Takenaka Corporation

Takenaka Corporation (Jepun: 株式会社竹中工務店, Hepburn: Kabushiki-gaisha Takenaka Kōmuten) ialah salah sebuah syarikat seni bina, kejuruteraan, dan pembinaan terbesar di Jepun. Ibu pejabatnya terletak di Chūō-ku, Osaka, Prefektur Osaka.[1] Takenaka mempunyai 8 pejabat domestik di Jepun dan pejabat luar negeri di Asia, Eropah, dan Amerika Syarikat.

Takenaka Corporation
株式会社竹中工務店
Jenis/bentuk sahSyarikat swasta (K.K)
IndustriPembinaan, Seni bina, Kejuruteraan
DitubuhkanNagoya, Jepun (1610)
Ibu pejabatChūō-ku, Osaka, Japan
Tokoh pentingToichi Takenaka, Pengerusi dan CEO, Masahiro Miyashita, Presiden dan COO
PerkhidmatanReka Bentuk Senibina, Pembinaan, Pembaharuan, Kejuruteraan, Teknologi, Penyelidikan dan pembangunan
Hasil¥ 1,284 bilion (disatukan, fiskal 2015)
Jumlah aset¥ 50 bilion (setakat 31 Mac 2015)
Bilangan kakitangan7,473
2,506 (Arkitek berlesen)
2,315 (Pengurus pembinaan berlesen)
166 (Jurutera berlesen)
111 (Ph.D)
Tapak webtakenaka.co.jp
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Takenaka Corporation mereka bentuk dan membina Muzium Alat Tukang Kayu Takenaka.

Mengenai Takenaka sunting

Laman web syarikat mendakwa ia menjadi syarikat tertua jenis itu di mana saja di dunia,[2] sejak kematian Kongō Gumi yang jauh lebih tua.[3] Kedua-dua syarikat ini berasal dari keluarga ahli arkitek-tukang (Miyadaiku).

Pada tahun 1610 Tobei Masataka Takenaka, tukang kayu dan kuil kuil, memulakan perniagaan di Nagoya. Perniagaan ini diteruskan sebagai perniagaan keluarga dan membina beberapa bangunan gaya Barat yang pertama pada separuh akhir abad ke-19, kebanyakannya di Nagoya. Pada tahun 1899 Toemon Takenaka (竹 中 藤 右衛門), keturunan generasi ke-14 pengasas asal, mendirikan pejabat cawangan di Kobe dan mendirikan Takenaka Corporation sebagai sebuah syarikat rasmi.

Syarikat itu terus berkembang pada abad ke-20, modalnya pada tahun 1909 adalah sekitar ¥ 100.000, ¥ 6 juta pada tahun 1938, ¥ 1.5 billion pada 1959 dan ¥ 50 billion pada tahun 1979; Pada masa kini, Takenaka Corporation adalah sebuah syarikat multinasional dengan pejabat di 18 negara yang berbeza. Presidennya adalah Toichi Takenaka (竹 中 統一) (Jun 2004).

Syarikat itu kini dianggap di Jepun sebagai salah satu kontraktor "Big Five" dengan Kajima, Obayashi, Shimizu dan Taisei, dan mempunyai sejarah yang panjang untuk mereka bentuk bangunan. Firma itu telah membina beberapa bangunan paling penting di Jepun, termasuk Menara Tokyo, Tokyo Dome (stadium berskala besar pertama dengan bumbung membran disokong udara di Jepun), Fukuoka Dome (stadium berskala besar Jepun pertama dengan ditarik balik bumbung), dan Kobe Meriken Park Oriental Hotel antara lain.

Antara cadangannya adalah projek Sky City 1000.

Ia membina semula Suzakumon di Nara.[4]

Rujukan sunting

Pautan luar sunting