepada Johor dan Singapura.

Hidupan liar sunting

Bukti kehadiran populasi pembiakan dugong dalam perairan muara Sungai Johor telah dikumpul antara 1974 dan 1989.

Rujukan sunting