Tamako Market (Jepun: たまこまーけっと, Hepburn: Tamako Māketto) adalah siri anime televisyen Jepun yang dihasilkan oleh Animasi Kyoto, yang diarahkan oleh Naoko Yamada, dan ditulis oleh Reiko Yoshida . Siri ini disiarkan di Jepun antara 10 Januari dan 28 Mac 2013. Anime ini telah dilesenkan di Amerika Utara oleh Sentai Filmworks . Sekuel filem, Tamako Love Story, ditayangkan di Jepun pada 26 April 2014, dipasangkan sekali dengan filem pendek berjudul Dera-chan dari Kepulauan Selatan .

Tamako Market
Fail:Tamako Market promotional image 1.jpg
Tamako Market promotional image
たまこまーけっと
(Tamako Māketto)
GenreComedy, Slice of life
Diciptakan olehKyoto Animation
Siri televisyen anime
PengarahNaoko Yamada
PenerbitRiri Senami
Shinichi Nakamura
Skrip/PenulisReiko Yoshida
Lagu/MuzikTomoko Kataoka
StudioKyoto Animation
Dilesenkan oleh
Hanabee
Penyiaran AsalTokyo MX, Sun TV, KBS, TV Aichi, BS11, Animax
Penyiaran bahasa Inggeris
Tarikh tayanganJanuary 10, 2013March 28, 2013
Episod12 (Senarai episod)
Novel ringan
PengarangMutsuki Ichinose
IlustrasiYukiko Horiguchi
PenerbitKyoto Animation
TerbitanApril 8, 2013
Filem anime
Tamako Love Story
PengarahNaoko Yamada
PenerbitRiri Senami
Shinichi Nakamura
Skrip/PenulisReiko Yoshida
Lagu/MuzikTomoko Kataoka
StudioKyoto Animation
Dilesenkan oleh
Anime Limited
Sentai Filmworks
Dikeluarkan padaApril 26, 2014
Jangka masa tayangan83 minutes
Filem anime
Dera-chan of the Southern Islands
PengarahTatsuya Ishihara
StudioKyoto Animation
Dilesenkan oleh
Sentai Filmworks
Dikeluarkan padaApril 26, 2014
Jangka masa tayangan6 minutes
Portal Anime dan Manga

Plot sunting

Tamako Kitashirakawa adalah anak sulung dari keluarga yang menjalankan kedai mochi Tama-ya di Usagiyama Shopping District (Jepun: うさぎ山商店街, Hepburn: Usagiyama Shōtengai) . Pada suatu hari, Tamako bertemu seekor burung yang boleh bercakap bernama Dera Mochimazzi yang datang dari tanah yang jauh mencari pengantin perempuan untuk putera negaranya. Setelah menjadi terlalu berat dari makan terlalu banyak mochi, Dera akhirnya menjadi penumpang di rumah Tamako. Siri ini mengikuti kehidupan seharian Tamako, rakan-rakannya, keluarga dan jirannya, dan burung aneh ini. Selain mengikuti jejak acara utama, Tamako Market dan filem Tamako Love Story berikut merangkumi kehidupan emosi watak-watak, terutamanya Mochizō, rakan zaman kanak-kanak Tamako yang pemunyai perasaan terhadapnya dan kedua-duanya menjadi terlalu malu untuk meluahkan perasaan mereka antara satu sama lain .

