Taejo dari Joseon (27 Oktober 1335 - 24 Mei 1408; Jawi: تيجو دري جوسون), dilahirkan sebagai Yi Seong-gye (李成桂), yang namanya diubah menjadi Yi Dan, ialah pengasas dan raja pertama dinasti Joseon Korea. Beliau memerintah dari 1392 hingga 1398, dan tokoh utama dalam menggulingkan Dinasti Goryeo.

Yi Seong-gye
Yi Dan
Potret Raja Taejo dari Joseon
Raja Joseon
Pemerintahan5 Ogos 1392 – 14 Oktober 1398
Kemahkotaan5 Ogos 1392
Didahului olehDinasti ditubuhkan
Gongyang dari Goryeo sebagai Raja Goryeo
Diikuti olehJeongjong dari Joseon
Raja Emeritus Joseon
Tempoh14 Oktober 1398 – 28 November 1400
Diikuti olehJeongjong dari Joseon
Raja Besar Emeritus Joseon
Tempoh28 November 1400 – 24 Mei 1408
Diikuti olehJeongjong dari Joseon
Keputeraan27 Oktober 1335
Hamheung, Wilayah Hamgyeong, Kerajaan Goryeo
KemangkatanMei 24, 1408(1408-05-24) (umur 72)
Istana Changdeok, Kerajaan Joseon
PemakamanGeonwolleung, Sebahagian daripada Kelompok Makam Donggureung.
Raja PermaisuriPermaisuri Shinui
Permaisuri Sindeok
AnakandaJeongjong dari Joseon
Taejong dari Joseon
Nama selepas mangkat
Raja Taejo Kangheon Jiin Gyewun Seongmun Shinmu yang Agung dari Joseon
태조강헌지인계운성문신무대왕
太祖康獻至仁啓運聖文神武大王
Nama tokong
Taejo
KerabatJeonju Yi
AyahandaHwanjo dari Joseon
BondaPermaisuri Uihye
AgamaBuddhisme
Nama Korea
Hangul
Hanja
Perumian SemakanTaejo
McCune–ReischauerT'aejo
Nama pena
Hangul
Hanja
Perumian SemakanSongheon
McCune–ReischauerSonghŏn
Nama lahir
Hangul, later
Hanja, later
Perumian SemakanI Seonggye, kemudian I Dan
McCune–ReischauerYi Sŏnggye, kemudian Yi Tan
Nama sopan
Hangul
Hanja
Perumian SemakanJunggyeol
McCune–ReischauerChunggyŏl

Ayahanda Taejo, Yi Ja-chun ialah seorang pegawai kecil Mongol dari etnik Korea.[1] Ibu Taejo Permaisuri Uihye yang berasal dari China dari kawasan Yantai-Weihai di Shandong.[2][3] Taejo menyertai tentera Goryeo dan naik dari satu pangkat ke pangkat yang lebih tinggi sebelum merampas takhta pada tahun 1392. Turun takhta pada tahun 1398 semasa perselisihan antara putera-puteranya, baginda meninggal dunia pada tahun 1408.

Biografi sunting

Konteks sejarah tentang kebangkitan sunting

Pada abad ke-14, Dinasti Goryeo yang berusia 400 tahun yang ditubuhkan oleh Wang Geon pada tahun 918 telah runtuh, asasnya runtuh akibat bertahun-tahun perang dan pendudukan de facto oleh Empayar Mongol yang mula berpecah. Kewujudan pemerintahan Korea sendiri juga menjadi masalah yang semakin dipertikaikan di dalam istana, kerana keluarga pemerintah bukan sahaja gagal untuk memerintah kerajaan secara efektif, tetapi juga telah dicemari oleh perkahwinan paksa bergenerasi dengan anggota keluarga Dinasti Yuan Mongol dan persaingan di antara pelbagai cabang kerabat Dinasti Goryeo (walaupun ibunda Raja U adalah orang kebanyakan, sehingga menyebabkan khabar angin membantah keturunannya dari Raja Gongmin).

