Sungkyunkwan (Jawi: سوڠكيونكوان) ialah institusi pendidikan terpenting di Korea pada akhir Dinasti Goryeo dan Joseon. Ia terletak di lokasi asalnya di hujung selatan Kampus Ilmu Kemanusiaan dan Sains Sosial Universiti Sungkyunkwan di Seoul, Korea Selatan. Hari ini, ia diuruskan oleh pemerintah tempatan. Dua kali setahun pada bulan Mei dan September, upacara Seokjeon Daeje dilakukan di bahagian Kuil Munmyo di kampus lama untuk menghormati Konfusius dan orang-orang bijak Konfusianisme dari China dan Korea.

Sungkyunkwan
Balai Kuliah Myeongnyundang di Sungkyunkwan
Nama Korea
Hangul
Hanja
Perumian SemakanSeonggyungwan
McCune–ReischauerSŏnggyun’gwan

Maksud Sungkyunkwan sunting

  • Sung (성, 成) - Mencapai, Untuk menjadi berkebolehan, berjaya atau menang. "Untuk menyempurnakan atau mengembangkan sifat manusia"
  • Kyun (균, 均) - Keseimbangan, Menjadi, Memperkukuhkan budaya mengikut standard atau norma sosial. "Untuk membina masyarakat yang baik"
  • Kwan (관, 館) - Institut, Akademi, Universiti

Pendahulu Sungkyunkwan sunting

Sejarah Sungkyunkwan sunting

Gukjagam (국자감, 國子監), institusi pendidikan tertinggi semasa Dinasti Goryeo, ditubuhkan pada bulan November 992 oleh Raja Seongjong di ibu kota Goryeo, Gaegyeong (개경; Kaesong kini). Pada mulanya, ia bangunan luar istana yang disebut Taemyon (태묜).

Pada tahun 1089 di bawah pemerintahan Raja Munjong, bangunan rasmi baru telah dibina. Kemudian, namanya ditukar menjadi Seonggyungam (성균 감) pada tahun 1298. Pada tahun 1304 ia ditubuhkan semula oleh sarjana Neo-Konfusian An Hyang yang dianggap sebagai pengasas Neo-Konfusianisme di Korea. Nama itu diubah menjadi Seonggyungwan pada tahun 1308 di bawah pemerintahan Raja Chungnyeol.

Namanya kembali diganti menjadi Gukjagam pada tahun 1358 semasa pemerintahan Raja Gongmin, manakala pada tahun 1362 namanya ditukar menjadi Seonggyungwan.

Setelah berdirinya Dinasti Joseon pada tahun 1392, Raja Taejo memutuskan untuk memindahkan Sungkyunkwan ke Hanyang, Seoul moden, dan juga mendirikan 360 Hyanggyo di seluruh negara pada bulan Julai 1398, dengan mewujudkan sistem pendidikan nasional. Sungkyunkwan ditubuhkan di Hanyang pada 25 September 1398. Sebuah kebakaran telah memusnahkan beberapa bangunan pada tahun 1400 yang dibina semula pada tahun 1407.

Pada tahun 1418, Raja Taejong memulai tradisi agar para putera diraja memasuki Sungkyunkwan. Semasa pemerintahan Raja Yeongsangun yang zalim pula, Sungkyunkwan diubah menjadi tempat hiburan peribadi. Ketika baginda digulingkan, ia dikembalikan ke statusnya yang sebelumnya. Sungkyunkwan dibina semula pada tahun 1601 setelah banyak bangunan terbakar termasuk kawasan Munmyo semasa pencerobohan Jepun (1592 - 1598). Pada tahun 1784, Byeokipjae (벽입재, 闢入齋) dimusnahkan oleh api. Ia tidak lagi ada di kawasan kampus sekarang.

