Surat Pauline atau Surat-surat Paulus ( bahasa Inggeris: Pauline epistles , Epistles of Paul, or Letters of Paul ) ialah himpunan sejumlah surat yang ditulis oleh Paul yang kemudiannya menjadi kitab Perjanjian Baru dalam Alkitab Kristian . Terdapat tiga belas huruf yang bermula dengan nama "Paulus" (Παῦλος) dalam perkataan pertama, dan dengan itu mengenal pasti Paulus sebagai pengarangnya. Di antara surat-surat ini terkandung ajaran Kristian yang terawal, termasuk perbahasan mengenai prinsip-prinsip dalam gereja mula-mula, kemunculan sekolah-sekolah yang tidak serasi dan, sebagai sebahagian daripada Kanun Alkitabiah, surat-surat ini terus membentuk asas teologi dan etika Kristian . Surat kepada orang Ibrani sama sekali tidak mengandungi nama "Paulus", walaupun pada zaman dahulu ia dianggap sebagai tulisan Paulus, hari ini adalah diragui sama ada ia sebenarnya ditulis olehnya.

Surat-surat Paulus biasanya diletakkan di antara Kisah Para Rasul dan Surat- surat umum . Dalam beberapa manuskrip purba, contohnya minuscule 175, 325, 336, dan 1424, surat-surat Paulus diletakkan di penghujung Perjanjian Baru .

Senarai surat sunting

Dalam susunan mereka dalam Perjanjian Baru, surat-surat Paulus termasuk:

Nama Penerima bahasa Yunani bahasa latin Singkatan
Rom Jemaah Rom Πρὸς ῥωμαίος Epistola dan Romanos rm
1 Korintus Jemaah Korintus Πρὸς κορινθίος αʹ Epistole I ad Corinthios 1Kor
2 Korintus Jemaah Korintus Πρὸς κορινθίος βʹ Epistole II ad Corinthios 2Kor
Galatia Galatia Πρὸς γαλάτας Epistola ad Galatas Gal
Efesus Jemaah Efesus Πρὸς ἐφεσίος Epistola dan Ephesios ef
filipina Sidang Filipi Πριλιλιπηatraς Epistola ad Philippenses Flp
Kolose Jemaah Kolose Πρὸς κολοσαεῖς Epistola ad Colossenses Kobis
1 Tesalonika Orang Tesalonika Πρὸς θεσiyαλονκεῖς αʹ Epistle I ad Thessalonicenses 1Ujian
2 Tesalonika Orang Tesalonika Πρὸς θεσiyαλονκεῖς βʹ Epistle II ad Thessalonicenses 2Ujian
1 Timotius Timothy Πρὸς τιμόθεον αʹ Epistole I ad Timothy 1Pasukan
2 Timotius Timothy Πρὸς τιμόθεον βʹ Epistol II dan Timothy 2Pasukan
Titus Titus Πρὸς τίτον Epistola ad Titum tit
Filemon Filemon Πρὸς φιλήμονα Epistola dan Filemonem filem
Bahasa Ibrani Kristian Ibrani Πρὸς έβραίος Epistola ad Hebraeus bahasa Ibrani

Urutan ini sangat konsisten dalam tradisi manuskrip, dengan sangat sedikit penyelewengan. Prinsip penyusunan yang jelas adalah untuk mengurangkan panjang teks Yunani, tetapi menyimpan empat surat Pastoral yang ditujukan kepada individu di hujung yang berasingan. Satu-satunya anomali adalah bahawa Galatia mendahului Efesus yang sedikit lebih panjang. [1]

Hampir semua surat itu memakai nama Paulus sebagai pengarang. Sejumlah klasifikasi dan tradisi termasuk Surat kepada orang Ibrani, yang tidak mengandungi nama pengarang (tanpa nama), sebagai surat Paulus, bukan surat umum, tetapi siapa pengarang Surat kepada orang Ibrani telah diperdebatkan sejak zaman dahulu. kali sehingga sekarang, dan ramai yang meragui bahawa pengarangnya adalah Paul. . [2]

Dalam versi moden Alkitab, Surat kepada orang Ibrani diletakkan pada akhir kumpulan surat Paulus sebelum surat umum . Amalan ini dipopularkan melalui Vulgate abad ke-4 oleh Jerome, yang mengiktiraf keraguan lama tentang kepengarangan Letters to the Hebrews, dan kemudiannya diikuti dalam banyak manuskrip Teks Byzantine Abad Pertengahan tanpa sebarang pengecualian yang ketara. [1] Dalam manuskrip kuno, lokasi Surat kepada orang Ibrani sering berubah antara surat-surat Paulus:

