Suruhanjaya Tenaga Malaysia


Suruhanjaya Tenaga Malaysia (didaftarkan sebagai Suruhanjaya Tenaga; singkatan ST) ditubuhkan di bawah Akta Suruhanjaya Tenaga 2001 sebagai pengawal baharu untuk industri tenaga di Semenanjung Malaysia dan Sabah. Suruhanjaya ini ditubuhkan untuk memastikan bahawa industri tenaga dimajukan dengan cara cekap agar Malaysia bersedia untuk menghadapi cabaran baharu globalisasi dan perlonggaran, dengan kerapnya dalam industri bekalan tenaga.

Suruhanjaya Tenaga
ST
Logo Suruhanjaya Tenaga
Intisari agensi
Dibentuk1 Januari 2002; 22 tahun yang lalu (2002-01-01)
Agensi terdahulu
  • Jabatan Bekalan Elektrik & Gas Malaysia
Ibu pejabatPutrajaya
Menteri bertanggungjawab
Eksekutif Agensi
Agensi induk
Kementerian Sains dan Teknologi Malaysia
Laman sesawang
www.st.gov.my

Suruhanjaya itu mengawalselia dan menggalakkan semua perkara yang berhubungan dengan industri elektrik dan bekalan gas dalam ruang lingkup undang-undang yang terpakai iaitu Akta Bekalan Elektrik 1990, Lesen Peraturan Bekalan 1990, Akta Bekalan Gas 1993, Peraturan Elektrik 1994 dan Peraturan Bekalan Gas 1997. Dalam melaksanakan peranan suruhanjaya itu mengambil pendekatan pengawalseliaan.[1][2]

Sejarah sunting

Sebelum penswastaan ​​pada tahun 1990, tanggungjawab bagi perancangan dan operasi industri pembekalan elektrik di Semenanjung Malaysia dan Sabah yang terletak pada Lembaga Letrik Negara dan Lembaga Elektrik Sabah manakala Jabatan Jemaah Pemeriksa Elektrik, di bawah Kementerian Tenaga bertanggungjawab bagi pelesenan generasi swasta dan keselamatan pepasangan elektrik dan peralatan. Manakala di Sarawak, Perbadanan Pembekalan Elektrik Sarawak (SESCO) adalah pihak berkuasa bekalan manakala Jemaah Nazir Negeri bertanggungjawab bagi pelesenan dan keselamatan perkara-perkara di negeri ini.

Pada tahun 1990, Jabatan Jemaah Pemeriksa Elektrik telah dimansuhkan dan Jabatan Bekalan Elektrik yang ditubuhkan di bawah Akta Bekalan Elektrik 1990 sebagai industri dan keselamatan pengawal selia industri bekalan elektrik di Semenanjung dan Sabah. Walau bagaimanapun, di Sarawak, Ordinan Elektrik Negeri masih berkuatkuasa menyediakan Negeri Jemaah Pemeriksa Elektrik dengan kuasa undang-undang untuk meneruskan fungsi pengawalseliaannya.

Pada tahun 1993, Jabatan Bekalan Gas di bawah Jabatan Perdana Menteri Malaysia telah ditubuhkan bagi mengawal selia industri pengedaran gas. Ketua Pengarah Bekalan Elektrik juga telah dilantik sebagai Ketua Pengarah Bekalan Gas. Kedua-dua jabatan yang dikenali bersama sebagai Jabatan Bekalan Elektrik dan Gas.

Dengan jangkaan penyahkawalseliaan industri, Akta Suruhanjaya Tenaga 2001 telah diluluskan oleh Parlimen untuk mengambil alih fungsi Jabatan Bekalan Elektrik dan Gas. Suruhanjaya Tenaga telah ditubuhkan di bawah akta ini pada 1 Mei 2001 dan menjadi beroperasi sepenuhnya pada 2 Januari 2002.

