Som tam

(Dilencongkan dari Tam mak hoong)

Som tam (Jawi: سوم تم) atau salad betik mentah ialah salad berempah agak pedas yang diperbuat daripada kepingan nipis betik mentah. Hidangan ini dipercayai berasal dari Laos,[1][2][3][4] akan tetapi dipopularkan oleh masakan Thailand, dan lazim disajikan di Asia Tenggara. Di Kemboja disebut bok l'hong (Khmer: បុកល្ហុង, pronounced [ɓok lhoŋ]), di Laos disebut tam som (Bahasa Laos: ຕໍາສົ້ມ) atau tepatnya tam maak hoong (Bahasa Laos: ຕໍາໝາກຫຸ່ງ, Lao pronunciation: [tàm.ma᷆ːk.hūŋ]), di Thailand dikenal sebagai som tam (Bahasa Thai: ส้มตำ, disebut [sôm tam]), dan di Vietnam disebut gỏi đu đủ. Som tam, jenis Thai masuk dalam senarai nombor 46 dari senarai 50 Makanan Paling Lazat di Dunia oleh CNN Go pada 2011.[5]

Som tam
Hidangan salad betik mentah, kacang tanah, cili, pla ra, ketam, plum, dan limau
JenisSalad
Tempat asalThailand Sunting ini di Wikidata
Bahan utamaBetik mentah
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Penyediaan sunting

 
Betik yang belum masak dihiris menjadi jalur nipis semasa penyediaan

Hidangan ini menggabungkan lima utama rasa utama dari masakan tempatan: masam limau, pedas cili, sos ikan masin, savuri, dan kemanisan ditambah oleh gula Melaka. Bahan-bahan yang diadun dan ditumbuk dalam lesung batu; Nama umum Laos tam som secara harfiah bermaksud "masam ditumbuk", bagaimanapun, nama Laos yang lebih khusus tam maak hoong secara harfiah bermaksud "betik ditumbuk". Di Khmer, nama bok l'hong juga bermakna "betik ditumbuk". Dalam Thai, nama som tam, (pembalikan nama Laos), secara harfiah diterjemahkan sebagai "masam yang ditumbuk". Walau bagaimanapun, salad tumbuk lain di Thailand adalah selaras dengan konvensyen penamaan Laos di mana perkataan tam ("ditumbuk") disebut dahulu.

Walaupun menggunakan betik, yang seseorang akan berfikir manis, salad ini sebenarnya savuri. Apabila belum lagi masak, betik mempunyai rasa yang sedikit masam. Teksturnya segar dan teguh, kadang-kadang ke tahap kerangupan. Inilah yang membolehkan buah dapat bertahan ketika dipukul dalam lesung batu.

Di Laos, salad betik hijau adalah salah satu daripada makanan harian tradisional Laos. Salad yang ditumbuk di Laos ini semua adalah di bawah kategori induk tam som, yang mungkin atau mungkin tidak mengandungi betik hijau, bagaimanapun, apabila tiada jenis tam som tertentu disebutkan, ia secara umumnya difahami merujuk kepada salad betik hijau. Untuk kejelasan sepenuhnya, bagaimanapun, nama tam maak hoong boleh digunakan, kerana nama ini bermaksud "betik ditumbuk".

Sudah menjadi adat di Thailand untuk pelanggan meminta penyedia untuk membuat hidangan yang sesuai dengan citarasanya. Untuk secara khusus merujuk kepada gaya asal salad betik seperti yang disediakan di Laos atau Isan, ia dikenali sebagai ส้มตำลาว atau som tam Lao atau hanya sebagai tam Lao, dan hidangan seperti yang disediakan di bahagian tengah Thailand boleh dirujuk sebagai som tam Thai.[6]

Secara tradisinya kepelbagaian salad betik hijau tempatan di jalan-jalan di Bangkok sangat pedas kerana penambahan segenggam cili padi, namun dengan popularitinya semakin meningkat di kalangan pelancong, ia sering dihidangkan tidak begitu pedas.

Bahan-bahan tambahan sunting

 
Penjual jalanan dari Isan menumbuk salad betik hijau di Bangkok
 
Salad betik hijau, ayam panggang dan pulut adalah gabungan popular di Thailand

Bersama dengan betik, beberapa atau kebanyakan perkara-perkara berikut ditambah dan ditumbuk di dalam lesung batu:

Salad betik hijau sering dihidangkan dengan pulut dan kai yang/ping gai (ayam panggang). Ia juga boleh dimakan dengan mi beras segar (Lao: sen khao poon/Thai: khanom chin) atau hanya sebagai snek dengan, misalnya, kulit babi rangup. Hidangan ini sering disertai dengan sayur-sayuran mentah untuk mengurangkan kepedasan hidangan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Thailand". Encyclopedia Britannica. Dicapai pada 11 April 2015.
  2. ^ Stokes, Daniel. 2003. Low language in high places: social and political perspectives on grammar in the prose of 'Rong Wongsawan'. Thesis (M.A.)--University of Wisconsin--Madison, 2003. P.38
  3. ^ Burke, Andrew, and Austin Bush. "Eating." Bangkok: city guide. 9th ed. Footscray, Vic.: Lonely Planet, 2010. 157. Print
  4. ^ "About Thai food". tourismthailand.org. Dicapai pada 11 April 2015.
  5. ^ CNN Go World's 50 most delicious foods: place 46 Som tam, Thailand 21 July 2011. Retrieved 2011-10-11
  6. ^ Maitreya. "Lord of Suvarnabhumi". lordofgoldenland.blogspot.ca. Dicapai pada 11 April 2015.
  7. ^ "Species identification of Thai Rice Field Crab" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2012-03-28. Dicapai pada 2015-08-29.