Sungai Susquehanna

Sungai Susquehanna (AFA: /ˌsʌskwəˈhænə/; Bahasa Lenape: Siskëwahane) ialah sungai utama yang terletak di utara laut dan kawasan Atlantik Tengah Amerika Syarikat.

Sungai Susquehanna di Daerah Bradford, Pennsylvania

Sungai Susquehanna merupakah salah 1 sungai terawal di dunia, dan bertarikh 320 hingga 340 juta tahun sebelum masa kini, iaitu lebih tua daripada banjaran gunung yang ada aliran sungai ini.[1] Kedua-dua bahagiannya dan Susquehanna bawahan merupakan sebahagian daripada jalan pengangkuatan setempat yang penting. "Susquehanna" berasal daripada istilah Len'api Sisa'we'hak'hanna yang bermaksud "Sungai Tiram". Pada tahun 1670-an, Conestoga atau puak Susquehannok mengalah kepada penjajahan Iroquois dengan Bangsa Lima kuat yang berpusat di tempat yang kini dinamai sebagai New York, lalu mengikut budaya mereka. Sungai Susquehanna memainkan peranan penting dalam sejarah pengangkuatan Amerika Syarikat. Kumpulan alam sekitar American Rivers menamakan Susquehanna sebagai "Sungai Paling Terancam di Amerika pada tahun 2005" disebabkan oleh terlalu banyak pencemaran yang diterima. Sungai Susquehanna merupakan kawasan tarikan penunggang sampan yang melihat atau memancing spesies yang berhijrah.

Rujukan sunting

  1. ^ "Clearwaters, Spring 2009, Historical Look at the Susquehanna River Watershed" (PDF). nywea.org. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2012-04-26. Dicapai pada 2019-02-07.[rujukan pekeliling]