Di dalam kerajaan, para bangsawan, jeneral, dan bahkan perdana menteri yang berpengaruh berjuang demi sokongan diraja dan untuk menguasai istana, mengakibatkan perpecahan yang mendalam di antara berbagai puak. Dengan jumlah serangan yang semakin meningkat terhadap Goryeo yang dilakukan oleh lanun Jepun (wakō) dan Serban Merah, mereka yang bersungguh-sungguh untuk menguasai istana diraja adalah bangsawan aristokrasi Sinjin dan bangsawan Gweonmun yang bertentangan, serta jeneral yang sebenarnya melawan ancaman asing—iaitu seorang jeneral bernama Yi Seong-gye dan saingannya Choe Yeong. Dengan kebangkitan Dinasti Ming di bawah bekas biarawan, Zhu Yuanzhang (Maharaja Hongwu), pasukan Mongolia menjadi lebih lemah. Pada tahun 1350-an, Goryeo memperoleh kembali kemerdekaann sepenuhnya dari Empayar Mongolia yang telah hancur, walaupun sisa-sisa Mongol secara efektif menduduki wilayah timur laut dengan pasukan tentera yang besar.

Kerjaya tentera sunting

Jeneral Yi Seong-gye telah mendapat kuasa dan penghormatan pada akhir tahun 1370-an dan awal tahun 1380-an dengan menolak saki-baki Mongol dari semenanjung dan juga dengan menangkis lanun Jepun yang terancang dengan baik dalam satu siri pertempuran yang berjaya. Dia juga dikreditkan dengan menghalang Serban Merah ketika mereka bergerak ke Semenanjung Korea sebagai sebahagian daripada pemberontakan mereka terhadap Dinasti Yuan. Berikutan kebangkitan Dinasti Ming di bawah Zhu Yuanzhang, pemerintahan kerajaan di Goryeo berpecah kepada dua kumpulan yang bersaing: kumpulan yang diketuai oleh Jeneral Yi (menyokong Dinasti Ming) dan kem yang dipimpin oleh saingannya Jeneral Choe (menyokong Dinasti Yuan).

Apabila seorang utusan Ming datang ke Goryeo pada 1388 (tahun ke-14 pemerintahan Raja U) untuk menuntut kembali sebahagian besar wilayah utara Goryeo, Jeneral Choe merebut kesempatan itu dan memainkan suasana anti-Ming untuk membantah serangan Semenanjung Liaodong (Goryeo mendakwa mereka sebagai pengganti kerajaan kuno Goguryeo; oleh itu, mengembalikan Manchuria sebagai sebahagian wilayah Korea adalah prinsip dasar luar negeri sepanjang sejarahnya).

Yi yang tegas menentang telah dipilih untuk memimpin serangan itu; walau bagaimanapun, di Pulau Wihwa di Sungai Amrok, beliau membuat keputusan yang amat penting, yang biasanya disebut "Mengembalikan tentera dari Pulau Wihwa", yang akan mengubah sejarah Korea. Mengetahui yang beliau mendapat sokongan kedua-dua belah pihak pegawai kerajaan tinggi, rakyat umum, dan penghalang besar dari Empayar Ming di bawah Maharaja Hongwu, beliau memutuskan untuk memberontak dan berarak kembali ke ibu kota, Gaegyeong, untuk menguasai kerajaan.

Revolusi sunting

Jeneral Yi membawa tenteranya dari Yalu terus ke ibu kota, mengalahkan pasukan yang setia kepada raja (yang dipimpin oleh Jeneral Choe, yang kemudiannya dihapuskan), dan secara paksa menggulingkan Raja U dalam rampasan de facto, tetapi tidak naik takhta dengan segera. Sebaliknya, dia meletakkan anak lelaki Raja U, Raja Chang, dan berikutan kegagalan untuk pemulihan raja yang sebelumnya, kedua-duanya dibunuh. Jeneral Yi, yang sekarang diakui kuasanya di belakang takhta tidak dapat dipertikaikan lagi, tidak lama kemudian secara paksa meletakkan ahli kerabat Goryeo bernama Yo, sekarang Raja Gongyang (공양왕; 恭 让 王), dimahkotakan sebagai raja. Setelah secara tidak langsung menguatkan pegangannya di istana kerajaan melalui raja boneka, Yi kemudian terus bersekutu dengan bangsawan Sinjin, seperti Jeong Do-jeon dan Jo Jun. Pada tahun 1392 (tahun ke-4 pemerintahan Raja Gongyang), Yi menggulingkan Raja Gongyang, mengasingkannya ke Wonju (di mana baginda dan keluarga baginda diam-diam dibunuh), dan menaiki sendiri takhta, lalu mengakhiri Dinasti Goryeo selepas 475 tahun pemerintahan.