Watak sunting

Watak utama sunting

Tamako Kitashirakawa (Jepun: 北白川 たまこ, Hepburn: Kitashirakawa Tamako)
Disuarakan oleh: Aya Suzaki (Bahasa Jepun), Margaret McDonald (Bahasa Inggeris)[1]
Watak tajuk dan protagonis utama siri ini, Tamako adalah pelajar tahun pertama di sekolah menengah di mana keluarganya menjalankan kedai mochi di daerah membeli-belah di bandar mereka yang dipanggil Tama-ya. Dia menikmati kehidupan sekolah menengahnya dan kelab baton dengan rakan-rakan, Kanna dan Midori. Dia membantu keluarganya menjalankan kedai dan mencipta jenis mochi yang baru. Hari lahirnya adalah pada Malam Tahun Baru dan sering dilupakan kerana jadual yang sibuk, tetapi Tamako menumpukan dirinya untuk membantu di kedai. Tamako gugup untuk bercakap di khalayak ramai dan mempunyai masalah berenang dan juga selalu cuai. Tamako diperlihatkan agak perlahan dalam menangkap sesuatu, terutamanya mengenai perasaan orang. Dia adalah salah satu daripada beberapa watak yang tidak tahu bahawa Mochizō menaruh perasaan terhadapnya, dan dia gagal menangkap terhadap orang yang disukai oleh adik perempuannya. Tamako memberi makan Dera mochi secara tetap, dan dia memberi makan terlalu banyak untuk saiznya, menjadikannya kembung dan tidak dapat terbang dengan betul.
Mochizō Ōji (Jepun: 大路 もち蔵, Hepburn: Ōji Mochizō)
Disuarakan oleh: Atsushi Tamaru (Bahasa Jepun), Clint Bickham (Bahasa Inggeris)[1]
Mochizō adalah rakan zaman masa kecil Tamako di mana keluarganya juga menjalankan kedai mochi yang dipanggil Ōji-ya atau dalam nama baru Ricecake Oh! Zee, kedai mochi yang terletak di seberang Tama-ya. Walaupun nenek moyang mereka tidak berada dalam hubungan yang baik disebabkan oleh persaingan perniagaan, dia dan Tamako adalah kawan baik. Dia jatuh cinta dengan Tamako, dan telah jatuh cinta dengannya selama beberapa tahun. Oleh kerana tingkap bilik tidur mereka saling berhadapan, Mochizo dan Tamako sering bercakap melalui "cawan dan tali" yang dibuatnya ketika mereka masih kanak-kanak. Dia kelihatan gugup dengan ucapan awam, walaupun memberitahu Tamako untuk membiarkannya mengambil alih untuk bercakap dalam mesyuarat daerah membeli-belah. Nama beliau berasal dari fakta bahawa dia dilahirkan pada Hari Mochi (10 Oktober).
Dera Mochimazzi (Jepun: デラ・モチマッヅィ)
Disuarakan oleh: Takumi Yamazaki (Bahasa Jepun), Jay Hickman (Bahasa Inggeris)[1]
Dera adalah burung yang bercakap bahasa Jepun, dengan nada kecil yang beraliran, yang akhirnya tinggal di rumah Tamako. Beliau adalah seorang atasan yang mulia untuk mahkamah diraja dari sebuah pulau tropika dan sedang dalam perjalanan untuk mencari seorang pengantin perempuan untuk puteranya. Walau bagaimanapun, selepas mendapat ketagihan terhadap mochi, dia telah menaikkan berat badannya secara banyak dan dengan itu dia tidak dapat terbang lagi dengan lancar, hanya dapat menguruskannya pada jarak pendek sebelum dia kehabisan nafas. Dia sering dirujuk sebagai "Bird" (Jepun: , Hepburn: Tori) oleh keluarga Tamako, atau hanya "Dera-chan" (Jepun: デラちゃん) oleh Tamako, kerana namanya bunyi