Suresh Raj Sharma merupakan seorang Nepal pensyarah dan pengasas Naib Canselor dari Universiti Kathmandu.

Beliau memiliki kelulusan Doktor Falsafah dari CNAA London. Beliau adalah orang pertama Pengarah Eksekutif Dewan Pendidikan Teknikal dan Pelatihan Perguruan; Ahli Setiausaha di Pendidikan Negara Jawatankuasa; Ahli Negara Setiausaha untuk UNESCO; Negara Perwakilan untuk SAARC Teknikal jawatankuasa sains dan teknologi dan lain-lain. Dr Sharma adalah terkenal pendidikan administrator. Beliau telah membuat sumbangan penting untuk pembangunan dasar pendidikan di Nepal. Beliau mempunyai beberapa buku-buku, kertas penyelidikan, rencana, kurikulum buku teks sekolah menengah dan banyak lagi untuk kredit.

Pada masa ini, Sharma mempunyai kehidupan sebagai ahli Lembaga Pemegang[1] di Universiti Kathmandu.

Kehidupan Awal sunting

Suresh Raj Sharma dilahirkan dalam sebuah biasa Nepal keluarga. Datuknya merupanya seorang petani dan bapanya seorang peguam. Beliau merupakan seorang yang berwawasan. Satu orang dengan misi, Suresh Raj Sharma memiliki kisah dengan kekuatan, kesabaran, dan semangat untuk mencapai bintang-bintang untuk mengubah dunia. Kerjayanya jalan untuk menjadi Naib Canselor KU telah dicontohi, misinya sempurna dan visinya tak terbatas.[2]

  1. ^ "Professor Dr Suresh Raj Sharma". www.ku.edu.np (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-08-03.
  2. ^ "Towards Academic Freedom: Suresh Raj Sharma | Features | ECSNEPAL - The Nepali Way". ecs.com.np. Dicapai pada 2017-08-03.