Sungai kelas A

sistem klasifikasi sungai di Jepun

Sungai Kelas A (Bahasa Jepun: 一級水系, Ikkyū suikei) adalah klasifikasi sungai di Jepun yang ditetapkan oleh Undang-undang Sungai (河川法, Kasen Hō).[1][2] Ini diterapkan pada sungai dan saluran air yang dianggap penting bagi ekonomi negara secara keseluruhan, dan juga yang dianggap penting bagi pemuliharaan alam di Jepun. Pada masa ini terdapat 109 sungai dengan sebutan ini.[3]

Ia ditadbir oleh Kementerian Tanah, Infrastruktur, Pengangkutan dan Pelancongan (MLIT).

Sungai Kelas B sunting

Sungai yang lebih kecil, tetapi penting ditetapkan sebagai sungai Kelas B (二級 水系 Ni-kyū suikei), dicalonkan dan dikendalikan oleh pemerintah tempatan di peringkat wilayah, tetapi dilaporkan dan dipersetujui oleh kerajaan pusat.

Rujukan sunting

  1. ^ "River Administration in Japan" (dalam bahasa Inggeris). Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism. Dicapai pada 31 Disember 2017.
  2. ^ "河川法" [Undang-Undang Sungai] (dalam bahasa Jepun). Kementerian Tanah, Infrastruktur, Pengangkutan dan Pelancongan. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 Julai 2016. Dicapai pada 6 Julai 2016.
  3. ^ "河川法第四条第一項の水系を指定する政令" [Fasal Undang-undang Sungai 4 Perenggan 1: Ordinan Penetapan Sistem Sungai] (dalam bahasa Jepun). e-Gov.go.jp. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 Julai 2016. Dicapai pada 6 Julai 2016.