Taijutsu (Naruto)

(Dilencongkan dari Taijutsu)

Taijutsu (体術; "Teknik Fizikal") merupakan bentuk asas sesuatu jutsu dan boleh dikatakan ianya suatu teknik yang tidak memerlukan sebarang penggunaan chakra, namun chakra boleh digunakan untuk menambahkan kekuatan dan daya perosak suatu teknik taijutsu itu. Taijutsu tidak memerlukan kombinasi tanda ikatan dan lebih mudah dan cepat untuk digunakan berbanding dengan ninjutsu dan genjutsu. Taijutsu boleh diterjemahkan sebagai pertempuran fizikal ataupun melalui penggunakan senjata.

Walaupun taijutsu digunakan oleh kebanyakkan ninja, namun Rock Lee dan gurunya iaitu Maito Gai menggunakan taijutsu secara khusus dan merupakan pakar kepada pelbagai bentuk serangan menggunakan taijutsu. Contoh kepada teknik taijutsu adalah seperti Dynamic Entry dan Tendangan Badai Konoha dan merupakan bentuk taijutsu yang mencederakan fizikal luaran penemrimanya. Ini berbeza dengan Teknik Lembut yang dipraktikkan oleh Klan Hyuga, di mana ia merupakan bentuk taijutsu yang merosakkan organ dalaman dan memerlukan penggunaan chakra yang banyak dan skil pengawalan yang bagus.

Taijutsu adalah teknik yang tepat untuk mana-mana ninja yang ingin menjimatkan masa dan chakra terutamanya bagi ninja yang mengutamakan serangan secara fizikal.

Lihat juga sunting

Sumber-sumber sunting

  • Buku Data Rasmi Pertama (Jepun: 秘伝・臨の書キャラクターオフィシャルデータBOOK, Hepburn: Buku Watak Rasmi)
  • Buku Data Rasmi Kedua (Jepun: 秘伝・闘の書キャラクターオフィシャルデータBOOK, Hepburn: Hiden: Tō no Sho Character Buku Watak Rasmi)
  • Buku Data Mini Hero Jump ke-2 (Jepun: 秘伝・翔の書オフィシャルキャラクターデータBOOK mini, Hepburn: Hiden: Shō no Sho Buku data mini rasmi)
  • Buku panduan anime dan manga Naruto (Jepun: 秘伝・翔の書オフィシャルキャラクターデータBOOK mini, Hepburn: Hiden: Shō no Sho Buku data mini rasmi)
  • Diambil secara terus daripada babak manga dan episod anime Naruto.