Salah satu episod paling berulang yang berlaku selepas kejatuhan Goryeo berlaku pada tahun 1392, ketika anak kelima Taejo, Yi Bang-won (kemudian Raja Taejong), mengadakan keraian untuk sarjana, penyair dan negarawan terkenal Jeong Mong-ju, yang enggan disenangi oleh Yi walaupun banyaknya surat-menyurat dalam bentuk puisi kuno, dan terus menjadi penyokong setia dinasti lama, dan tokoh utama dalam menentang Yi menaiki takhta. Jeong dihormati di seluruh Goryeo, walaupun oleh Yi Bang-won sendiri, tetapi dia dilihat sebagai penghalang dan oleh itu, di mata para penyokong dinasti baru, perlu dihapuskan. Selepas keraian itu, dalam perjalanan pulang, Jeong dibunuh oleh lima lelaki di Jambatan Seonjuk (선죽교; 善 竹 橋) di Gaeseong. Jambatan ini kini menjadi monumen kebangsaan Korea Utara, dan titik perang di salah satu batu dikatakan berwarna darah merah ketika hujan.

Pemerintahan sunting

Yi Seong-gye mengisytiharkan dinasti baru pada tahun 1392-1393 di bawah nama Joseon, dengan demikian menghidupkan semula sebuah negara yang lebih tua, yang juga dikenali sebagai Joseon, yang secara tidak langsung telah ditubuhkan hampir tiga ribu tahun sebelumnya, dan menamakan semula negara "Kerajaan Agung Joseon".

Pencapaian awal raja baru itu meningkatkan hubungan dengan China; dan sememangnya, Joseon berpunca akibat penolakan Jeneral Yi untuk menyerang China sebagai tindak balas terhadap serbuan dari penyamun Cina.[4] Tidak lama selepas menaiki takhta, raja baru itu menghantar utusan untuk memberitahu pemerintahan Ming di Nanjing bahawa perubahan dinasti telah berlaku.[5] Utusan Korea dihantar ke Jepun, mencari peluang untuk pembentukan semula hubungan yang baik. Misi itu berjaya; dan syōgun Ashikaga Yoshimitsu dilaporkan telah kagum dengan kedutaan pertama ini.[6] Duta dari Kerajaan Ryūkyū telah diterima pada 1392, 1394 dan 1397. Siam pula menghantar utusan pada tahun 1393.

Pada tahun 1394, ibu kota telah ditubuhkan di Hanseong (Seoul).[7][8] Apabila dinasti baru diisytiharkan dan secara rasmi diwujudkan, Taejo membangkitkan isu yang mana anaknya akan menjadi penggantinya. Walaupun putera kelima Taejo oleh Permaisuri Sineui, Yi Bang-won, telah menyumbang paling banyak untuk membantu bapanya berkuasa, baginda menyuarakan kebencian mendalam terhadap dua sekutu utama bapanya di istana, perdana menteri Jeong Do-jeon dan Nam Eun.

Kedua-dua pihak juga sedar sepenuhnya yang permusuhan bersama wujud antara satu sama lain dan sentiasa dirasakan terancam. Ketika jelas bahawa Yi Bang-won adalah pewaris yang paling layak untuk takhta, Jeong Do-jeon menggunakan pengaruhnya terhadap raja untuk meyakinkan bahawa pilihan paling bijak adalah putera yang paling disukai Taejo, bukan putera yang Taejo rasa terbaik untuk kerajaan.