  • antara Rom dan 1 Korintus (disusun mengikut panjang tanpa membahagikan huruf Korintus): Papirus 46 dan minuskul 103, 455, 1961, 1964, 1977, 1994.
  • antara 2 Korintus dan Galatia: minuscule 1930, 1978, dan 2248
  • antara Galatia dan Efesus: tersirat oleh penomboran dalam B . Walau bagaimanapun, dalam B, akhir Galatia dan permulaan Efesus adalah pada halaman yang sama (halaman 1493); begitu juga penghujung 2 Tesalonika dan permulaan Ibrani berada pada halaman yang sama (halaman 1512). [3]
  • antara 2 Tesalonika dan 1 Timotius (sebelum surat pastoral ):, A, B, C, H , I, P, 0150, 0151, dan kira-kira 60 minuscules (cth 218, 632 )
  • selepas Filemon: D, 048, E, K, L dan kebanyakan minuscules.
  • dikeluarkan: F dan G

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Trobisch 1994.
  2. ^ "Meskipun [Surat] Ibrani hampir pasti tidak ditulis oleh Paulus, [kitab itu] merupakan bagian kumpulan Surat-surat Paulus 'sejak permulaan pembuatan naskah-naskah kuno yang ada sampai sekarang'." (Wallace, Daniel B. Hebrews: Introduction, Argument, and Outline).
  3. ^ Digital Vatican Library (DigiVatLib), Manuscript – Vat.gr.1209

sumber perpustakaan sunting

  • Alan, Kurt. "Masalah Tanpa Nama dan Nama Samaran dalam Kesusasteraan Kristian Dua Abad Pertama." Jurnal Pengajian Teologi 12 (1961): 39-49.
  • Bahr, Gordon J. "Paul dan Penulisan Surat pada Abad Pertama." Catholic Biblical Quarterly 28 (1966): 465-77. idem, "Langganan dalam Surat Pauline." Journal of Biblical Literature 2 (1968): 27-41.
  • Bauckham, Richard J. "Surat Pseudo-Apostolic." Journal of Biblical Literature 107 (1988): 469-94.
  • Carson, DA "Nama Samaran dan Pseudepigrafi." Kamus Latar Belakang Perjanjian Baru . Eds. Craig A. Evans dan Stanley E. Porter. Downers Grove: InterVarsity, 2000. 857-64.
  • Cousar, Charles B. Surat-surat Paul . Mentafsir Teks Alkitab. Nashville: Abingdon, 1996.
  • Deissmann, G. Adolf. Pengajian Bible . Trans. Alexander Griev. 1901. Peabody: Hendrickson, 1988.
  • Doty, William G. Letters in Primitive Christianity . Panduan kepada Biasiswa Alkitabiah. Perjanjian Baru. Ed. Dan O. Via, Jr. Philadelphia: Kubu, 1988.
  • Gamble, Harry Y. "Amanuensis." Kamus Alkitab Sauh . Vol. 1. Ed. David Noel Freedman. New York: Doubleday, 1992.
  • Haines-Eitzen, Kim. "'Gadis-gadis Dilatih dalam Tulisan Cantik': Jurutulis Wanita pada Zaman Kuno Rom dan Kristian Awal." Jurnal Pengajian Kristian Awal 6.4 (1998): 629-46.
  • Kim, Yun Suk. Pengenalan Teologi kepada Surat-surat Paulus . Eugene, Oregon: Buku Cascade, 2011.
  • Longenecker, Richard N. "Amanuenses Purba dan Surat-surat Pauline." Dimensi Baru dalam Kajian Perjanjian Baru . Eds. Richard N. Longenecker dan Merrill C. Tenney . Grand Rapids: Zondervan, 1974. 281-97. idem, "Mengenai Bentuk, Fungsi, dan Autoriti Surat Perjanjian Baru." Kitab Suci dan Kebenaran . Eds. DA Carson dan John D. Woodbridge. Grand Rapids: Zondervan, 1983. 101-14.
  • Murphy-O'Connor, Jerome. Paul the Letter-Writer: His World, His Options, His Skills . Collegeville, MN: Liturgikal, 1995.
  • Richards, E. Randolph. Setiausaha dalam Surat Paul . Tübingen: Mohr, 1991. idem, "The Codex and the Early Collection of Paul's Letters." Buletin untuk Penyelidikan Buletin 8 (1998): 151-66. idem, Paul dan Penulisan Surat Abad Pertama: Setiausaha, Komposisi dan Koleksi . Downers Grove: InterVarsity, 2004.
  • Robson, E. Iliff. "Komposisi dan Dikte dalam Buku Perjanjian Baru." Jurnal Pengajian Teologi 18 (1917): 288-301.
  • Stowers, Stanley K. Penulisan Surat dalam Kuno Greco-Rom . Perpustakaan Agama Kristian Awal. Vol. 8. Ed. Wayne A. Meeks. Philadelphia: Westminster, 1989.
  • Wall, Robert W. "Pengenalan kepada Kesusasteraan Epistolari." Bible Jurubahasa Baru . Vol. 10. Ed. Leander E. Keck. Nashville: Abingdon, 2002. 369-91.

Pautan luar sunting