Super Sentai (Jepun: スーパー戦隊シリーズ, Hepburn: Sūpā Sentai Shirīzu, diterjemahkan sebagai "Skuad Super") adalah nama yang diberikan kepada rancangan Jepun bergenre kumpulan Adiwira yang telah lama berlangsung dan dihasilkan oleh Toei Co. Ltd., Toei Agency dan Bandai dan disiarkan di TV Asahi. Ia pertama kali disiarkan di Jepun pada tahun 1975.

Super Sentai
Logo untuk Siri Super Sentai
PenciptaShotaro Ishinomori
Toei Company
Dimiliki olehTV Asahi (1975–kini)
Toei Company (1975–kini)
Toei Agency (1979–kini)
Filem dan televisyen
Siri televisyenLihat dibawah
Permainan
TradisionalRangers Strike
Permainan videoSuper Sentai Battle: Dice-O
Audio
Muzik asalProject.R
Lain-lain
PermainanS.H. Figuarts
Soul of Chogokin
Super Robot Chogokin

("Super" merujuk kepada penggunaan Mecha mereka,dan "Sentai" ialah perkataan Jepun untuk "Pasukan Penyelamat" atau "Kumpulan Pejuang").Rancangan ini bergenre Tokusatsu yang menampilkan aksi karakter secara langsung dan kesan khas yang menarik dan mengujakan,Idea ini digunakan untuk menarik minat golongan muda lebih-lebih lagi kanak-kanak.

Selain siri ini,terdapat siri tokusatsu yang lain seperti Siri Ultra dan juga Siri Kamen Rider,ia ditayangkan bersama di dalam slot rancangan "Super Hero Time" pada setiap hari ahad.Di luar negara Jepun,Super sentai lebih dikenali kerana ia diaptasikan sebagai "Power Rangers" yang terkenal di Amerika.

Di Malaysia, Siri rancangan Super Sentai ini pernah disiarkan di RTM pada awal tahun 1990-an.Dan kebanyakkanya dialih suara dalam versi Bahasa Melayu

Pengeluaran sunting

Siri TV sunting

Zaman Showa sunting

Zaman Heisei sunting

Zaman Reiwa sunting

Super Sentai Tidak Rasmi/Luar Jepun/Parodi sunting

Tidak Rasmi sunting

Luar Jepun sunting

Parodi sunting


Pautan luar sunting