Suruhanjaya Telekomunikasi Kebangsaan (Filipina)

Suruhanjaya Telekomunikasi Kebangsaan Filipina (Bahasa Inggeris: National Telecommunications Commission; Filipina: Pambansáng Komisyón sa Telekomunikasyón) disingkat NTC, ialah badan berkanun dari Jabatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi yang bertanggungjawab untuk pengawasan, keselamatan dan kawalan semua perkhidmatan telekomunikasi di seluruh Filipina.[1]

Suruhanjaya Telekomunikasi Kebangsaan Filipina
National Telecommunications Commission
Pambansang Komisyon sa Telekomunikasyon
Intisari agensi
Dibentuk23 Julai 1979
Ibu pejabatJalan BIR, East Triangle, Diliman, Quezon City
Eksekutif Agensi
  • Gamaliel Cordoba, Pesuruhjaya
  • Delilah F. Deles, Wakil Pesuruhjaya
  • Edgardo V. Cabarios, Timbalan Pesuruhjaya
Agensi induk
Jabatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi
Laman sesawang
www.ntc.gov.ph

Suruhanjaya Telekomunikasi Kebangsaan Filipina kini dipimpin oleh Pesuruhjaya Gamaliel Cordoba, yang berkhidmat sejak Ogos 2009, dan berkhidmat dalam tiga pentadbiran bekas presiden Gloria Macapagal Arroyo dan Benigno Aquino III, dan Presiden terkini Rodrigo Duterte.[2]

Sejarah sunting

Suruhanjaya Telekomunikasi Kebangsaan (NTC) dibentuk berdasarkan Perintah Eksekutif No. 546 yang dikuatkuasakan pada 23 Julai 1979, dan dianugerahkan dengan fungsi pengawalseliaan dan kuasi-kehakiman yang diambil alih oleh Dewan Komunikasi dan Biro Pengawalan Telekomunikasi, yang dihapuskan pada Perintah yang sama.

NTC ialah satu-satunya badan yang menjalankan bidang kuasa pengawasan, pengadilan dan pengawasan terhadap semua perkhidmatan telekomunikasi di seluruh negara. Untuk penguatkuasaan tanggungjawab ini secara berkesan, ia menerapkan dan mempromosikan panduan, dan peraturan yang berkaitan dengan operasi dan pemeliharaan pelbagai kemudahan dan perkhidmatan telekomunikasi di seluruh negara.

Walaupun bebas dalam hal fungsi peraturan dan kuasi-kehakimannya, NTC tetap di bawah pengawasan pentadbiran Jabatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi sebagai agensi yang dilampirkan. Namun, sehubungan dengan fungsi kuasi-kehakimannya, keputusan NTC hanya dapat diajukan ke Mahkamah Agung Filipina.

Keberkesanan sunting

Suruhanjaya Telekomunikasi Kebangsaan telah "lepas tangan" sejak 1995 dengan meluluskan Undang-Undang Republik No. 7925[3] yang dengan berkesannya menyahkawalselia dan menswastakan industri telekomunikasi. Dikatakan, bahawa pendekatan "lepas tangan" mengakibatkan Filipina memiliki salah satu Internet paling perlahan di Asia.[4] NTC sendiri menyatakan undang-undang tersebut sebagai "alasan mengapa pemerintah menghadapi masalah dalam mengatur perkhidmatan internet hari ini".[5]

Rujukan sunting

  1. ^ Ranada, Pia (July 14, 2016). "Duterte retains Arroyo appointee Cordoba as NTC chief". Rappler. Dicapai pada July 14, 2016. Cite has empty unknown parameter: |1= (bantuan)
  2. ^ "PH Internet slowest in Asean".
  3. ^ "REPUBLIC ACT No. 7925". Diarkibkan daripada yang asal pada June 12, 2016. Dicapai pada June 27, 2016.
  4. ^ "National broadband only way to break telco duopoly". Diarkibkan daripada yang asal pada June 27, 2016. Dicapai pada June 27, 2016.
  5. ^ "PH Internet slowest in Asean". Diarkibkan daripada yang asal pada July 23, 2016. Dicapai pada June 27, 2016.

Pautan luar sunting