Syed Razak bin Syed Zain Barakhbah

Menteri Besar Kedah ke-8

Dato' Seri Syed Razak bin Syed Zain Barakhbah (22 Ogos 1944 – 8 Mac 2023) ialah seorang ahli politik Malaysia yang merupakan bekas Menteri Besar Kedah Darul Aman. Beliau mendapat pendidikan menengah di Sekolah Menengah St. Michael, Alor Setar, Kedah. Beliau merupakan Menteri Besar Kedah dari 1999 sehingga 2005.

Yang Berbahagia Dato' Seri Utama

Syed Razak bin Syed Zain Barakhbah

DMK, SSDK (Kedah); DGSM (Melaka); DSDK (Kedah); AMN; JP (Kedah)
Menteri Besar Kedah ke-8
Dalam jawatan
12 Disember 1999 – 2005
Didahului olehTan Sri Sanusi Junid
Digantikan olehDato' Seri Diraja Mahdzir Khalid
Anggota Dewan Undangan Negeri Kedah
untuk Kubang Rotan
Dalam jawatan
1995–2008
Didahului olehKonstituensi baharu
Digantikan olehMohd Nasir Mustafa
Anggota Dewan Undangan Negeri Kedah
untuk Pengkalan Kundor
Dalam jawatan
1986–1995
Didahului olehJamaluddin Lebai Bakar
Digantikan olehMohd Jamil Md Idross
Butiran peribadi
Lahir(1944-08-22)22 Ogos 1944
Kubang Rotan, Kuala Kedah, Kedah
Meninggal dunia8 Mac 2023(2023-03-08) (umur 78)
Sungai Petani, Kedah
Parti politik BN-UMNO
PasanganTo' Puan Seri Utama Syarifah Hamidah binti Syed Hamid
KediamanPJU DAMANSARA, SUNGAI PETANI, KUALA KEDAH,
PekerjaanAhli Politik

Usahawan berjaya sunting

Dato' Seri Syed Razak merupakan seorang usahawan bumiputera yang berjaya di dalam bidang perniagaan. Kejayaan beliau boleh dianggap setanding dengan usahawan-usahawan bukan Melayu. Kewibawaan beliau dalam bidang perniagaan menyebabkan beliau diberi kepercayaan menerajui Dewan Perniagaan dan Perusahaan Melayu Malaysia Cawangan Kedah (DPPMMK) sejak tahun 1986 lagi. Menerusi Dewan Perniagaan dan Perusahaan Melayu Malaysia Cawangan Kedah (DPPMMK), Dato' Seri Syed Razak cuba sedaya upaya untuk membawa peniaga-peniaga Bumiputera ke arah masyarakat perdagangan dan perindustrian sejajar dengan matlamat Wawasan 2020 untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju.

Politik sunting

Dato' Seri Syed Razak mula berkecimpung di dalam bidang politik setelah dilantik sebagai Ketua UMNO cawangan Kilang Ais, Kuala Kedah sejak 15 tahun dahulu. Bermula pada tahun 1985, beliau telah dicalonkan untuk jawatan Naib Ketua UMNO Bahagian Kuala Kedah tetapi jawatan tersebut telah ditolak oleh beliau. Kemudian pada tahun 1986, beliau telah dicalonkan bertanding bagi Dewan Undangan Negeri Kawasan Pengkalan Kundor atas tiket Barisan Nasional dan berjaya mengalahkan calon PAS. Seterusnya pada tahun 1987, beliau berjaya menduduki kerusi Timbalan Ketua UMNO Bahagian Kuala Kedah. Pada tahun 1993, beliau berjaya mengekalkan jawatan tersebut apabila sekali lagi berjaya menduduki kerusi Timbalan Ketua UMNO Bahagian Kuala Kedah.

Pembabitan beliau dalam bidang politik dan pentadbiran kerajaan negeri Kedah lebih daripada 25 tahun menjadikan beliau seorang pemimpin yang sangat berpengalaman dan berdedikasi. Beliau telah dilantik menyertai Ahli Majlis Mesyuarat Negeri Kedah pada tahun 1992. Beliau mula berkhidmat sebagai Ahli Majlis Mesyuarat Negeri Kedah di bawah pentadbiran Menteri Besar Tan Sri Dato Seri Hj. Osman Aroff dengan memegang portfolio kebudayaan, kesenian dan pelancongan. Selaku ahli Exco, Dato' Seri Syed Razak dipertanggungjawabkan sebagai Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pembangunan Usahawan Negeri Kedah dan Industri Kecil dan Sederhana. Tugas Dato' Seri Syed Razak semakin berat apabila portfolio yang dipegangnya berkait rapat dengan sektor pelancongan. Beliau telah menetapkan strategi dan objektif bagi memajukan industri pelancongan di negeri Kedah ini sebagai satu sumber pendapatan rakyat.


Menteri Besar Kedah sunting

Dato' Seri Syed Razak dilantik sebagai Menteri Besar Kedah ke-8 menggantikan Tan Sri Dato' Seri Sanusi Junid pada 12 Disember 1999 sehingga 2005. Sebagai Menteri Besar Kedah pada masa itu beliau bertanggungjawab ke atas kewangan dan belanjawan negeri, bertindak sebagai Pengerusi Jawatankuasa Galakan Pelaburan, Jawatankuasa Perancang Ekonomi Negeri, Jawatankuasa Perancang Negeri, Majlis Pembangunan Negeri, Jawatankuasa Tanah dan Hasil Bumi, Jawatankuasa Pembangunan Teknologi Maklumat dan Jawatankuasa Keselamatan Negeri.

Anugerah sunting

Bagi menghargai sumbangan dan jasa baktinya beliau telah dianugerahi pingat dan darjah kebesaran iaitu, Darjah Seri Setia DiRaja Kedah (S.S.D.K.), Kesatria Mangku Negara (K.M.N.), Bintang Kebaktian Masyarakat (B.K.M.), dan Jaksa Pendamai (J.P.)

Kematian sunting

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting


Penyandang Terdahulu Menteri Besar Negeri Kedah
19992005
Penyandang Kemudian
Y.B. Tan Sri Sanusi Bin Junid Y.A.B Dato' Haji Mahdzir Bin Khalid