Pada tahun 1869 terdapat pengubahsuaian/pemulihan besar kampus lama. Pada tahun 1894, Pembaharuan Gabo yang berlaku menghapuskan peperiksaan negara pada masa pemerintahan Raja Gojong. Pada tahun 1895, Sungkyunkwan diubah menjadi universiti moden tiga tahun. Semasa Era Jajahan antara tahun 1910-1945, Sungkyunkwan diraja diturunkan ke institusi swasta dan diganti namanya menjadi Gyunghakwon (경학원, 經 學院), sementara pendidikan Korea dilarang dan pendidikan Jepun dipaksa di seluruh negara.

Setelah Korea mencapai kemerdekaan pada tahun 1945, Gyeonghakwon diubah namanya menjadi Sungkyunkwan dan dengan dana dari Yurim (Ahli Konfusian) di seluruh negara, Universiti Sungkyunkwan ditubuhkan. Semasa Perang Korea (25 Jun 1950 - 27 Julai 1953), sebahagian besar kampus telah musnah. Daeseongjeon, bagaimanapun, masih utuh. Pada tahun 1954 Gyeseongsa (계성사, 啓 聖 祠) telah dimusnahkan. Gyeseongsa ialah tempat suci bagi ibu bapa orang bijak Confucian. Ia digunakan untuk menyimpan papan roh ahli keluarga penting para sarjana Konfusianisme. Pengubahsuaian/pemulihan terakhir berlaku pada tahun 1988.

Terdapat landskap gaya Jepun di seluruh kampus lama yang tersisa dari Era Jajahan yang akhirnya dikeluarkan selama beberapa dekad terakhir untuk mengembalikan Sungkyunkwan ke bentuk Era Joseon asalnya.

Fakta tambahan sunting

Raja, sebagai murid Konfusius, akan menanggalkan jubah kerajaannya dan memakai pakaian biasa sebelum melangkah ke halaman Kuil Konfusius. Raja-raja biasanya tidak akan pernah menjejakkan kaki ke tanah di luar istana di mana-mana sahaja melainkan Sungkyunkwan.

Jalan antara Sinsammun dan Daeseongjeon pada mulanya dianggap suci dan hanya untuk para roh. Orang tidak dibenarkan memijaknya atau akan menghadapi hukuman. Sehingga hari ini, penjaga kuil Konfusian tunduk sebelum menginjaknya.

Pelajar tidak dibenarkan memiliki haiwan peliharaan.

Penggunaan alkohol dibenarkan dengan alasan tertentu dan pelajar kadang-kadang diberi minuman keras atau wain sebagai hadiah.

Kesalahan terburuk yang boleh dilakukan oleh pelajar, menyebabkan mereka tidak dibenarkan mengambil peperiksaan negeri ialah apabila tidak menunjukkan rasa hormat kepada pengajar atau membuat ulasan yang tidak baik tentang mereka.

Para pelajar mempunyai hak untuk membantah yang sering mereka lakukan atas pelbagai alasan akademik dan politik.

Yi I, seorang sarjana dan ahli politik Joseon yang terkenal ialah seorang alumni dan dinyatakan dalam wang kertas 5,000 won.

King Sejong ialah seorang alumni dan diketengahkan dalam wang kertas 10,000 won.

Shin Saimdang, ibu Yi I pula, diabadikan dalam wang kertas 50,000 won.

Chojip (초집) ialah buku panduan panduan yang digunakan oleh penipu.

Sodu (소두) ialah ketua sebuah jawatankuasa yang akan mengemukakan rayuan kepada raja.

Senarai kelas pelajar dipanggil cheonggeum nok (청 금곡, 靑 矜 錄, Buku Jubah Biru).

Sungkyunkwan dalam Fiksyen sunting

Sungkyunkwan tampil menonjol dalam drama Korea terkenal " Sunkyunkwan Scandal ". Para sarjana Sungkyunkwan mengadakan tunjuk perasaan dalam episod 11 Rookie Historian Goo Hae-ryung.

Gambar sunting

Alumni terkenal sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luaran sunting