Kepimpinan tertinggi sunting

Mantan Pengerusi Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB), Datuk Azian Osman dilantik sebagai Pengerusi Suruhanjaya Tenaga yang baharu berkuat kuasa 8 Mei 2020 menggantikan Datuk Ir. Ahmad Fauzi Hassan yang bersara wajib pada 31 Mac 2020.[3]

Peranan dan tanggungjawab sunting

Suruhanjaya Tenaga adalah pengatur bagi industri elektrik dan bekalan gas berdasarkan kepada kuasa yang diperuntukkan oleh Akta Suruhanjaya Tenaga 2001 [2] dan akta-akta lain yang berkaitan.[1] Berikut adalah peranan dan tanggungjawab yang dikenal pasti oleh Suruhanjaya Tenaga:

  • Peraturan ekonomi, Termasuk untuk meningkatkan kecekapan dan ekonomi dalam penjanaan, pengeluaran, penghantaran, pengagihan, pembekalan dan penggunaan elektrik dan dalam industri bekalan gas dan penggunaan bekalan gas melalui talian paip; menggalakkan dan melindungi persaingan; membolehkan pengendalian pasaran yang adil dan cekap atau, dalam ketiadaan pasaran bersaingan, mencegah penyalahgunaan monopoli atau kuasa pasaran berkenaan dengan penjanaan, pengeluaran, penghantaran, pengagihan dan pembekalan elektrik dan industri bekalan gas. Ia juga termasuk pelesenan, penguatkuasaan syarat-syarat lesen bagi pemegang lesen dan permohonan pembekal dan memastikan pematuhan kepada peraturan dan prestasi / kualiti perkhidmatan.[4]
  • Tarif, untuk memastikan bahawa tarif elektrik di negara ini mencerminkan harga yang adil yang berpatutan kepada pengguna dan lebih murah untuk industri pengeluaran dan perusahaan komersial, di samping membenarkan keuntungan yang munasabah untuk utiliti.
  • Peraturan teknikal, untuk mencapai selamat, boleh dipercayai, sistem yang selamat dan merealisasikan perlakuan yang adil dan telus pengendali grid dan pengedaran, pembangunan dan penguatkuasaan kod teknik dan standard.
  • Perlindungan pengguna, yang menekankan memperkasakan pengguna dan pada masa yang sama memastikan langkah-langkah perlindungan yang mencukupi dalam bidang seperti penyelesaian pertikaian, kemampuan perkhidmatan dan ketersediaan perkhidmatan.
  • Peraturan keselamatan, untuk melindungi orang daripada bahaya yang berbangkit daripada penjanaan, pengeluaran, penghantaran, penjanaan, pengagihan, pembekalan dan penggunaan elektrik sebagaimana yang diperuntukkan di bawah undang-undang pembekalan elektrik, yang berbangkit daripada pembekalan gas melalui talian paip dan penggunaan gas sebagaimana yang diperuntukkan di bawah undang-undang pembekalan gas.

Projek sunting

Beberapa projek kecekapan tenaga telah dimulakan oleh suruhanjaya itu, kebanyakannya berkaitan dengan penjanaan elektrik yang cekap dan penggunaan: [5]

  • Membina Keupayaan dalam Perancangan Sumber Bersepadu (IRP) di Kerajaan dan Agensi Berkaitan
  • Pejabat Tenaga Rendah (LEO) Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air di Putrajaya
  • Program Tenaga Boleh Diperbaharui Kecil (SREP)
  • Pengurusan Permintaan Sampingan (DSM)
  • Kempen Kecekapan tenaga

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b "The Energy Commission". The Energy Commission of Malaysia. 26 June 2007. Dicapai pada 29 May 2009.
  2. ^ a b "Energy Commission Act 2001" (PDF). Enacted by the Parliament of Malaysia. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2010-02-15. Dicapai pada 29 May 2009.
  3. ^ Energy Commission appoints ex-SPNB chief Azian Osman as new chairman, Dicapai pada 8 Mei 2020
  4. ^ "EC Roles and Responsibilities". Suruhanjaya Tenaga. 14 August 2007. Dicapai pada 29 May 2009.
  5. ^ "Energy Efficiency". Suruhanjaya Tenaga. 6 May 2009. Dicapai pada 29 May 2009.

Pautan luar sunting