sangat mirip dengan mochi mazui (もちまずい?, lit. "bad tasting mochi"). Dera mempertahankankan bahawa dia agak mahir dalam laluan cinta, kadang-kadang memberi nasihat kepada Mochizō dan Midori mengenai nasihat cinta terhadap orang yang mereka cintai iaitu pada Tamako. Dera agak yakin dengan dirinya sendiri, yang biasanya berasal dari satu siri kesalahfahaman. Dia percaya sesiapa yang bersin ke arahnya jatuh cinta terhadapnya, dia sendiri mempunyai rasa cinta terhadap Shiori. Tubuhnya mengandungi sistem komunikasi yang digunakan oleh putera untuk berkomunikasi dengannya, walaupun ia hanya berfungsi ketika Dera tidak sedarkan diri, sehingga ia tidak memiliki ingatan tentang masa putera itu berusaha menghubunginya. Dalam keadaan tidak sedarkan diri, dia juga boleh disambungkan ke peranti video dan digunakan seperti projektor.
Midori Tokiwa (Jepun: 常盤 みどり, Hepburn: Tokiwa Midori)
Disuarakan oleh: Yūki Kaneko (Bahasa Jepun), Juliet Simmons (Bahasa Inggeris)[1]
Midori adalah teman sekelas dan kawan zaman kanak-kanak Tamako, serta kapten Baton Club sekolahnya, di mana Tamako dan Kanna juga salah satu daripada ahlinya. Datuk dan neneknya menjalankan kedai mainan mereka sendiri di daerah membeli-belah bandar Tokiwa-do. Midori suka dan peduli tentang Tamako sehingga dia secara beransur-ansur mula berfikir lebih banyak tentang sifat perasaannya sebagai cinta romantis. Ketidakjelasan ini hanya mengejar ke arah akhir siri, apabila plot itu mula menyiratkan kesamaannya kepada Mochizo dari segi lampiran kepada Tamako.
Kanna Makino (Jepun: 牧野 かんな, Hepburn: Makino Kanna)
Disuarakan oleh: Juri Nagatsuma (Bahasa Jepun), Caitlynn French (Bahasa Inggeris)[1]
Kanna adalah pelajar sekolah menengah pada tahun yang sama dengan rakan-rakannya, Tamako dan Midori, dan merupakan ahli kelab baton. Dia adalah anak perempuan seorang tukang kayu yang bekerja di daerah membeli-belah yang sama seperti Tamako dan keluarganya. Seorang gadis yang santai dan relaks, Kanna tidak peduli apa yang orang lain fikir dan tidak mudah terpengaruh, namun dia mempunyai ketakutan pada tempat yang tinggi dan kelihatannya mempunyai alergi terhadap burung. Kanna sering digambarkan sebagai agak aneh, dan biasanya memakai wajah lurus dan tanpa ekspresi walaupun menyenangkan dan sahabat baik. Kanna adalah satu-satunya watak yang tahu tentang perasaan Midori terhadap Tamako, di mana dia komen dengan kata-kata "semua orang boleh mencintai siapa yang mereka mahu".
Shiori Asagiri (Jepun: 朝霧 史織, Hepburn: Asagiri Shiori)
Disuarakan oleh: Yurie Yamashita (Bahasa Jepun), Krystal LaPorte (TV); Francis Caorrots (movie) (Bahasa Inggeris)[1]
Shiori adalah salah seorang rakan sekelas Tamako dan ahli kelab badminton. Dia seorang gadis yang berpengetahuan dan bijak, dengan keperibadian yang serius. Walau bagaimanapun, ditunjukkan bahawa semasa dia diam dan sering dikelirukan sebagai orang yang bersifat dingin, dia sebenarnya sangat malu dan kemudian menjadi kawan baik dengan Tamako. Dera telah jatuh hati terhadapnya, walaupun dia tidak membalas perasaannya.

