Syarikat awam ialah syarikat atau perbadanan yang sebahagian atau seluruh sekuritinya (seperti saham atau bon) dimiliki oleh orang awam. Penjualan saham kepada masyarakat dilakukan dengan cara Initial Public Offering (IPO) dan kemudian bursa saham. IPO ialah proses penawaran saham kepada masyarakat untuk kali pertama.

Kebiasaannya, saham syarikat awam dimiliki oleh ramai pelabur manakala saham syarikat sendirian berhad dimiliki oleh beberapa orang pemegang saham sahaja. Akan tetapi, bukan semua syarikat yang memiliki ramai pemegang saham merupakan syarikat awam.

Penswastaan sunting

Kurang umum, tetapi bukan tidak dikenali, adalah bagi sebuah syarikat awam untuk membeli hak milik pemegang sahamnya dan menjadi swasta. Ini adalah lazimnya dibuat melalui satu pembelian umpilan kuasaan dan berlaku apabila pembeli itu percaya sekuriti itu telah dibawah nilai oleh pelabur. Syarikat-syarikat awam juga boleh menjadi swasta dengan mempunyai kesemua saham-saham mereka dibeli oleh seorang individu atau kumpulan pelabur kecil, atau oleh sebuah lagi syarikat yang swasta.

Dagangan dan penilaian sunting

Saham-saham bagi sebuah syarikat awam sering didagangkan dalam bursa saham. Nilai atau "saiz" sebuah syarikat awam dipanggil permodalan pasarannya, suatu istilah yang sering kali dipendekkan sebagai "modal pasaran". Hal ini dikira sebagai jumlah saham-saham lebihan (kerana menentang kebenaran tetapi tidak semestinya dikeluarkan) kali harga setiap saham itu. Sebagai contoh, sebuah syarikat dengan dua juta saham lebihan dan harga setiap satu saham AS$40 akan mempunyai permodalan pasaran AS$80 juta.

Lihat juga sunting