Pada 1392, putera kelapan Raja Taejo (putera kedua dari Permaisuri Sindeok), Putera Besar Uian (Yi Bang-seok) telah dilantik sebagai Putera Diraja, atau pewaris takhta. Setelah kemangkatan Permaisuri secara tiba-tiba, dan sementara Raja Taejo masih berkabung untuk isteri keduanya, Jeong Do-jeon bersekongkol untuk membunuh Yi Bang-won dan saudara-saudaranya untuk mengukuhkan jawatannya dalam pemerintahan.

Pada tahun 1398, selepas mendengar rancangan ini, Yi Bang-won dengan segera memberontak dan menyerbu istana, membunuh Jeong Do-jeon, pengikutnya, dan dua putera Permaisuri Sindeok. Insiden ini dikenali sebagai Perbalahan Putera yang Pertama. Terkejut pada hakikat bahawa anak-anaknya sanggup membunuh satu sama lain untuk takhta, dan akibat keletihan daripada kematian isteri keduanya, Raja Taejo segera memahkotakan putera keduanya Yi Bang-gwa, kemudian Raja Jeongjong, sebagai penguasa baru. Selepas itu, Raja Taejo bersara ke Vila Diraja Hamhung. Kemudian, baginda mengekalkan jarak dengan Yi Bang-won. Hal tersebut menyebabkan Taejo mengamuk, kerana baginda menyayangi kedua-dua putera dan Jeong Do-jeon. Dikatakan, Yi Bang-won menghantar utusan berkali-kali, dan setiap kali itu juga Taejo membunuh mereka untuk menyatakan keputusannya untuk tidak mahu menemui anaknya lagi. Anekdot bersejarah ini melahirkan istilah "Hamhung Cha sa", yang bermaksud seseorang yang tidak pernah kembali walaupun setelah dipujuk beberapa kali.[9] Tetapi kajian baru-baru ini mendapati bahawa Taejo sebenarnya tidak membunuh mana-mana utusan Hamung itu. Mereka terbunuh semasa pemberontakan, yang kebetulan berlaku di rantau Hamhung.[10]

Pada tahun 1400, Raja Jeongjong mengumumkan saudara kandungnya, Yi Bang-won sebagai pewaris takhta dan secara sukarela menuruni takhta. Pada tahun yang sama, Yi Bang-won akhirnya menaiki takhta Joseon sebagai Raja Taejong.

Sepuluh tahun selepas penurunan takhta, Raja Taejo mangkat pada 24 Mei 1408 di Istana Changdeok. Baginda dikebumikan di makam Geonwonneung (건원릉, 健 元 陵) di bandar Guri.[11]

Genealogi sunting

Leluhur sunting

Keluarga sunting

[12]

  • Ayahanda: Raja Hwanjo dari Joseon (1315 – 1 Januari 1361) (조선 환조)[13] (이자춘, 1315–Januari 1361)[14]
    • Nenekanda: Raja Dojo dari Joseon (? – 1342) (조선 도조)
    • Nenenda: Permaisuri Gyeongsun dari keluarga Munju Park (경순왕후 박씨)
  • Ibunda: Permaisuri Uihye dari keluarga Yeongheung Choi (의혜왕후 최씨)[14][15]
    • Nenekanda: Choi Han-Gi (최한기)
    • Nenenda: Puan Besar Joseonguk dari keluarga Lee (조선국대부인 이씨)
  • Pasangan dan putera-puteri:
  1. Permaisuri Shinui dari keluarga Anbyeon Han (September 1337 – 21 Oktober 1391) (신의왕후 한씨)[16][17]
    1. Yi Bang-U, Putera Besar Jinan (1354 - 15 Januari 1394) (이방우 진안대군)[18]
    2. Yi Bang-Gwa, Putera Besar Yeongan (18 Julai 1357 – 15 Oktober 1419) (이방과 영안대군)
    3. Yi Bang-Ui, Putera Besar Ikan (1360 – 26 September 1404) (이방의 익안대군)
    4. Yi Bang-Gan, Putera Besar Hwoean (2 Julai 1364 – 10 April 1421) (이방간 회안대군)
    5. Yi Bang-Won, Putera Besar Jeongan (13 Jun 1367 – 30 Mei 1422) (이방원 정안대군)
    6. Yi Bang-Yeon, Putera Besar Deokan (이방연 덕안대군)
    7. Puteri Gyeongshin (? – 29 April 1426) (경신공주)[19]
    8. Puteri Gyeongseon (경선공주)[20]
  2. Permaisuri Sindeok dari keluarga Goksan Kang (July 12, 1356 – September 15, 1396) (신덕왕후 강씨)[21][22][23]
    1. Yi Bang-Beon, Putera Besar Muan (1381 – 6 Oktober 1398) (이방번 무안대군)[24][25])
    2. Yi Bang-Seok, Putera Besar Uian (1382 – 6 Oktober 1398) (이방석 의안대군)[24][25]
    3. Puteri Gyeongsun (? – September 8, 1407) (경순공주)[26][27]
  3. Pendamping Mulia Diraja Seong dari keluarga Wonju Won (? – 29 Disember 1449) (성비 원씨)[28][29]
  4. Puan Besar Jeonggyeong dari keluarga Goheung Yu (정경궁주 유씨)[30][31]
  5. Puteri Hwaui dari keluarga Kim (? – 1428) (화의옹주 김씨)[32]
    1. Puteri Sukshin (? – 1453) (숙신옹주)[33]
  6. Puan Besar Chandeok dari keluarga Ju (찬덕 주씨)[34]
    1. Puteri Uiryeong (? – 1 Februari 1466) (의령옹주)[35]

