Dalam kesenian Islam, syamsah (Parsi: شمسه, rumi: shamseh) ialah roset atau medalion yang dihias rumit yang digunakan dalam banyak konteks, termasuk manuskrip, karpet, kerja logam hiasan dan hiasan seni bina seperti sebelah bawah kubah.[1] Ia boleh mengambil sebilangan bentuk keseluruhan, dari bulatan ke bintang.[1] Nama tersebut bermaksud "matahari kecil", sebagai diminutif bagi shams, perkataan bahasa Arab yang bermaksud "matahari",[2] dan karya tersebut selalu digayakan sebagai sinar matahari. Ia dicirikan oleh motif berulang yang hadir dalam seni Islam, seperti penggunaan bentuk bunga atau sayur geometri dalam reka bentuk berulang yang dikenali sebagai arabes. Arabes selalu digunakan untuk melambangkan sifat Tuhan yang unggul, tidak boleh dibahagi dan abadi,[3] dan seperti dengan corak dan bentuk seni Islam yang lain, syamsah juga mempunyai maksud agama, seperti melambangkan kesatuan Tuhan.[4]

Syamsah awal abad ke-16 dari Iran dengan teks dari al-Quran
Syamsah mengandungi nama dan gelaran Shah Jahan

Syamsah juga nama pertama perempuan dalam bahasa Arab dan bahasa Urdu, contohnya Shamsa Al Maktoum, Shamsa bint Suhail Al Mazrouei dan Shamsa Ali.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Khazaie, Mohammad. "The Development of the Arts of the Book in Early Islamic Art of Persia". Persian Language & Literature. Iran Chamber Society. Dicapai pada 18 December 2020.
  2. ^ Welch, 236
  3. ^ Madden, Edward H. (1975). "Some Characteristics of Islamic Art". Journal of Aesthetics and Art Criticism. 33 (4): 423–430. doi:10.2307/429655. JSTOR 429655.
  4. ^ "Shamsa". Atypical Museum of Fine Arts. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-02-02. Dicapai pada 17 December 2020.

Bibliografi sunting