Sunthorn Phu

Penulis Thailand

Phra Sunthorn Vohara, yang dikenali sebagai Sunthorn Phu (26 Jun 1786-1855), seorang penyair diraja paling terkenal di Thailand. Beliau menulis dalam tempoh Rattanakosin itu.

kerjaya Phu sebagai penyair diraja bermula pada pemerintahan Raja Rama II, dan apabila raja meninggal dunia, beliau meletak jawatan daripada peranan dan menjadi sami. Dua puluh tahun kemudian, pada masa pemerintahan Raja Rama III, beliau kembali ke mahkamah sebagai panitera raja, di mana beliau kekal untuk sepanjang hidupnya.

Phu terkenal kerana mengarang ayat, dan puisi epik popular di Thailand hingga ke hari ini. Karya-karya beliau termasuk Nirat Phukaothong, koleksi puisi menceritakan perjalanannya ke gunung emas; Nirat Suphan, perjalanannya ke Suphan Buri; dan saga Phra Aphai Mani.

Biongrafi sunting

Sunthorn Phu dilahirkan pada masa pemerintahan Raja Rama I, pada 26 Jun 1786. rumah keluarga baginda bernama di belakang istana raja, dekat masa kini stesen keretapi Bangkok Noi. Bapanya adalah dari Daerah Klaeng di Wilayah Rayong.

Pada masa yang penyair itu dilahirkan, Bangkok telah ditubuhkan sebagai ibu negara Thailand hanya empat tahun lebih awal, pengasas era Rattanakosin yang terus hingga ke hari ini.

ayah dan ibu bapanya bercerai. ayahnya menjadi seorang sami di kuil Bangrum. ibunya menjadi seorang jururawat basah untuk keluarga diraja. Phu mempunyai peluang untuk bekerja dalam istana dengan ibunya, di mana dia jatuh cinta dengan seorang wanita di dalam istana yang dinamakan Jun, yang berkaitan dengan keluarga diraja. Pasangan itu telah ditangkap dan dihukum kerana hubungan mereka melanggar susunan sosial tradisional, tetapi mereka telah diampunkan atas kematian raja.

Phu kemudian kembali ke Rayong untuk melawat bapanya, dan menulis puisi tentang perjalanan yang dipanggil Nirat Muang Grang yang menjadi salah satu puisi yang paling terkenal. Beliau menulis puisi untuk tunangnya, Jun. Selepas dia kembali ke istana di Bangkok beliau berkahwin Jun, dan mereka mempunyai seorang anak bernama Pat. Ia adalah pada masa ini bahawa Raja Rama II melantik beliau mahkamah penyair. Walau bagaimanapun, pasangan itu tidak berkahwin panjang, menceraikan selepas Phu mempunyai hubungan sulit dengan wanita lain. Ini adalah yang pertama daripada banyak perkahwinan yang berakhir dengan perceraian, walaupun dia kemudiannya yang mengaku bahawa isteri beliau suka yang paling adalah Jun Phu menjadi alkohol, dan, di sekitar tahun 1821, dijatuhi hukuman penjara selepas perjuangan.

Beliau memulakan puisi epik, Phra Aphai Mani di dalam penjara, dan diterbitkan dalam ansuran selama dua puluh tahun akan datang. Kisah epik berikut watak tajuk, Prince Aphai Mani, seorang wira byronic, dalam pengembaraan romantis di Thailand purba.

Raja Rama II begitu gembira dengan puisi Phu bahawa beliau menganugerahkan beliau gelaran "Khun". Semasa pemerintahan Raja Rama III, bagaimanapun, Phu membuat kesilapan kubur membetulkan umum salah satu puisi raja, dan telah dilucutkan gelarannya sebagai hukuman. Selepas kehinaan ini, beliau pada mulanya memasuki keimamatan Buddha, tetapi kemudiannya menjadi saudagar.

anak perempuan raja Rama IV membaca kerja-kerja yang belum selesai Phra Aphai Mani, dan bertanya penyair untuk menyiapkannya. King Rama IV dilantik Phu Pengarah diraja ahli-ahli Taurat, dan menganugerahkan beliau gelaran "Phra". Beliau meninggal dunia pada tahun 1855.

Legasi sunting

Suthorn meninggalkan legasi puisi yang telah menjadi terkenal dari masa ke masa kerana sifat mereka sejarah Thai. Pada tahun 1986, ulang tahun ke-200 kelahirannya, Suthorn telah diberi penghormatan oleh UNESCO sebagai penyair besar dunia. Beliau puisi Phra Aphai Mani menggambarkan dunia fantastis, di mana rakyat pelbagai kaum dan agama hidup dan berinteraksi bersama-sama dalam suasana harmoni.

Baru-baru ini, kerja-kerja sastera telah disesuaikan dalam pelbagai media seperti komik, filem dan lagu-lagu. cel animasi filem kartun pertama dan hanya pawagam Thai, pengembaraan Sudsakorn (1979), adalah berdasarkan watak dari Phra Aphai Mani. Ia telah diarahkan oleh Payut Ngaokrachang. Versi live-tindakan kisah itu dibuat pada tahun 2006, bertajuk Legenda Sudsakorn.

Monumen dua watak dari kerja epik, Phra Aphai Mani telah didirikan di pantai Hat Sai Kaeo Ko Samet, watak tajuk, Putera Aphai Mani, dan watak siren / duyung.

Sunthorn Phu memorial sunting

A peringatan kepada Suthorn Phu telah didirikan di Daerah Klaeng, wilayah Rayong, tempat kelahiran hari jadi father.His beliau, June 26, disambut di Thailand sebagai Sunthorn Hari Phu.

Sunthorn Phu taman peringatan adalah kemudahan 33.15 ekar. Batu asas telah ditubuhkan pada 30 Disember 1955 oleh Perdana Menteri Pibulsongkram, tetapi pembinaan berhenti selama 10 tahun, sehingga tahun 1968. Rayong Gabenor pada masa itu adalah Vithya Kasetsaowapak yang menderma 962,766.10 baht untuk membeli tanah itu. Ia siap dibina pada 5 Mac 1970 dan mempunyai pembukaan rasminya pada 25 Mei 1970.

peringatan ini terletak di lereng bukit. Tiga ukiran mengelilingi patung Sunthorn Phu. Ukiran lain mewakili watak-watak utama dalam karya sastera, termasuk Prince Aphai Mani, rama-rama lautan, dan ikan duyung. Sukij Laidej menciptakan patung Sunthorn Phu. Gaisorn Srisuwan diukir Aphai Mani. Saroj Jaruc ukiran ikan duyung, dan Thana Laohathaikul dilaksanakan rama-rama lautan.

External links sunting