Nama penuh anumerta sunting

  • Raja Taejo Jiin Gyewun Seongmun Shinmu yang Agung dari Joseon[36]
    • 태조지인계운성문신무대왕
    • 太祖至仁啓運聖文神武大王
  • Raja Taejo Kangheon Jiin Gyewun Seongmun Shinmu yang Agung dari Joseon[37]
    • 태조강헌지인계운성문신무대왕
    • 太祖康獻至仁啓運聖文神武大王
  • Maharaja Taejo Jiin Gyewun Eungcheon Jotong Gwanghun Yeongmyeong Seongmun Shinmu Jeong'ui Gwangdeok dari Empayar Korea[38]
    • 태조지인계운응천조통광훈영명성문신무정의광덕고황제
    • 太祖至仁啓運應天肇統廣勳永命聖文神武正義光德高皇帝

Warisan sunting

Makam tali pusatnya terletak di Man-In-san, Geumsan-gun, Wilayah Chungcheong Selatan di Republik Korea.

Walaupun baginda menggulingkan kerajaan Goryeo, dan pegawai-pegawai yang dihapusnya tetap setia kepada rejim lama, banyak yang menganggapnya sebagai penggerak revolusi dan penentu yang menggulingkan sistem pentadbiran yang tidak lentur, usang dan lumpuh untuk menyelamatkan negara dari konflik dan banyak pasukan asing.

Melindungi keselamatan dalam negeri menyebabkan orang-orang Korea membina semula dan meneroka budaya mereka. Di tengah-tengah saingan Dinasti Yuan dan Ming, Dinasti Joseon menggalakkan pembangunan identiti negara yang pernah diancam oleh Mongol. Walau bagaimanapun, sesetengah sarjana, terutamanya di Korea Utara,[39] melihat baginda sebagai semata-mata pengkhianat kepada rejim lama, menyamakan baginda dengan seorang murtad borjuis, dan mengangkat Jeneral Choe Yeong sebagai seorang elit tentera, yang secara konservatif berkhidmat kepada rejim lama Goryeo hingga mati.

Kejayaan dasar diplomatik beliau dalam mendapatkan Korea pada awal zaman moden adalah penting.[40]

