Tahmitan atau pengawetan mayat (Tulisan Jawi: تهميتن atau ڤڠاويتن ميت) ialah seni dan sains untuk mengawet jasad atau anggota manusia dengan merawat mereka (dalam bentuk moden dengan bahan kimia) untuk menghalang pereputan. Tujuannya adalah untuk membuat si mati sesuai untuk tontonan awam atau peribadi sebagai sebahagian daripada upacara pengebumian, atau menyimpannya untuk tujuan perubatan di makmal anatomi. Tiga tujuan pengawetan ini ialah disinfeksi, persembahan dan pemeliharaan, dengan pemulihan menjadi faktor tambahan yang penting dalam beberapa keadaan. Melakukan pengawetan yang berjaya dapat membantu memelihara jasad bertahun-tahun lamanya.[1] Tahmitan mempunyai sejarah silang budaya yang sangat panjang, dengan banyak budaya menjadikan proses tahmitan lebih membawa makna keagamaan.

Mumia Llullaillaco (diawet melalui pengeringan beku)

Tahmitan adalah berbeza dari taksidermi. Tahmitan mengawet tubuh manusia secara utuh, sedangkan taksidermi adalah mereka semula bentuk haiwan yang sering hanya menggunakan kulit makhluk yang dipasang pada bentuk anatomi.

Terminologi sunting

Tahmitan ialah terjemahan yang digunakan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka untuk bahasa Inggeris "embalming" yang juga membawa maksud pengawetan mayat.[2] Tahmitan berasal daripada perkataan Arab tahnit (تحنيط)[3] yang membawa maksud yang sama.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Brenner-2014 tidak disediakan
  2. ^ "Istilah Bahasa Melayu: embalming". Pusat Rujukan Persuratan Melayu. Dicapai pada 7 November 2018. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  3. ^ "Istilah Bahasa Melayu: Tahmitan". Pusat Rujukan Persuratan Melayu. Dicapai pada 7 November 2018. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)

[1]

Bacaan lanjut sunting

  • Abrams, J.L. Embalming. 2008.
  • Frederick, L.G.; Strub, Clarence G. [1959] (1989). The Principles and Practice of Embalming, 5th ed., Dallas, TX: Professional Training Schools Inc & Robertine Frederick. OCLC 20723376.
  • Mayer, Robert G. (2000-01-27). Embalming: History, Theory and Practice, 3rd ed., McGraw-Hill/Appleton & Lange. ISBN 978-0-8385-2187-8.

Pautan luar sunting

Chisholm, Hugh, penyunting (1911). "Embalming" . Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-11). Cambridge University Press.

  1. ^ TED (2011-10-14), Jae Rhim Lee: My mushroom burial suit, dicapai pada 2017-02-01