Suruhanjaya Kesihatan Kebangsaan

Suruhanjaya Kesihatan Kebangsaan (NHC; Tulisan Cina Ringkas: 国家卫生健康委员会; Cina Tradisional: 國家衛生健康委員會; pinyin: Guójiā Wèishēng Jiànkāng Wěiyuánhu; Jawi: سوروهنجاي كصيحتن كبڠسأن) Republik Rakyat China adalah jabatan eksekutif kabinet di bawah Majlis Negara Republik Rakyat China yang bertanggungjawab untuk kebersihan dan kesihatan di negara ini.[2] Ia ditubuhkan pada 19 Mac 2018. Kementerian itu beribu pejabat di Beijing. Suruhanjaya itu diketuai oleh orang berpangkat Menteri Kabinet di Majlis Negara. Ma Xiaowei adalah Menteri semasa yang bertanggungjawab bagi Suruhanjaya dan Setiausaha Cawangan Parti. Pendahulu kepada suruhanjaya ini adalah Suruhanjaya Kesihatan dan Perancangan Keluarga Kebangsaan.

Suruhanjaya Kesihatan Kebangsaan
Republik Rakyat China
中华人民共和国国家卫生健康委员会
Zhōnghuá Rénmín Gònghéguó Guójiā Wèishēng Jiànkāng Wěiyuánhuì
Intisari agensi
Dibentuk19 Mac 2018 (2018-03-19)
Agensi terdahulu
Bidang kuasa
 Republik Rakyat China
Ibu pejabatBeijing
Menteri bertanggungjawab
  • Ma Xiaowei[1], Menteri bertanggungjawab untuk Suruhanjaya Kesihatan Kebangsaan
Agensi induk
Majlis Negara
Laman sesawang
en.nhc.gov.cn

Sejarah sunting

Sepanjang kebanyakan peraturan RRC sejak tahun 1954, portfolio Kesihatan Kebangsaan telah menjadi tanggungjawab Kementerian Kesihatan sehingga 2013 yang digantikan oleh Suruhanjaya Kesihatan dan Perancangan Keluarga Kebangsaan.

Pada bulan Mac 2018, Kerajaan Republik Rakyat China mengumumkan bahawa Suruhanjaya Kesihatan dan Perancangan Keluarga Kebangsaan telah dibubarkan dan fungsinya disatukan ke agensi baru yang dipanggil Suruhanjaya Kesihatan Kebangsaan.

China adalah ahli Pertubuhan Kesihatan Sedunia.[3] Menteri Ma Xiaowei yang melaporkan dalam Perhimpunan Kesihatan Sedunia ke-92, bahawa sejak tahun 1978, China telah memberi tumpuan kepada meningkatkan penjagaan kesihatan asas, membangunkan jaringan keselamatan sejagat untuk penduduk dan meningkatkan kualiti, kecekapan dan akses kepada penjagaan kesihatan utama.[3]

Wabak koronavirus 2019-20 sunting

Suruhanjaya ini adalah agensi utama di tanah besar China yang menyelaraskan usaha kebangsaan untuk memerangi wabak COVID-19[4]

Pada 11 Februari 2020, untuk mengurus krisis kesihatan yang berterusan, perubahan berikut telah diumumkan[5] oleh NHC:

  • Zhang Jin, ketua suruhanjaya kesihatan Hubei, digantikan oleh Wang Hesheng.
  • Liu Yingzi, pengarah Suruhanjaya Kesihatan Hubei, telah digantikan oleh Wang Hesheng.
  • Wang Hesheng, timbalan pengarah Suruhanjaya Kesihatan Kebangsaan China, mengambil alih ketua (dahulunya Zhang Jin) dan pengarah (dahulunya Liu Yingzi) jawatan pesuruhjaya kesihatan Hubei.[6]

Agensi yang melaporkan kepada Suruhanjaya sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "China's new cabinet members endorsed". China Daily (dalam bahasa Inggeris). 19 Mac 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 May 2019. Dicapai pada 22 Februari 2019.
  2. ^ "Archived copy". ifeng (dalam bahasa Cina). 27 Mac 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 Februari 2019. Dicapai pada 22 Februari 2019.CS1 maint: archived copy as title (link)
  3. ^ a b "China shares experiences in primary health care at 72nd World Health Assembly - Xinhua | English.news.cn". www.xinhuanet.com (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Januari 2020. Dicapai pada 25 Januari 2020.
  4. ^ "'Grave situation' as coronavirus claims another life". www.9news.com.au (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 26 Januari 2020.
  5. ^ Kuo, Lily (11 Februari 2020). "China fires two senior Hubei officials over coronavirus outbreak" (dalam bahasa Inggeris). The Guardian.
  6. ^ "Coronavirus: 2 pegawai kanan kesihatan China dipecat". Berita Harian. 12 Februari 2020. Dicapai pada 19 Februari 2020.