Swansea City A.F.C.

(Dilencongkan dari Swansea City AFC)

Swansea City Association Football Club adalah satu kelab yang berasal dari Wales. Kelab ini terletak di bandar Swansea, Wales selatan yang bermain dalam Liga Perdana Inggeris. Nama stadium dari Swansea City adalah Liberty Stadium. Kelab ini adalah kelab dari Wales yang bermain di Football League Championship. Pada Musim 2010-2011 Swansea City berjaya promosi ke Liga Perdana Inggeris menerusi play off. Swansea City menewaskan Reading 4-2 di New Wembley pada Pusingan Muktamad Kelayakan. Sebelum ini, dalam separuh akhir kelayakan Swansea City berjaya menewaskan Nottingham Forest dengan agregat 3-1

Swansea City
Nama penuhSwansea City Association Football Club
GelaranThe Jacks, The Swans
Diasaskan1912; 112 tahun yang lalu (1912) (sebagai Swansea Town)
StadiumLiberty Stadium, Swansea
(Kapasiti: 20,750[1])
PengerusiHuw Jenkins
PengurusGarry Monk
LigaPremier League
2013–14Premier League, 12th
Tapak sesawangLaman kelab
Warna tuan rumah
Warna tempat lawan
Musim semasa

Sejarah sunting

Awal Tahun (1912-1945) sunting

Kawasan di sekitar Swansea secara tradisinya telah menjadi kawasan Ragbi, dan walaupun percubaan sebelumnya oleh kelab bola sepak yang dinamakan Villa Swansea, tidak ada kelab-kelab bola sepak terkemuka sehingga penubuhan Swansea Town AFC pada musim panas tahun 1912. Mereka, mengikuti menerajui banyak lagi Wales Selatan-dua pihak, menyertai bahagian kedua Liga Selatan untuk musim berikut. J.W. Thorpe merupakan pengerusi pertama di kelab itu. Sebuah laman web yang dimiliki oleh Swansea Gaslight Co, yang dipanggil Field Vetch kerana sayur-sayuran yang tumbuh di situ, telah disewa untuk menjadi tanah kelab itu. Perlawanan pertama kelab profesional adalah keputusan seri 1-1 di Padang Vetch menentang Cardiff City pada 7 September 1912. Pada musim pertama Piala Welsh telah memenangi buat kali pertama, dan musim berikut Swans menjadi bahagian pertama untuk sampai ke Pusingan Pertama Piala FA. Blackburn Rovers adalah yang pertama Bahagian sebelah Pertama lawatan Vetch Field untuk permainan kompetitif dalam 1914-1915 FA Cup - Blackburn Rovers kemudiannya Juara-Juara England, tetapi Town Swansea dari Bahagian Kedua Southern League mengalahkan mereka 1-0 di Vetch Field, matlamat Swansea datang dari Ben Beynon, manakala Blackburn Rovers penalti pengambil Bradshaw terlepas penalti. Terdapat sedikit yang luar biasa tentang itu, tetapi sebelum permainan Bradshaw telah menjaringkan dengan tiga puluh enam tempat sepakan berturut-turut. Malah lebih luar biasa apabila Swans dimainkan kebanyakan separuh kedua dengan sepuluh orang dan akhir lima belas minit dengan hanya sembilan lelaki dua pemain terpaksa bersara akibat kecederaan Swans menarik di sisi lain Bahagian Pertama, Newcastle United, dalam pusingan seterusnya, sebelum tewas secara tipis dalam rakaman itu.