Keluarga Kitashirakawa sunting

Anko Kitashirakawa (Jepun: 北白川 あんこ, Hepburn: Kitashirakawa Anko)
Disuarakan oleh: Rina Hidaka (Bahasa Jepun), Brittney Karbowski (Bahasa Inggeris)[1]
Anko adalah adik perempuan Tamako, yang berada di kelas empat. Dia kurang praktikal daripada kakaknya, dan adalah gadis yang lebih suka berfesyen. Dia sering menuntut bahawa dia dipanggil hanya dengan "An", kerana dia merasakan "Anko" terlalu kebudak-budakkan. Dia dinamakan sempena kacang merah .
Mamedai Kitashirakawa (Jepun: 北白川 豆大, Hepburn: Kitashirakawa Mamedai)
Disuarakan oleh: Keiji Fujiwara (Bahasa Jepun), David Wald (Bahasa Inggeris)[1]
Mamedai adalah bapa Tamako, yang menjalankan kedai mochi keluarganya. Dia mempunyai persaingan dengan Gohei Ōji, dan mereka sering dilihat di hadapan kedai-kedai mereka sedang bertengkar, di mana Tamako dan Mochizō perlu leraikan. Bapa Tamako adalah seorang tradisionalis, dan tidak peduli untuk mochi khas. Dia sering mengejek tanda kedai Gohei, Ricecake Oh! Zee, mengulas bahawa ia tidak masuk akal.
Fuku Kitashirakawa (Jepun: 北白川 福, Hepburn: Kitashirakawa Fuku)
Disuarakan oleh: Tomomichi Nishimura (Bahasa Jepun), Carl Masterson (Bahasa Inggeris)[1]
Fuku adalah bapa Mamedai dan datuk Tamako, yang tinggal bersama keluarganya dan membantu menjalankan kedai mochi. Dia agak santai dan lembut, terutamanya ke arah Tamako dan Anko, berbeza dengan anaknya, yang lebih keras pada kedua-dua anak perempuannya. Namanya dan nama Mamedai adalah rujukan kepada mame daifuku .
Hinako Kitashirakawa (Jepun: 北白川 ひなこ, Hepburn: Kitashirakawa Hinako)
Disuarakan oleh: Yōko Hikasa (Bahasa Jepun), Nancy Novotny (TV); Rozie Curtis (movie) (Bahasa Inggeris)[1]
Hinako adalah isteri Mamedai dan ibu Tamako dan Anko. Dia meninggal ketika Tamako berada di kelas lima.

Keluarga Ōji sunting

Gohei Ōji (Jepun: 大路 吾平, Hepburn: Ōji Gohei)
Disuarakan oleh: Fumihiko Tachiki (Bahasa Jepun), John Swasey (Bahasa Inggeris)[1]
Gohei adalah bapa Mochizō, yang mengendalikan kedai Ōji-ya. Ketika bapa Tamako melihat Mochizō sebagai seorang mata-mata setiap kali dia memasuki kedainya, Gohei mempunyai hubungan yang baik dengan Tamako, kerana mereka saling menyapa setiap kali mereka bertemu. Tamako tidak berfikir bahawa nama kedainya tidak masuk akal, dan dia memuji tanda barunya di atas kedai ketika dipasang. Gohei sangat kreatif dengan mochinya, memanfaatkan cuti bukan berasaskan Jepun seperti Hari Valentine untuk membuat pelbagai jenis mochi khas. Ini adalah salah satu hujah utama beliau ada dengan bapa Tamako.
Michiko Ōji (Jepun: 大路 道子, Hepburn: Ōji Michiko)
Disuarakan oleh: Satsuki Yukino (Bahasa Jepun), Molly Searcy (Bahasa Inggeris)[1]
Michiko adalah ibu Mochizō, yang membantu menjalankan kedai Ōji-ya. Dia sedar sepenuhnya bahawa anak lelakinya mempunyai rasa cinta terhadap Tamako.

