Surat Paulus kepada Jemaat di Roma

Surat Paulus kepada Jemaat di Rom adalah salah satu surat dalam Alkitab Perjanjian Baru yang dipercayai sebagai tulisan asal Paulus . [1] [2] Dalam surat ini terkesan bahawa kerja Paul di wilayah Timur Empayar Rom, antara lain, untuk mengumpul dana untuk gereja di Yerusalem, telah selesai. [3] Surat ini nampaknya adalah surat terakhir Paul yang ditulis di Yunani. [2] Adalah difikirkan bahawa surat ini adalah ringkasan menyeluruh dari semua teologi Paulus. [4] Ini disebabkan oleh keadaan fikiran Paulus yang lebih mencerminkan ketika menulis surat ini daripada surat Galatia atau Korintus . [4] Surat Paulus kepada jemaat di Rom telah ditulis untuk mempersiapkan mereka menghadapi kunjungan Paulus kepada mereka, dan selain itu, Paulus juga sedang memperhalusi beberapa aspek pemikirannya yang ternyata disalahtafsirkan, sehingga hal ini menjadi keutamaan Paulus pada waktu itu. . [4]

Rasul Paulus ditangkap di Rom

Ayat yang terkenal sunting

  • Roma 3:23-24: Karena semua orang telah berbuat dosa dan telah kehilangan kemuliaan Allah dan oleh kasih karunia telah dibenarkan dengan cuma-cuma karena penebusan dalam Kristus Yesus.
  • Roma 6:23: Sebab upah dosa ialah maut; tetapi karunia Allah ialah hidup yang kekal dalam Kristus Yesus, Tuhan kita.
  • Roma 8:28: Kita tahu sekarang, bahwa Allah turut bekerja dalam segala sesuatu untuk mendatangkan kebaikan bagi mereka yang mengasihi Dia, yaitu bagi mereka yang terpanggil sesuai dengan rencana Allah.


Penulis sunting

Penulis surat ini ialah rasul Paulus, yang memperkenalkan dirinya pada permulaan surat ( Roma 1:1 ) dengan namanya (“Paulus”), identitinya (“hamba”) Yesus Kristus, panggilannya (“ rasul ”). " atau apostolos ) dan tujuan pekerjaannya ( "dikuduskan untuk memberitakan Injil Tuhan"). [5] Surat ini sendiri tidak ditulis oleh Paulus, tetapi menggunakan khidmat setiausaha bernama Tertius, yang mendedahkan dirinya dalam Roma 16:22 . Paul bukanlah pengasas gereja di Rom, jadi dia tidak mengetahui secara langsung keadaan gereja ini, tetapi dia mendapat maklumat daripada orang Kristian yang datang dari Rom ke Corinth, di mana dia menulis surat ini. [2] Untuk masa yang lama Paul ingin melawat orang Kristian di Rom, dan tidak sabar-sabar untuk menyebarkan injil di sana, tetapi keinginannya sentiasa digagalkan, sedangkan semasa di Efesus, Paul merancang untuk pergi melalui Akhaya dan Macedonia . [6] Keinginan Paulus semakin bertambah apabila dia mengalami kesukaran di Yerusalem dan dia merasakan seolah-olah hidupnya akan berakhir, pada saat itu dia mendapat penglihatan bahawa Tuhan sedang berdiri di sampingnya dan menguatkan dia untuk terus menguatkan hatinya supaya Paulus dapat menyaksikan juga di Rom. [6]

Penunjukan Paulus untuk dirinya sendiri, iaitu sebagai hamba atau hamba ( doulos ) Yesus Kristus dan juga sebagai "rasul" ( apostolos ) adalah sama seperti dalam surat-suratnya yang lain. [7] Paulus merasakan dirinya menjadi hamba bukan kerana keinginannya sendiri tetapi kerana kuasa Kristus Yesus. [2]

Tujuan surat sunting

Surat Paulus pasti ditujukan kepada gereja di Rom . [6] Gereja Rom pada masa itu berada di bawah tekanan yang besar dari kedua-dua orang Yahudi dan Rom sendiri dan selain itu dalam gereja Rom sendiri terdapat konflik yang berlaku. [2] Oleh itu Paulus menghantar surat ini untuk menasihati jemaat di Rom, bagaimana untuk bertindak terhadap keadaan mereka dan bagaimana mereka harus berkelakuan terhadap kerajaan. [2] Paulus menulis surat ini untuk menjelaskan pemahamannya tentang agama Kristian dan keperluan praktikalnya untuk kehidupan orang Kristian. [8] Sepanjang surat ini, Paulus menekankan bahawa Taurat tidak lagi mengikat sebagai undang-undang, kerana Taurat tidak lagi sah, kecuali sebagai sejarah suci yang menceritakan bagaimana orang-orang datang ke tempat mereka sekarang. [8] End menulis bahawa data mengenai makna tulisan Rom yang terdapat dalam surat itu sendiri dapat diringkaskan sebagai berikut: [9]

(a) berkenalan dengan gereja, yang tidak didirikan oleh Paulus (1:11 dst. ).

(b) meminta sokongan kewangan dan penyediaan sarana untuk perjalanan ke Sepanyol yang Paulus rancangkan (15:24).

(c) meminta perantaraan orang Rom mengenai konfrontasi dengan orang Yahudi di Yerusalem (15:30-31).

(d) meminta perantaraan orang Rom berhubung dengan ketidakpastian Paulus mengenai sikap orang Kristian di Yerusalem terhadap sumbangan gereja di Macedonia dan Akhaya yang dibawa oleh Paulus ke Yerusalem (15:30-31).

(e) Ia juga nampaknya telah meredakan perselisihan yang berterusan dalam gereja Rom (14:1-15:13).


Rujukan sunting

  1. ^ Pengantar Alkitab Lembaga Alkitab Indonesia, 2002
  2. ^ a b c d e f Samuel Benyamin Hakh. 2010, Perjanjian Baru: Sejarah, Pengantar dan Pokok-pokok Teologisnya. Bandung: Bina Media Informasi. hlm. 201-210.
  3. ^ M.E. Duyverman. 1990, Pembimbing ke dalam Perjanjian Baru. Jakarta: BPK Gunung Mulia. hlm. 94-101.
  4. ^ a b c (Indonesia) John Drane. 2005, Memahami Perjanjian Baru. Jakarta: BPK Gunung Mulia. hlm. 369-372.
  5. ^ The Nelson Study Bible. Thomas Nelson, Inc. 1997
  6. ^ a b c (Indonesia) William Barclay. 1986, Pemahaman Alkitab Setiap Hari - Roma. Jakarta: BPK Gunung Mulia. hlm. 9-21.
  7. ^ (Inggeris) Udo Schnelle. 2005, Apostle Paul, His Life and Theology. Grand Rapids Michigan: Baker Academic. hlm. 306-310.
  8. ^ a b Hadiwiyata, A.S. 2002. Tafsir Alkitab Perjanjian Baru. Yogyakarta: Kanisus.
  9. ^ Th. Van den End. 2003. Tafsiran Alkitab: Surat Roma. Jakarta: BPK Gunung Mulia. Hal. 4