Syarikat penerbangan nasional

Syarikat penerbangan nasional adalah syarikat pengangkutan, seperti syarikat penerbangan atau syarikat perkapalan, yang, secara tempatan didaftarkan di negara berdaulat tertentu, menikmati hak istimewa atau hak istimewa yang diberikan oleh pemerintah untuk operasi antarabangsa.

Sebuah Concorde syarikat penerbangan British Airways

Dari segi sejarah, istilah ini digunakan untuk merujuk kepada syarikat penerbangan yang dimiliki oleh pemerintah negara asal mereka dan berkaitan dengan identiti nasional negara tersebut.[1] Syarikat penerbangan seperti itu mungkin juga dikenali sebagai syarikat penerbangan nasional atau flag carrier, walau bagaimanapun ia boleh mempunyai makna undang-undang yang berbeza di beberapa negara. Hari ini, ia adalah syarikat penerbangan antarabangsa yang mempunyai hubungan kuat dengan negara asalnya atau yang mewakili negara asalnya di peringkat antarabangsa, tidak kira sama ada syarikat itu milik kerajaan.[2][3]

Rujukan sunting

  1. ^ Morris, Hugh (17 March 2019). "The slow death of the flag carrier: Could state-owned airlines become a thing of the past?". The Telegraph (dalam bahasa Inggeris). Malaysia is the latest nation to see its flag carrier – a label that in times gone by indicated a government-owned airline, and one that embodied a country’s national identity – teeter on the brink.
  2. ^ McMurtry, Ian (25 May 2018). "Palestinian Airlines: The Homeless Flag Carrier". AirlineGeeks.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 12 June 2019.
  3. ^ Moores, Victoria (24 May 2019). "Interview: CEO aims to make Virgin Atlantic UK's second flag carrier". atwonline.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 12 June 2019.

Pautan luar sunting