Swoosh ialah logo syarikat kasut olahraga dan pereka pakaian dan peruncit Amerika Nike. Hari ini, ia telah menjadi salah satu logo jenama paling terkenal di dunia, dan yang paling berharga, bernilai $26 bilion sahaja.[1][2][3]

Nike Swoosh
The Swoosh, yang direka oleh Carolyn Davidson dan digunakan oleh Nike, Inc.

Bill Bowerman dan Phil Knight mengasaskan Nike pada 25 Januari 1964, sebagai Blue Ribbon Sports (BRS). Apabila menukar namanya kepada Nike, Inc. pada 30 Mei 1971, syarikat itu mengambil Swoosh sebagai logo rasmi pada tahun yang sama. Carolyn Davidson, seorang pelajar di Portland State University pada waktu Knight diajar di sana, mencipta logo, cuba menyampaikan gerakan dalam reka bentuknya.

Logo ini telah mengalami perubahan kecil dari reka bentuk asalnya pada tahun 1971, hari ini yang paling sering dilihat sebagai swoosh solo, walaupun untuk kebanyakan sejarahnya, logo itu memasukkan nama NIKE bersama Swoosh. Selama bertahun-tahun, palet warna merah dan putih secara tradisi telah digunakan pada logo, walaupun baru-baru ini swoosh hitam padat telah mendapat populariti yang ketara.[4]

Swoosh telah muncul bersama tanda dagangan "Just Do It" sejak tahun 1988. Bersama-sama, kedua-duanya membentuk teras jenama Nike, dan menjadi wajah syarikat itu, dengan banyak atlet berprofil tinggi dan pasukan olahraga di seluruh dunia yang menggunakan logo tersebut.

Rujukan sunting

  1. ^ "Logos that became legends: Icons from the world of advertising". The Independent. 2008-01-04. Dicapai pada 13 October 2015. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  2. ^ "Nike Canada FAQ page". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-12-06. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ "The Forbes Fab 40: The World's Most Valuable Sports Brands 2015". Forbes. 2015-10-22.
  4. ^ "Nike Logo". Famous Logos.