Sut lounge hitam (UK), stroller (A.S.), atau Stresemann (Benua Eropah), ialah pakaian siang semi-formal lelaki yang mengantarai pakaian pagi formal dan sut urusan tidak formal; terdiri daripada seluar formal berjalur kelabu atau berkotak, tetapi dibezakan oleh jaket lounge labuh, bres tunggal atau dubel bres berwarna hitam, biru gelap atau kelabu.[1] Ia hampir sama dengan pakaian formal pagi yang mana ia berasal, hanya menukar kot pagi dengan jaket sut, namun dengan pilihan yang setara, seperti tali leher atau bow tie untuk leher, weskot (biasanya hitam, kelabu, atau kuning pucat), kemeja bermanset daripada jenis pilihan kolar, dan kasut rasmi atau but rasmi hitam. Topi yang betul ialah semi-formal topi Homburg, topi bowler, atau boater. Sama seperti pakaian pagi formal yang dianggap sepadan dengan persalinan malam formal kot rasmi iaitu white tie, jadi baju stroller dianggap semi-formal yang sepadan dengan jaket makan malam semi-formal, iaitu black tie (juga dipanggil tuksedo). Tidak seperti kod pakaian lain, tiada persamaan yang jelas untuk wanita, walaupun pakaian pagi biasa dan pakaian koktel telah dikenal pasti sebagai alternatif.

Perdana Menteri UK Winston Churchill pada 1943, menunjukkan tanda terkenal 'V' semasa Perang Dunia II di Downing Street, London, memakai sut lounge hitam dengan seluar formal, bow tie bertompok, weskot gelap, topi homburg, dan tongkat

Memakai sut lounge hitam melalui cara tradisional dengan seluar formal tidak lagi digunakan selepas kontra-kebudayaan pada 1960an, walaupun amalannya sekali-sekala masih diikuti sejak itu.

Bagi pakaian pagi semi-formal untuk majlis nikah , pengantin lelaki boleh berpakaian jaket sut berwarna kelabu gelap berserta weskot warna kelabu merpati atau kuning pucat dan secara pilihan tali leher. Bagi pakaian siang semi formal untuk upacara pengebumian, orang yang berkabung boleh memakai jaket hitam dan weskot yang sesuai dengan tali leher hitam.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Book of Etiquette (1931), Lady Troubridge

Pautan luar sunting