Sungai Pasig (Filipina: Ilog Pasig dan Sepanyol: Río Pásig) ialah sebuah sungai di Filipina yang menghubungkan Laguna de Bay ke Teluk Manila. Terbentang kira-kira 25 kilometer (15.5 mi), ia membelah ibu kota Manila dan kawasan bandar sekitarnya di bahagian utara dan selatan. Anak sungai utama adalah Sungai Marikina dan Sungai San Juan. Keseluruhan lembangan saliran Sungai Pasig, termasuk lembangan Laguna de Bay, merangkumi 4,678 kilometer persegi (1,806 meter persegi).

Sungai Pasig
Negara  Filipina
Kawasan-kawasan Wilayah Ibu Bandar, Calabarzon
Cabang-cabang
 - kiri Pateros-Taguig River, San Juan
 - kanan Marikina, Napindan
Bandar-bandar Manila, Makati, Mandaluyong, Pasig, Taguig
Sumber Laguna de Bay
Muara Manila Bay
 - lokasi Manila
 - ketinggian 0 m (0 ft)
Panjang 27 km (17 mi)
Lembangan 4,678 km2 (1,810 sq mi) [1]
Peta saliran sistem sungai Pasig-Marikina
Peta saliran sistem sungai Pasig-Marikina
Peta saliran sistem sungai Pasig-Marikina

Sungai Pasig secara teknikal merupakan muara pasang surut, kerana arah aliran bergantung kepada perbezaan paras air antara Teluk Manila dan Laguna de Bay. Semasa musim kering, paras air di Laguna de Bay adalah rendah dengan arah aliran sungai bergantung kepada pasang surut. Semasa musim hujan, apabila paras air di Laguna de Bay adalah tinggi, aliran itu diterbalikkan ke Teluk Manila.

Sungai Pasig merupakan laluan pengangkutan penting dan sumber air untuk Sepanyol Manila. Oleh kerana kecuaian dan perkembangan perindustrian, sungai telah menjadi sangat tercemar dan dianggap mati (iaitu, tidak dapat mengekalkan kehidupan) oleh ekologi. Suruhanjaya Pemulihan Sungai Pasig (PRRC), yang ditubuhkan untuk mengawasi usaha pemulihan sungai, disokong oleh organisasi sektor swasta seperti Yayasan Bersih dan Hijau, yang memperkenalkan kempen Piso para sa Pasig (Bahasa Filipina: "Peso untuk Pasig") pada tahun 1990-an.

Geografi sunting

Fail:Jones-Bridge-skyview-with-Post-Office-1930s.jpg
Jambatan Jones menyeberangi Sungai Pasig dari Ermita ke Binondo

Angin Sungai Pasig umumnya utara-barat untuk sekitar 25 kilometer (15.5 mi) dari Laguna de Bay, tasik yang terbesar di Filipina, ke Teluk Manila, di bahagian selatan pulau Luzon. Dari tasik, sungai ini berjalan antara Taguig dan Taytay, Rizal, sebelum memasuki Pasig. Bahagian Sungai Pasig ini, dengan pertemuan dengan anak sungai Sungai Marikina, dikenali sebagai Sungai Napindan atau Saluran Napindan.

Dari sana, Pasig bentuknya mengalir melalui Pasig sehingga berhadapan dengan Sungai Taguig, Dari sini, ia membentuk sempadan antara Mandaluyong ke utara dan Makati ke selatan.. Sungai itu kemudiannya berubah menjadi timur laut, di mana ia menjadi sempadan antara Mandaluyong dan Manila sebelum berpaling ke arah barat, menyertai anak sungai utama yang lain, Sungai San Juan, dan kemudian mengikuti jalan yang sinis melalui pusat Manila sebelum mengosongkan ke teluk.

Seluruh sungai dan sebahagian besar cawangannya terletak sepenuhnya di Metro Manila, rantau metropolitan di ibu negara. Isla de Convalecencia, satu-satunya pulau yang membahagikan Sungai Pasig, boleh ditemui di Manila dan di mana terletak Hospicio de San Jose.

Geologi sunting

Gudang air utama Sungai Pasig tertumpu di dataran antara Teluk Manila dan Laguna de Bay. Gudang air Sungai Marikina kebanyakannya menduduki Lembah Marikina, yang dibentuk oleh Garisan Sesar Marikina. Banjir Manggahan adalah jalan air buatan yang bertujuan untuk mengurangkan banjir di Lembah Marikina semasa musim hujan, dengan membawa air berlebihan ke Laguna de Bay.

