Surah Fussilat adalah surah ke-41 dalam al-Quran (kitab suci agama Islam). Surah ini terdiri atas 54 ayat dan termasuk golongan surah Makkiyyah. Surah yang diturunkan sesudah Surah Al-Mu’min ini dinamai "Fushshilat" (yang dijelaskan) diambil dari perkataan Fushshilat yang terdapat pada permulaan surah ini.

Isi KandunganSunting

  1. Keimanan: Al-Quran dan sikap orang-orang musyrik terhadapnya; kejadian-kejadian langit dan bumi dan apa yang ada pada keduanya membuktikan adanya Allah; semua yang terjadi dalam alam semesta tidak lepas dari pengetahuan Allah.
  2. Lain-lain: Hikmah diciptakannya gunung-gunung; anggota tubuh tiap-tiap orang menjadi saksi terhadap dirinya pada hari kiamat; azab yang ditimpakan kepada kaum Aad dan Tsamud; permohonan orang-orang kafir agar dikembalikan ke dunia untuk mengerjakan amal-amal saleh; berita gembira dari malaikat kepada orang-orang yang beriman; anjuran menghadapi orang-orang kafir secara baik-baik; ancaman terhadap orang-orang yang mengingkari keesaan Allah; sifat-sifat Al Quranul Karim; manusia dan wataknya.

RujukanSunting

Mukaddimah Terjemahan Al Qur'an versi Depag RI

Pautan LuarSunting

Dengar bacaan di sini


Surah Sebelumnya:
Surah Al-Mu’min
Al Quran (القــرآن الكـــريم) Surah Berikutnya:
Surah Asy-Syuraa
Surah 41