Gambaran dalam adaptasi sunting

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ 태조실록 5권, 태조 3년 4월 28일 정유 3번째기사
  2. ^ Encyclopedia of Korean Culture 의혜왕후 懿惠王后. Encyclopedia of Korean Culture. Dicapai pada 2017-02-08.
  3. ^ Doosan Encyclopedia 의혜왕후 懿惠王后. Doosan Encyclopedia. Dicapai pada 2017-02-09.
  4. ^ Hussain, Tariq. (2006). Diamond Dilemma: Shaping Korea for the 21st Century, p. 45; Hodge, Carl Cavanagh. (2008). Encyclopedia of the Age of Imperialism, 1800–1914: A–K, p. 401.
  5. ^ Goodrich, L. Carrington et al. (1976). Dictionary of Ming biography, 1368–1644 (明代名人傳), Vol. II, p. 1601.
  6. ^ Titsingh, Isaac. (1834). Annales des empereurs du japon, p. 320; Northeast Asian History Foundation: Korea-Japan relations> Early Modern Period> Foreign Relations in Early Joseon Diarkibkan Oktober 28, 2009, di Wayback Machine.
  7. ^ "Seoul municipality website". Diarkibkan daripada yang asal pada May 15, 2011.
  8. ^ "About Seoul> History> General Information> Center of Korean Culture". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-12-03.
  9. ^ "함흥차사(咸興差使) - 한국민족문화대백과사전". encykorea.aks.ac.kr. Dicapai pada 2019-06-06.
  10. ^ [카드뉴스]이성계는 '함흥차사'를 죽이지 않았다. 아시아경제 (dalam bahasa Korea). 2016-02-24. Dicapai pada 2019-06-06.
  11. ^ Seoul municipality: News> Features> Royal Tombs of the Joseon Dynasty> Ggureung Tomb Complex at Guri-si, Gyeonggi-do.
  12. ^ One of the many issues demonstrating the early strained relationship between the early Joseon & Ming was the debate of Taejo's genealogy, which began as early as 1394 [Taejo Sillok, vol.6, July 14, 1394, entry 1] and became a sort of diplomatic friction that lasted over 200 years. The Collected Regulations of the Great Ming (then known as Cina ringkas: 大明会通Cina tradisional: 大明會通pinyin: Dà Míng Hùitōng) erroneously recorded "Yi Dan" (이단; Taejo's nama asal) as the son of Yi In-im (이인임), and that "Yi Dan" killed the last four kings of Goryeo, thereby establishing Ming's opinion of Taejo as an usurper first and foremost, from the time of the Hongwu Emperor when he repeatedly refused to acknowledge him as the new sovereign of the Korean peninsula (1373-1395). The first mention of this error was in 1518 (about 9 years after the publication; Jungjong Sillok, vol.32, June 3, 1518, entry 1), and those who saw the publication wrote petitions towards Ming demanding for redress, among others Fourth State Councillor (좌찬성) Lee Gye-maeng (이계맹) & then-Minister of Rites (예조판서) Nam Gon, whose petition "Jong'gye Byeonmu" (종계변무 宗系辨誣) [Jungjong Sillok, vol.33, July 3, 1518, entry 1] took until 1584 (after many Ming envoys had seen it), through Chief Scholar (대제학) Hwang Jeong-uk (황정욱), that the issue was finally addressed Seonjo Sillok, December 2, 1584, entry 2]; the Wanli Emperor commissioned a second edition in 1576 (covering the years covers the years between 1479 and 1584). About a year after its completion, Yoo Hong (유홍) saw the revision, and returned to Joseon with the good news [Seonjo Sillok, vol.22, April 23, 1588, entry 1; May 19, 1588, entry 1].
  13. ^ Also known by his Mongolian name "Ulus Buqa" (吾魯思不花/吾魚思不花).