Usagiyama penjaga kedai sunting

Kaoru Hanase (Jepun: 花瀬 かおる, Hepburn: Hanase Kaoru)
Disuarakan oleh: Daisuke Ono (Bahasa Jepun), Leraldo Anzaldua (Bahasa Inggeris)[1]
Kaoru adalah seorang penjual bunga di sebuah kedai bunga di Daerah Beli Belah Usagiyama.
Kunio Yaobi (Jepun: 八百比 邦夫, Hepburn: Yaobi Kunio)
Disuarakan oleh: Kōji Tsujitani (Bahasa Jepun), David Matranga (Bahasa Inggeris)[1]
Pemilik kedai cakera di Daerah Beli Belah Usagiyama, yang mempunyai tabiat meletakkan rakaman yang sesuai pada waktu yang sepatutnya. Dia pernah berkumpulan bersama dengan Mamedai.
Chōji Yumoto (Jepun: 湯本 長治, Hepburn: Yumoto Chōji)
Disuarakan oleh: Kyosei Tsukui (Bahasa Jepun), Christopher Ayres (Bahasa Inggeris)[1]
Chōji adalah bapa Sayuri dan pemilik rumah mandian Usayu di Daerah Beli Belah Usagiyama.
Sayuri Yumoto (Jepun: 湯本 さゆり, Hepburn: Yumoto Sayuri)
Disuarakan oleh: Junko Iwao (Bahasa Jepun), Kasi Hallowell (Bahasa Inggeris)[1]
Sayuri adalah anak perempuan Chōji. Dia membantu di rumah mandian Usayu di Daerah Beli Belah Usagiyama.
Tomio Shimizu (Jepun: 清水 富雄, Hepburn: Shimizu Tomio)
Disuarakan oleh: Yoshihisa Kawahara (Bahasa Jepun), Greg Ayres (Bahasa Inggeris)[1]
Tomio adalah salah satu penjual kedai pasar di Daerah Beli-belah Usagiyama, dan menjalankan kedai tauhu di sana, Shimizuya. Dia mempunyai perasaan terhadap Sayuri.
Nobuhiko Tokiwa (Jepun: 常盤 信彦, Hepburn: Tokiwa Nobuhiko)
Disuarakan oleh: Hiroshi Yanaka (Bahasa Jepun), John Kaiser (Bahasa Inggeris)[1]
Nobuhiko adalah datuk Midori dan pemilik kedai mainan Tokiwa-do di Daerah Beli-belah Usagiyama.
Fumiko Mitsumura (Jepun: 満村 文子, Hepburn: Mitsumura Fumiko)
Disuarakan oleh: Kumiko Watanabe (Bahasa Jepun), Tiffany Grant (Bahasa Inggeris)[1]
Fumiko menjalankan kedai cr, Just Meat, di Daerah Beli-belah Usagiyama.
Tadanao Shiraki (Jepun: 白木 忠直, Hepburn: Shiraki Tadanao)
Disuarakan oleh: Naoya Nosaka (Bahasa Jepun), Andrew Love (Bahasa Inggeris)[1]
Tadanao ialah pemilik Miyako Udon, sebuah kedai ramen di Daerah Beli-belah Usagiyama.
Takashi Uotani (Jepun: 魚谷 隆, Hepburn: Uotani Takashi)
Disuarakan oleh: Ken Narita (Bahasa Jepun), Scott Fults (Bahasa Inggeris)[1]
Takashi adalah salah satu daripada pekedai di Daerah Beli-belah Usagiyama. Dia dan isterinya, Mari, adalah penjual ikan dari Kedai Sashimi, sebuah kedai ikan.
Mari Uotani (Jepun: 魚谷 真理, Hepburn: Uotani Mari)
Disuarakan oleh: Yōko Hikasa (Bahasa Jepun), Carli Mosier (Bahasa Inggeris)[1]
Mari adalah salah seorang ahli Daerah Belanja Usagiyama. Dia dan suaminya, Takashi, adalah penjual ikan dari Kedai Sashimi, sebuah kedai ikan.

Keluarga diraja Mochimazzi sunting

Choi Mochimazzi (Jepun: チョイ・モチマッヅィ)
Disuarakan oleh: Yuri Yamaoka (Bahasa Jepun), Allison Sumrall (Bahasa Inggeris)[1]
Choi adalah seorang peramal dari pulau selatan iaitu tempat dari Dera datang, di mana dia dihantar untuk memeriksa Dera dan membantu dia mencari pengantin untuk Putera. Dia akhirnya tinggal bersama Tamako sehingga fungsi komunikasi Dera dapat diperbaiki. Dia percaya Tamako adalah pengantin Putera kerana tanda pada lehernya. Ia ditunjukkan bahawa dia mempunyai perasaan terhadap Putera. Walaupun begitu, dia sangat rajin dalam pencariannya untuk pengantin perempuan Putera tersebut.
Mecha Mochimazzi (Jepun: メチャ・モチマッヅィ)
Disuarakan oleh: Hiro Shimono (Bahasa Jepun), Greg Ayres (Bahasa Inggeris)[1]
Mecha adalah seorang putera dari pulau selatan iaitu tempat dari Dera datang. Dia berkomunikasi melalui projektor yang keluar dari mata Dera, yang biasanya tidak dijawab kerana unjuran Dera hanya berfungsi apabila dia tidak sedarkan diri, sehingga tidak mengingati komunikasi yang pernah dibuat.

