T-Mobile (digayakan sebagai ·T···Mobile·) ialah jenama yang digunakan oleh anak syarikat komunikasi mudah alih syarikat telekomunikasi Jerman Deutsche Telekom AG. Jenama ini aktif di Austria (di bawah anak syarikat T-Mobile Austria), Republik Czech (T-Mobile Republik Czech), Belanda (T-Mobile Belanda), Poland (T-Mobile Polska), dan Amerika Syarikat (T -Mobile US). Nama itu sebelum ini digunakan oleh anak-anak syarikat di negara lain, termasuk Albania (sekarang Telekom Albania), Croatia (sekarang Hrvatski Telekom), Jerman (sekarang Deutsche Telekom), Hungary (kini Magyar Telekom), Macedonia (sekarang Makedonski Telekom), Montenegro Crnogorski Telekom), United Kingdom (sekarang EE Limited), Romania (sekarang Telekom Romania), dan Slovakia (sekarang Slovak Telekom).

T-Mobile International A.G.
Jenis/bentuk sahPerniagaan, Pengendali rangkaian mudah alih Sunting ini di Wikidata
IndustriTelekomunikasi
Ditubuhkan18 September 1990; 33 tahun yang lalu (1990-09-18)
PengasasDeutsche Telekom Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatBonn, Jerman
Kawasan perkhidmatanEropah, Amerika Syarikat, Puerto Rico, Kepulauan Virgin AS
KeluaranPDA wayarles, telefon selular, PC tablet
PerkhidmatanKomunikasi mudah alih, DSL
HasilUS $40.6 Bilion (2017)
PemilikDeutsche Telekom Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan44,000
Syarikat indukDeutsche Telekom
Anak syarikat
Tapak webwww.telekom.com
Facebook: TMobile Twitter: TMobile Instagram: tmobile Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejak tahun 1999, Deutsche Telekom memiliki syarikat induk T-Mobile International AG untuk anak syarikat komunikasi mudah alihnya.[1] Dari 2003 hingga 2007, T-Mobile International adalah salah satu segmen Deutsche Telekom di samping segmen 'Jalur Lebar/Fixnet', 'Pelanggan Perniagaan' dan 'Kumpulan HQ dan Perkhidmatan Bersama'. Pada tahun 2009, Deutsche Telekom mengubah strukturnya untuk menggunapakai persediaan serantau (Jerman, Eropah, Amerika Syarikat) dengan menggabungkan syarikat subsidiari tetap dan mudah alih yang sebelum ini dipisahkan untuk membentuk perniagaan tempatan bersepadu, T-Mobile International sendiri digabungkan menjadi Deutsche Telekom AG.[2]

Apabila T-Mobile International AG wujud, syarikat induk itu berpangkalan di Bonn, Jerman dan anak-anak syarikatnya mengendalikan rangkaian selular GSM, UMTS dan LTE berasaskan LTE di Eropah, Amerika Syarikat, Puerto Rico dan Kepulauan Virgin Amerika Syarikat. Syarikat itu mempunyai kepentingan kewangan dalam pengendali mudah alih di kedua-dua Eropah Tengah dan Timur. Secara global, anak-anak syarikat T-Mobile International mempunyai jumlah gabungan kira-kira 230 juta pelanggan. T-Mobile International adalah pembekal perkhidmatan telefon mudah alih terbesar ke-13 di dunia oleh pelanggan dan multinasional keempat terbesar selepas Vodafone, Airtel India, dan Telefónica Sepanyol.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ "Annual Report 2006 PDF (see page 76)" (PDF). www.e-paper.telekom.com (dalam bahasa Inggeris). Deutsche Telekom AG. Dicapai pada 2017-01-24.
  2. ^ "Deutsche Telekom - The 2009 financial year. Toward the new Deutsche Telekom. - Group organization". www.annualreport-archive.telekom.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-01-24.
  3. ^ "Deutsche Telekom: Deutsche Telekom Stabilizes Business in the Second Quarter and Confirms Forecast for Full Year 2009" Diarkibkan 2011-10-06 di Wayback Machine. Deutsche Telekom.

Pautan luar sunting