José Gabriel Túpac Amaru (10 Mac 1738 – 18 Mei 1781) — dikenali sebagai Túpac Amaru II — memimpin suatu pemberontakan di Pergunungan Andes terhadap pihak Empayar Sepanyol di Peru.[1] Perjuangannya diraikan sehingga menjadi figura seakan mitos dalam pergerakan kemerdekaan Peru dan asli hak pergerakan, baik sebagai inspirasi untuk pelbagai perjuangan terutamanya di Amerika Sepanyol.

Pemberontakan sunting

Pemberontakan ini bermula dengan penangkapan dan pembunuhan Corregidor Wilayah Tinta dan Gabenor Antonio de Arriaga pada 4 November 1780 setelah beliau menghadiri suatu jamuan yang dihadirinya serta juga Túpac Amaru II.[2] Túpac dan beberapa sekutunya menahan de Arriaga dalam keadaan mabuk, lalu memaksa de Arriaga menulis surat jemputan kepada banyak warga Sepanyol dan golongan majistret mereka (kuraka). Sebanyak 200 orang tiba atas permintaan surat tersebut, di mana mereka telah dikepung oleh 4,000 orang peribumi pimpinan Túpac. Túpac mengarahkan khadam de Arriaga membunuhnya kononnya atas perintah langsung Raja Sepanyol.[3] Khadam tersebut gagal pada percubaan pertama apabila tali gantung tersebut terputus, namun berjaya juga pada kali kedua.[4]

Sebaik sahaja de Arriaga dibunuh, Amaru II segera mengumpulkan tentera 6,000 orang pribumi yang telah menghentikan pekerjaan mereka agar menyertai pemberontakan ini. Kelompok pemberontak mengepung wilayah Quispicanchis, Tinta, Cotabambas, Calca, dan Chumbivilcas dalam perjalanan mereka menuju Cuzco, membunuh segala isi rumah warga Sepanyol serta merompak harta-harta mereka.

Pada 18 November 1780, Cuzco menghantarkan sebanyak lebih 1,300 anggita dalam kalangan pihak Sepanyol dan irang peribumi yang taat setia. Dua-dua pihak ini bertempur di bandar Sangarará. Peperangan tersebut dimenangi sepenuhnya kepada pihak Amaru II dan para pemberontaknya; kesemua 578 askar warga Sepanyol dibunuh dan dirampas semua senjata dan perlengkapan mereka.

Kemenangan yang dicapai di Sangarará akan diikuti oleh rentetan kekalahan. Yang paling mengerikan kekalahan datang di Amaru II kegagalan untuk menangkap Cuzco, di mana 40,000 – 60,000 asli pengikut telah ditolak oleh diperkaya kota terdiri dari gabungan kekuatan setia Orang tentera dan bala bantuan dari lima. "Setelah ditolak dari ibu kota kuno Inca dan intelektual hub kolonial Peru"[5] Amaru dan orang-orang berjalan melalui desa cuba untuk mengambil mana-mana orang-untuk-nya, dalam melakukannya mengukuhkan pasukannya. Pasukan Amaru II dikepungi antara Tinta dan Sangarara di mana beliau dikhianati oleh dua petugas, Kolonel Ventura Landaeta dan Kapten Fransico Cruz yang diarahkab menangkap beliau. Apabila Amaru disoal siasat agar mendapatkan nama-nama pemberontak yang bersubahat dengannya agar beliau diberikan peluang kedua, Amaru II dengan kerasnya menjawab, "tidak ada sesiapapun yang bersubahat di sini melainkan kita berdua. Engkau penindas, aku pembebas, dua-duanya layak mati."[6]

Kematian sunting

Amaru II dihukum bunuh dengan dicabut tulang empat keratnya yang diikat pada kuda-kuda; hanya selepas beliau dipaksa menyaksikan isterinya, anak sulungnya, bapa saudara, abang iparnya dan beberapa kaptennya dihukum terlebih dahulu.


Bacaan lanjut sunting

  • Brown, Kendall W. "Túpac Amaru (José Gabriel Condorcanqui)" in Encyclopedia of Latin American History and Culture, vol. 5, pp. 279-280.
  • Fisher, Lillian Estelle, The Last Inca Revolt, 1780-1783 (1966)
  • Robins, Nicholas A. Native Insurgencies and the Genocidal Impulse in the Americas
  • Charles F. Walker: The Tupac Amaru Rebellion. The Belknap Press of Harvard University Press, 2014. ISBN 978-0-674-05825-5978-0-674-05825-5 (Print); ISBN 978-0-674-41637-6978-0-674-41637-6 (eBook)

Rujukan sunting

  1. ^ Kendall W. Brown, "Túpac Amaru (José Gabriel Condorcanqui)" in Encyclopedia of Latin American History and Culture, jld. 5, m/s. 279. New York: Charles Scribner's Sons 1996.
  2. ^ The Epic of Latin America, Fourth Edition, John A. Crow
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan ReferenceA tidak disediakan
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Crow406 tidak disediakan
  5. ^ Meade, Teresa A. 2010. A history of modern Latin America: 1800 to the present. Chichester, West Sussex, U.K.: Wiley-Blackwell)(39)
  6. ^ Daniel Valcarcel. La rebellion de Tupac Amaru (Mexico, 1947)

Pautan luar sunting