Suruhanjaya Islam Sepanyol

Suruhanjaya Islam Sepanyol (Sepanyol: Comisión Islámica de España) adalah organisasi perwakilan Islam dan Muslim yang sah dan pentadbiran untuk perwakilan, perundingan, tandatangan dan tindak lanjut mengenai Islam. Suruhanjaya Islam Sepanyol bertemu secara berkala dengan wakil pentadbiran di Suruhanjaya Paritari Campuran; sebagai tambahan kepada komunikasi sambungan dengan Kementerian Presiden mengenai inisiatif perundangan, dan dengan Direktorat Utama Hal Ehwal Agama Kementerian Kehakiman.

Suruhanjaya Islam Sepanyol
Kerangka
Jenis/bentuk sahPertubuhan Sunting ini di Wikidata
Tapak webCIE
Sejarah
Ditubuhkan1992
PengasasFEERI & UCIDE
Tokoh pentingMohamed Hamed Ali
Riay Tatary
Lokasi
Ibu pejabatMadrid Sunting ini di Wikidata
Lokasi
AsalanAl-Andalus
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Ringkasan sejarah sunting

Pada tahun 1967, undang-undang pertama yang membenarkan umat Islam mengatur masyarakat mereka sendiri setelah beberapa abad, telah diisytiharkan di Sepanyol, yang membawa kepada penubuhan Persatuan Muslim tempatan pertama di Sepanyol pada tahun 1968 di Melilla. Pada tahun 1971, Persatuan Muslim di Sepanyol (AME), persatuan kebangsaan pertama yang beribu pejabat di Madrid telah ditubuhkan. Di bawah Perlembagaan Sepanyol, Undang-undang Kebebasan Beragama telah diisytiharkan dan dikuatkuasa, maka Kesatuan Komuniti Islam Sepanyol (UCIDE) serta Persekutuan Entiti Agama Islam Sepanyol (FEERI) dibentuk lalu bersama-sama membentuk Islam Suruhanjaya Sepanyol (CIE), yang merupakan anggota Majlis Kerjasama Muslim di Eropah (MCCE) [1] di Brussels, yang merupakan badan perundingan bagi Kesatuan Eropah.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Dialogue with Religions, Churches and Humanisms - Issues". Muslim Council for Cooperation in Europe. European Commission. 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 March 2016. Dicapai pada 7 November 2019.

Pautan luar sunting