  14. ^ a b Taejo first honored his recent agnatic forefathers to the 4th degree and their legal wives with the posthumous titles "King" (왕 wang) & "Consort" (비 bi) on August 16, 1392 [Taejo Sillok, vol. 1, yr. 1, entry 2], further confirmed on November 20, 1392 [Taejo Sillok, vol. 2, yr. 1, entry 1]. Taejong upgraded the earlier honors bestowed on his forefathers by bestowing them the temple names "Progenitor" (조 jo) in the posthumous style of "the Great (King)" (대왕 daewang), & the posthumous title of "Queen" (왕후 wanghu), on May 14, 1411 [Taejong Sillok, vol.21, yr. 11, entry 1]. Yi Ja-chun and his wife Puan Besar Choe were posthumously honored by his son Taejo as "King Hwan" (환왕) & "Consort Ui" (의비) respectively, & their grandson Taejong with the temple name "Hwanjo the Great" (환조대왕; simp. "Hwanjo") & posthumous name "Permaisuri Uihye" (의혜왕후) respectively.
  15. ^ Daughter of Choi Han-gi (최한기, dates unknown; nama asal Jo Jo (조조)), Duke Jeonghyo (정효공) & Pembesar Yeongheung (영흥부원군); and Puan Besar Lee (이씨), Puan Besar Joseonguk (조선국대부인).
  16. ^ Taejo first honored his deceased first wife with the posthumous title "Consort Jeol" (절비) in 1393, and was upgraded by their 2nd son then-reigning king Jeongjong with the posthumous name "Permaisuri Shin'ui" on December 19, 1398 [Taejo Sillok, vol. 15, yr. 7, entry 1]. Taejong further adulated his mother by upgrading her from "Queen" to "the Great (Queen)" (왕태후 wangtaehu) on September 25, 1408, but on July 6, 1683, Sukjong reverted her posthumous name to that of "Queen". Elevated during the Korean Empire as "Shin'ui, the Empress Go" (신의고황후) in 1897.
  17. ^ Daughter of Han Gyeong (한경), Duke Gyeongmin (경민공) & Pembesar Ancheon (안천부원군); & Puan Besar Shin (신씨), Puan Besar Samhanguk (삼한국대부인).
  18. ^ His Puteri consort and wife (Puan Besar Ji, Puan Besar Samhanguk (삼한국대부인 지씨))'s two younger sisters became his younger brother Jeongjong's concubines (Royal Concubine Seong (성빈) & (Decent Beauty (숙의)).
  19. ^ Kemudian mengahwini Yi Ae (이애; nama asal Yi Baek-gyeong (이백경)), eldest son of Yi Geo-yi (이거이, killer of Putera Ui'an-daegun), Duke Mundo (문도공) & Pembesar Seowon (서원부원군); created Putera Consort Sangdang (상당부원군).
  20. ^ Kemudian mengahwini Shim Jong (심종), 6th son of Shim Deok-bu (심덕부, 1328-1401), Duke Jeong'an (정안공) & Count Cheongseong (청성백); created Putera Consort Cheongwon (청원군). Her elder brother-in-law Shim On (심온)'s eldest daughter later became Sejong's Permaisuri Consort.
  21. ^ Seoul municipality: About Seoul> History> Historical Sites> Royal Tombs & Shrines> Jeongneung.
  22. ^ Only called as "Consort Hyeon" (현비), and was never granted a posthumous name due to Taejong's enmity towards her and her sons. In 1669, at the recommendation of Song Si-yeol, Hyeonjong granted her her rightful place at the Royal Shrine on August 30, and the posthumous name "Permaisuri Sindeok" was finally granted on September 14. Elevated during the Korean Empire as "Sindeok, the Empress Go" (신덕고황후) in Templat:OldStyleDateNY 1899.
  23. ^ Youngest daughter of Kang Yoon-seong (강윤성, dates unknown), Duke Munjeong (문정공) & Pembesar Sangsan (상산부원군); & Puan Besar Kang (진주 강씨), Puan Besar Jinsan (진산부부인).
  24. ^ a b On September 14, 1406, Taejong bestowed upon his slain half-brothers Yi Bang-beon & Yi Bang-seok the posthumous titles of "Putera Gongsun-gun" (공순군) & "Putera Sodo-gun" (소도군); Taejong never acknowledging the fact that his youngest brother became the Crown Putera (September 7, 1392; Yi Bang-gwa stripped him off his title during the First Strife of Princes). On August 21, 1680, Sukjong elevated their posthumous names to "Putera Mu'an-daegun" & "Putera Ui'an-daegun".
  25. ^ a b Both princes were slain during the onslaught of the First Strife of Princes (제1차 왕자의 난). Jo Jun (조준) killed Yi Bang-beon out of the city gates; after being stripped off his title as Crown Prince, Yi Geo-yi (father-in-law of his elder half-sister Puteri Gyeongshin) and others, appeared from Yeongchumun Gate of Gyeongbokgung Palace and killed him. Their younger sister Puteri Gyeongsun's husband Yi Je was killed alongside Jeong Do-jeon's faction.
