Talian Pelanggan Digital Asimetri

Talian Pelanggan Digital Asimetri (ADSL) ialah satu bentuk teknologi Talian Pelanggan Digital (DSL), teknologi komunikasi data yang membolehkan penghantaran data lebih cepat melalui talian telefon tembaga berbanding modem jalur suara konvensional. Hal ini dilakukan dengan memanfaatkan frekuensi yang tidak digunakan oleh panggilan telefon suara. Pembahagi, atau penapis DSL, membolehkan sambungan telefon tunggal yang akan digunakan untuk kedua-dua perkhidmatan ADSL dan panggilan suara pada masa yang sama. Jumlah aliran data pada satu arah (lazimnya muat turun) adalah lebih tinggi daripada yang lagi satu (muat naik). Ini berbeza dengan talian pelanggan digital simetri (SDSL). ADSL umumnya hanya boleh diedarkan melalui jarak pendek dari pejabat pusat, biasanya kurang dari 4 km (2 batu), tetapi telah diketahui melebihi 8 kilometer (5 batu) jika tolok dawai yang diletakkan pada awalnya membenarkan edaran lebih lanjut.

Get laluan seringkali digunakan untuk membuat sambungan ADSL

Di ibu sawat telefon, saluran pada umumnya berakhir pada sebuah Digital Subscriber Line Access Multiplexer (DSLAM) di mana pembahagi frekuensi lain memisahkan isyarat jalur suara untuk rangkaian telefon konvensional. Data yang dibawa oleh ADSL biasanya diarahkan melalui rangkaian data syarikat telefon dan akhirnya mencapai rangkaian Protokol Internet konvensional.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.