Talal Maddah (5 August 1940 – 11 August 2000; Arab: طلال مدَّاح) adalah seorang pemuzik dan komposer Saudi. Beliau dinamakan Maddah sempena keluarganya. Peminatnya memanggilnya "Suara Bumi" (Arab: صوت الارض), dan beliau juga dikenali sebagai "Tekak Emas" (Arab: الحنجرة الذهبية). Beliau mempunyai pengaruh besar ke atas budaya Arab abad ke-20.

Talal Maddah
طلال مداح
Talal Maddah pada 1983
Latar belakang
Nama asalطلال بن عبد رب الشيخ بن أحمد بن جعفر الجابري
Nama lahirTalal bin Abdul-Sheikh bin Ahmed bin Jaafar al-Jabri al-harbi
Juga dikenali sebagai
Tekak Emas dan Suara Bumi
Kelahiran(1940-08-05)5 Ogos 1940
Mekah, Arab Saudi
Berasal dariArab Saudi
Meninggal dunia11 Ogos 2000(2000-08-11) (umur 60)
Abha, Arab Saudi
GenreArab Saudi, Muzik Arab
PekerjaanPenyanyi, penggubah
InstrumenOud, lout[disambiguation needed], violet[disambiguation needed], korg
Tahun aktif1958–2000
Laman sesawang
www.talalmaddah.net/en

Profesional kerjaya sunting

Talal Maddah memulakan kerjayanya meniru penyanyi Hijazi seperti Hassan Jawa dan Mohammed Ali Sindi. Semasa kerjayanya, beliau telah terlibat dalam banyak perayaan di Arab Saudi antara tahun 1960 dan 2000. Beliau turut mengambil bahagian dalam banyak perayaan di negara-negara Arab di Teluk Parsi, Mesir, Syria, Lubnan, Algeria, Tunisia dan Libya.

Kerjaya awal sunting

Maddah dilahirkan di Mekah, Arab Saudi. Beliau dibesarkan oleh bapa saudaranya.

Maddah mula menyanyi di konsert sekolah ketika beliau pelajar di Al-Taif. Abdul Rahman Khundaneh, salah seorang rakan sekelas Maddah, memainkan oud dan menjadi pendukungnya. Memandangkan kedua-dua anak lelaki itu menyimpan instrumennya di rumah Maddah untuk menyembunyikannya dari bapa Khundaneh, Maddah juga belajar memainkan instrumen itu.

Pada pertengahan tahun 1950-an, Maddah menghadiri perkahwinan di Al-Taif yang menampilkan pilihan artis seperti Tariq Abdul-Hakim, Abdullah Mohammed dan Abdullah Morshidi. Maddah terkejut melihat konsert dengan orkestra penuh. Pada konsert itu, beliau diperkenalkan kepada Abbas Fayegg Ghazzawi yang kemudian menjadi pengarah Radio Jeddah. Ghazzawi menggalakkan beliau merakam lagu pertamanya. Lagu pertama Maddah dipanggil "Wardak Ya Zarea Al Ward" (Penanam Bunga Mawar, Bahasa Arab: وردك يا زارع الورد). Lagu itu berjaya dan dimainkan di radio setiap hari pada pertengahan tahun 1950-an.

Pada tahun 1960-an, Talal Maddah menjadi terkenal kerana kelahiran radio rasmi Arab Saudi. Bersama artis lain seperti Muhammad Ali Sindi, Fawzi Mhasson dan Abdullah Mohammed, beliau adalah salah seorang penyanyi paling popular di era ini.

Dunia Arab sunting

Secara beransur-ansur, muziknya diperkenalkan ke seluruh dunia Arab selepas lagu-lagunya dimainkan di Kairo. Penggubah Mesir seperti Mohammed Abdel Wahab, Mohammed Al Mogy dan Baligh Hamdi mula menulis lagu untuknya. Pada tahun 1976, beliau memukul pan Arab dengan "Muqadir".[1] Selama kariernya yang panjang, Maddah berkolaborasi dengan banyak komposer, termasuk Ibrahim Raafat, Gamal Salama, Tariq Abdul Hakim, Abu Bakr Salem Belfkih, Sami Ihsan dan Mohammed Shafiq. Beliau juga menemui dan melatih penyanyi Khaliji Abadi al Johar.[2]

Pawagam sunting

Talal Maddah membintangi satu filem, Fog Street (شارع الضباب), pada tahun 1965 dengan penyanyi Lubnan Sabah.

Album Talal Maddah sunting

Maddah mencatatkan kira-kira 66 album rasmi dan 40 album lain.

Kematian sunting

Maddah rebah dan mati secara tiba-tiba serangan jantung pada Pentas Al Meftaha (Bahasa Arab: مسرح المفتاحة) di hadapan peminatnya tidak lama selepas beliau melakukan pengenalan kepada salah satu lagu terkenalnya.[3] Konsert ditayangkan secara langsung di Televisyen Kebangsaan Saudi. Kemudian, agensi agensi berita Saudi membuat kenyataan yang mengesahkan kematiannya dan membuat penghormatan kepadanya dan kepada warisnya.

Majlis peringatan Maddah telah diadakan di bandar Jeddah. Beliau dikebumikan di Mekah.

Anugerah sunting

Maddah adalah artis Arab pertama yang menerima anugerah di luar Arab Saudi. Beliau menerima Hadiah Altkarimip dari Habib Bourguiba, bekas presiden Tunisia. Muammar Gaddafi dan Hosni Mubarak juga memberinya anugerah. Pada tahun 1984, Raja Fahd dari Arab Saudi menganugerahkan Maddah Perintah Merit dari Penjaga Dua Masjid Suci untuk karyanya.

Rujukan sunting

  1. ^ Sebastian Maisel; John A. Shoup (2009). Saudi Arabia and the Gulf Arab States Today:. Greenwood Publishing House. m/s. 315. ISBN 0313344426.
  2. ^ "Abadi al Johar: From nightclub singer to sell-out concert performer!". Al Bawaba. 15 Julai 2015.
  3. ^ "Saudi singer dies". BBC News. 11 Ogos 2000.

Pautan luar sunting