  26. ^ Married Yi Je (이제, 1365 – October 6, 1398), son of Yi Il-lip (이인립), nephew of Yi In-im (이인임, ?–1388); created Meritorious Putera Heung'an (흥안군) for services offered during Taejo's foundation of Joseon.
  27. ^ After the First Strife of Princes, Yi Bang-gwa ordered Puteri Gyeongsun out of the palace.
  28. ^ Became Taejo's concubine and entered the palace on March 13, 1398 [Taejo Sillok, vol. 13, yr. 7, entry 2], and was first bestowed the title of "Royal Concubine" (빈 bin). In 1406, Taejong raised her title to that of Consort (비 bi; equivalent to the highest-ranking conubine reminiscent of Goryeo).
  29. ^ Married Taejo in 1398, Eldest daughter of Won Sang (원상, dates unknown), Duke Huijeong (희정공); and Puan Besar Sohn (손씨, ?-1414).
  30. ^ Puan Besar Yu served as a palace girl under Permaisuri Sindeok. On January 25, 1398, along with Chiljeomseon, Taejo bestowed on her the title of "Puteri Jeonggyeong" (정경옹주) [Taejo Sillok, vol. 13, yr. 7, entry 1]. Taejong elevated her title to that of "Puan Besar Jeonggyeong" on May 29, 1406 [Taejong Sillok, vol. 11, yr. 6, entry 3].
  31. ^ Daughter of Yu Jun (유준). Her last known recorded instance was during Sejong's 1st year [Sejong Sillok, vol. 5, October 15, 1419, entry 5].
  32. ^ Chiljeomseon was born a courtesan of Gimhae. On January 25, 1398, along with Puan Besar Yu, Taejo bestowed on her the title of "Puteri Hwa'ui" [Taejo Sillok, vol. 13, yr. 7, entry 1].
  33. ^ Kemudian mengahwini Hong Hae (홍해), son of Hong Eon-soo (홍언수); created Pembesar Dangseong (당성위).
  34. ^ Chandeok (찬덕) was an old title that was part of the Inner Court of Ladies (내명부) during the early Joseon Dynasty, with a grade of 3rd Rank (3품) [Taejong Sillok vol.1, March 23, 1401, entry 2; vol.9, February 14, 1405, entry 3]. This title wasn't unique to the Joseon Dynasty, since during Gaozong of Tang's rule, he reformed the ranks of the imperial consorts, with 2 zanteh (贊德) ranking just below the Empress. Created during Taejong's rule, it disappeared by the time of both Sejong's rule & Puan Besar Ju's death.
  35. ^ Kemudian mengahwini Yi Deung (이등), son of Yi Gae (이개); created Pembesar Gyecheon (계천위).
  36. ^ Taejong of Joseon Sillok vol.16, August 7, 1408, entry 3.
  37. ^ Pendahuluan kepada Taejo Sillok, masukan 1. Gelaran selepas kematian "Kangheon" (강헌 康獻) telah dianugerahkan Ming, dan telah ditambah kepada nama selepas kematian Taejo [Taejong Sillok vol.16, 13 Oktober 1408, entry 1].
  38. ^ Gojong Sillok vol.39, 23 Disember 1899, entri 1. Gojong dengan ketara menghilangkan gelaran anumerta yang diberikan China kepada Taejo sebagai tanda "kemerdekaan" Empayar dari Qing
  39. ^ "[Feature] Chosun: North Korea's Love-Hate Relationship with History - New Focus International". May 31, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-10-19. Dicapai pada 2020-02-06.
  40. ^ Kang, Jae-eun et al. (2006). The Land of Scholars, p. 172; Northeast Asian History Foundation Diarkibkan Mac 3, 2009, di Wayback Machine > Korea-China relations> Early Modern Period> Korea-China relations during the Joseon Diarkibkan Oktober 26, 2009, di Wayback Machine.
Taejo dari Joseon
Tarikh keputeraan: 11 Oktober 1335 Tarikh kemangkatan: 24 Mei 1408
Gelaran pemerintah
Gelaran baharu
Raja Joseon
5 Ogos 1392 - 14 Oktober 1398
Diikuti oleh:
Jeongjong