Aliran surut sunting

Sungai Pasig secara teknikal dianggap sebagai muara pasang surut. Menjelang akhir musim panas atau musim kering (April dan Mei), paras air di Laguna de Bay mencapai minimum 10.5 meter. Semasa musim pasang surut, paras air di tasik mungkin jatuh di bawah paras Manila Bay, menyebabkan aliran air laut terbalik dari teluk ke dalam tasik. Ini mengakibatkan peningkatan pencemaran dan paras kemasinan di Laguna de Bay pada masa ini tahun ini.[2]

Pembanjiran sunting

Sungai Pasig terdedah kepada banjir semasa hujan lebat yang sangat berat, dengan sungai Sungai Marikina menjadi sumber utama air banjir. Banjir Manggahan dibina untuk mengalihkan air banjir yang berlebihan dari Sungai Marikina ke Laguna de Bay, yang berfungsi sebagai takungan sementara. Dengan reka bentuk, Banjir Manggahan mampu mengendalikan 2.400 meter padu per saat aliran air, dengan aliran sebenar kira-kira 2,000 meter padu per saat. Untuk melengkapi banjir, Sistem Kawalan Hidraulik Napindan (NHCS) telah dibina pada tahun 1983 di pertemuan Sungai Marikina dan Saluran Napindan untuk mengawal aliran air antara Sungai Pasig dan tasik.[3]

Sejarah sunting

 
Sungai Pasig pada 1899.

Sungai Pasig berkhidmat sebagai cara pengangkutan yang penting; ia adalah pusat kehidupan dan pusat kegiatan ekonomi Manila. Beberapa kerajaan yang paling menonjol dalam sejarah Filipina awal, termasuk kerajaan-kerajaan Namayan, Maynila, dan Tondo tumbuh di sepanjang tepi sungai, menarik kehidupan dan sumber kekayaan daripadanya. Ketika Sepanyol menubuhkan Manila sebagai ibukota harta kolonial mereka di Timur Jauh, mereka membina kota Intramuros berdinding di tebing selatan Sungai Pasig dekat mulutnya.

Asal yang biasa diterima untuk endonim "Tagalog" adalah istilah tagá-ilog, yang bermaksud "orang dari [sepanjang] sungai". Teori alternatif menyatakan bahawa nama itu berasal dari tagá-alog, yang bermaksud "orang dari ford" (awalan tagá- yang bermaksud "datang dari" atau "berasal dari"). Pada tahun 1821, diplomat Amerika Edmund Roberts menamakan Tagalog Tagalor dalam memoirnya mengenai perjalanannya ke Filipina.[4]

Rekod tertulis terawal dari bahasa Tagalog adalah dokumen abad ke-9 yang dikenali sebagai Inskripsi Laguna Copperplate yang merupakan penghapusan hutang bagi pihak penguasa Tondo.[5] Tertulis di dalamnya adalah tahun 822 Saka Era, bulan Waisaka, dan hari keempat bulan yang mereda, yang sesuai dengan hari Senin, 21 April, 900 CE dalam kalender Gregorian Proleptic.[6] Sistem penulisan yang digunakan adalah Skrip Kawi, sedangkan bahasa itu adalah pelbagai bahasa Melayu Lama, dan mengandungi banyak kata pinjaman dari Sanskrit dan beberapa unsur kosa kata bukan Melayu yang asalnya berasal dari Jawa Kuno. Sesetengah berpendapat ia adalah antara Tagalog Lama dan Jawa Lama.[6]

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Vicente B. Tuddao Jr. (September 21, 2011). "Water Quality Management in the Context of Basin Management: Water Quality, River Basin Management and Governance Dynamics in the Philippines" (PDF). www.wepa-db.net. Department of Environment and Natural Resources. Dicapai pada 10 April 2017.
  2. ^ (Laguna de Bay) Lake Elevation Diarkibkan 2009-09-02 di Wayback Machine – Laguna Lake Development Authority
  3. ^ Laguna de Bay Masterplan Diarkibkan 2007-09-29 di Wayback Machine – Laguna Lake Development Authority
  4. ^ Roberts, Edmund (1837). Embassy to the Eastern Courts of Cochin-China, Siam and Muscat. New York: Harper & Brothers. m/s. 59.
  5. ^ Ocampo, Ambeth (2012). Looking Back 6: Prehistoric Philippines. Mandaluyong City, Philippines: Anvil Publishing, Inc. m/s. 51–56. ISBN 978-971-27-2767-2.
  6. ^ a b Postma, Antoon (June 27, 2008). "The Laguna Copper-Plate Inscription: Text and Commentary". Philippine Studies. Ateneo de Manila University. 40 (2): 182–203.

Pautan luar sunting