Surat Paulus kepada Filemon

Surat Paulus kepada Filemon ialah salah satu buku dalam Perjanjian Baru dalam Alkitab Kristian dan koleksi surat-surat Paulus . [1] Surat ini unik kerana ia adalah surat terpendek di antara surat-surat Paulus yang lain. [2] Selain itu, surat ini juga merupakan satu-satunya surat peribadi Paulus yang kami miliki. [3] Secara umum, surat ini mengandungi permintaan Paulus kepada Filemon agar Filemon berbuat baik kepada Onesimus, hambanya yang melarikan diri. [2] Filemon sendiri adalah seorang Kristian terkemuka yang nampaknya ahli gereja di Kolose . [4] Paulus menghantar surat ini bersama dengan surat kepada jemaat Kolose . [4] Surat ini adalah contoh surat nasihat. [5] Surat nasihat seperti ini sering ditulis dalam dunia Yunani - Rom pada zaman Paul . [5]

Surat Filemon
← Titus 3
Potongan surat Filemon ayat 13-15 pada Papirus 87, yang ditulis sekitar tahun 250 M.
KitabSurat Filemon
KategoriSurat-surat Paulus
Bahagian Alkitab KritstianPerjanjian Baru
Susunan dalam bahagian Alkitab Kristian18

Struktur sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Rainer Scheunemann. 2006, Tafsir Alkitab -- Surat Paulus kepada Filemon. Jakarta: BPK Gunung Mulia. hlm. 1.
  2. ^ a b (Indonesia)W.R.F Browning. 2009, Kamus Alkitab. Jakarta: BPK Gunung Mulia. hlm. 105.
  3. ^ (Indonesia)William Barclay. 2001, Pemahaman Alkitab Setiap Hari: 1 dan 2 Timotius, Titus, Filemon. Jakarta: BPK Gunung Mulia. hlm. 411-433.
  4. ^ a b (Indonesia)John Drane. 2005, Memahami Perjanjian Baru. Jakarta: BPK Gunung Mulia. hlm. 383.
  5. ^ a b (Indonesia)Dianne Bergant & Robert J. Karris. 2002, Tafsir Alkitab Perjanjian Baru. Yogyakarta: Kanisius. hlm. 409.