Stadium sunting

 
Vetch Field adalah stadium kepada Swansea City 93 tahun

Sebelum Swansea City ditubuhkan, kanak-kanak bermain bola sepak di atas tanah di mana sisa kilang, yang dipanggil "vetch" (sejenis kekacang) telah berkembang. Laman web ini dimiliki oleh Swansea Gaslight Syarikat pada tahun 1912, tetapi telah dianggap berlebihan untuk keperluan di Syarikat Gas. Jadi Bandar Swansea bergerak apabila mereka telah ditubuhkan pada tahun 1912. Tanah ini asalnya diadakan 12,000, tetapi kehadiran mencecah kemuncaknya 32,786 dalam 1967 FA cawan Kelima Pusingan menentang Arsenal. Matlamat terakhir liga pernah menjaringkan sekurang Vetch itu dijaringkan oleh Adrian Forbes, pada 30 April 2005, seperti Swansea menewaskan Shrewsbury Town 1-0. Dengan Lapangan Vetch yang semakin teruk, Swansea kelihatan untuk berpindah. Sebagai Swansea dan Ospreys tidak mempunyai modal untuk melabur dalam sebuah stadium baru, Majlis Bandaraya Swansea dan konsortium pemaju yang diterajui mengemukakan cadangan untuk tempat 'mangkuk' yang mampan untuk 20,520 tempat duduk di kawasan sebelah barat sungai di tapak Stadium Morfa, yang dimiliki oleh Majlis. Ia dibiayai oleh sebuah taman runcit 355,000 kaki di atas tanah di timur sungai. Nilai akhir pembangunan yang sedang melebihi 50m £. Pada 23 Julai 2005, Stadium Liberty telah dibuka secara rasmi sebagai Swansea dihadapi Fulham dalam perlawanan persahabatan. Kapasiti Liberty Stadium adalah 20.532 walaupun telah meningkat kepada 20,700 dan kehadiran tertinggi yang dicatatkan kini 20.650 menentang Manchester United pada 23 Dis 2012 mengalahkan rekod sebelumnya menentang Chelsea. Stadium ini juga telah menganjurkan tiga perlawanan Welsh antarabangsa bola sepak, yang pertama menjadi seri 0-0 dengan Bulgaria pada tahun 2006, yang kedua kekalahan 2-1 ke Georgia pada tahun 2008 dan kemenangan 2-0 ke atas Switzerland pada Okt 7, 2011 . Matlamat antarabangsa pertama yang menjaringkan gol di Stadium Liberty adalah satu usaha yang 25 meter daripada Welsh antarabangsa Jason Koumas. Pada 1 Julai 2012, ia telah dilaporkan secara meluas dalam media nasional yang Swansea City FC telah mula fasa perancangan untuk memperluaskan Stadium Liberty oleh kira-kira 12,000 tempat duduk. Pelan ini akan tertakluk kepada musim yang berjaya kedua dalam Liga Perdana Inggeris dan boleh kos sehingga £ 15.000.000, peningkatan itu akan menyebabkan kapasiti kira-kira 32,000 tempat duduk. Kemudian pada tahun yang sama lembaga pengarah mengumumkan permohonan perancangan adalah untuk akan dikemukakan kepada pihak berkuasa majlis membuat Stadium Liberty yang terbesar sportsclub stadium milik di negara ini.


Skuad semasa sunting

Note: Bendera menunjukkan pasukan kebangsaan seperti yang ditakrifkan di bawah peraturan kelayakan FIFA. Pemain boleh memegang lebih daripada satu kewarganegaraan bukan FIFA.

No. Pos. Negara Pemain
1 GK   Łukasz Fabiański
2 DF   Jordi Amat
3 DF   Neil Taylor
4 MF   Ki Sung-yueng
5 DF   Alan Tate
6 DF   Ashley Williams (Captain)
7 MF   Leon Britton
8 MF   Jonjo Shelvey
10 FW   Wilfried Bony
11 FW   Marvin Emnes
12 MF   Nathan Dyer
13 GK   David Cornell
15 MF   Wayne Routledge
18 FW   Bafétimbi Gomis
No. Pos. Negara Pemain
19 DF   Dwight Tiendalli
20 MF   Jefferson Montero
21 MF   José Cañas
22 DF   Àngel Rangel
23 MF   Gylfi Sigurðsson
25 GK   Gerhard Tremmel
27 DF   Kyle Bartley
28 DF   Curtis Obeng
29 MF   Jazz Richards
30 MF   Josh Sheehan
35 DF   Stephen Kingsley
41 FW   Rory Donnelly
53 MF   Adam King
56 MF   Jay Fulton


Pautan luar sunting

  1. ^ "Premier League Handbook Season 2013/14" (PDF). Premier League. Dicapai pada 17 August 2013.