Susu sejat

bahan tenusu

Susu sejat (Jawi: سوسو سجت), juga dikenali sebagai susu cair atau "susu pekat tanpa gula" di kebanyakan negara,[1] ialah produk susu tin yang tahan karat dengan kira-kira 60% air yang dikeluarkan dari susu segar. Ia berbeza daripada susu pekat manis, yang mengandungi gula tambahan. Susu pekat yang dikandung memerlukan kurang pemprosesan kerana gula tambahan menghalang[2] pertumbuhan bakteria.

Tin untuk susu sejat Borden dari separuh kedua abad ke-20. Dari koleksi Muzium Museo del Objecto del Objecto.

Produk ini mengambil separuh ruang bersamaan nutrisi dalam susu segar. Apabila produk cecair dicampur dengan jumlah air yang berkadar, susu yang disejat menjadi setara dengan susu segar. Ini menjadikan susu yang disejat menarik untuk tujuan kerana ia boleh mempunyai jangka hayat bulan atau bahkan tahun, bergantung pada kandungan lemak dan gula. Ini menjadikan susu yang disejat sangat popular sebelum penyejuk sebagai pengganti yang selamat dan boleh dipercayai untuk susu segar yang mudah rosak yang boleh dihantar dengan mudah ke lokasi-lokasi yang tidak mempunyai cara pengeluaran susu atau penyimpanan selamat.

Proses ini melibatkan penyejatan 60% air dari susu, diikuti oleh penghomogenan, pengetinan, dan pensterilan haba.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ "CARNATION FAQs". Diarkibkan daripada yang asal pada 9 February 2013. Dicapai pada 20 January 2016.
  2. ^ "How does sugar act as a preservative?". BBC Worldwide.
  3. ^ McGee, Harold (2004). On food and cooking: the science and lore of the kitchen. Simon and Schuster. m/s. 24. ISBN 978-0-684-80001-1.

Pautan luar sunting