Media sunting

Anime sunting

Siri televisyen anime The Tamako Market dihasilkan oleh Animasi Kyoto dan disiarkan di Tokyo MX antara 10 Januari dan 28 Mac 2013. Siri ini diarahkan oleh Naoko Yamada dan skrip ditulis oleh Reiko Yoshida.[2] Pengarah seni Ikuko Tamine dan reka bentuk wataknya disediakan oleh Yukiko Horiguchi . Pengarah suara adalah Yota Tsuruoka dan muzik itu disusun oleh Tomoko Kataoka.[3] Episod pendek bonus disertakan dengan cakera Blu-ray dan DVD, yang mula dikeluarkan dari 20 Mac 2013.[4] Tema pembuka dan berakhir masing-masing adalah "Dramatic Market Ride" (Jepun: ドラマチックマーケットライド, Hepburn: Doramachikku Māketto Raido) dan "Neguse" (Jepun: ねぐせ, Bedhead) , yang kedua-duanya dilakukan oleh Aya Suzaki di bawah namanya Tamako Kitashirakawa.[5] Anime tersebut telah dilesenkan di Amerika Utara oleh Sentai Filmworks dan ia disiarkan di Rangkaian Anime .[6] Ia juga disiarkan di United Kingdom di Anime on Demand.[7] Anime Limited memperoleh siri pengedaran di United Kingdom dan Ireland.[8]

Sekuel filem, bertajuk Tamako Love Story (Jepun: たまこラブストーリー) リー ditayangkan di pawagam di Jepun pada 26 April 2014, dipasangkan dengan filem pendek menampilkan Dera bertajuk Dera-chan di Kepulauan Selatan, yang diarahkan oleh Tatsuya Ishihara.[9] Filem ciri ini dihasilkan oleh kakitangan yang sama dan menampilkan pelakon yang sama seperti dalam siri televisyen.[10] Tema pembukaan filem itu adalah "Koi no Uta" (Jepun: 恋の歌) oleh Mamedai Kitashirakawa (Keiji Fujiwara). Tema akhir filem itu adalah versi berbeza dari "Koi no Uta" dinyanyikan oleh Aya Suzaki dan lagu tema utama filem tersebut "Principle" (Jepun: プリンシプル) juga oleh Suzaki. Sentai Filmworks telah melesenkan filem itu di Amerika Utara.[11] Anime Limited juga memperoleh filem untuk dibebaskan di United Kingdom dan Ireland.[8]

Novel ringan sunting

Novel ringan berjudul Pasar Tamako, yang ditulis oleh Mutsuki Ichinose dan digambarkan oleh Yukiko Horiguchi, diterbitkan oleh Animation Kyoto pada 8 April 2013.[12]

Penerimaan tetamu sunting

Carl Kimlinger dari Anime News Network memberi anime skor keseluruhan B, memuji suasana yang ringan dan rasa bersenang-senang sambil mengkritik watak-watak kerana kekurangan kedalaman yang cukup untuk diingati.[13] Sehingga 11 Mei 2014, filem tersebut telah menyumbang 124,894,754 yen di Jepun.[14]

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x "Official Tamako Market English Dub Cast List". Sentai Filmworks. Dicapai pada November 15, 2018.
  2. ^ "Kyoto Animation's K-ON! Team Makes TV Anime Tamako Market". Anime News Network. November 28, 2012. Dicapai pada November 28, 2012.
  3. ^ "Kyoto Animation's K-ON Team Airs Tamako Market Anime's 2nd Ad". Anime News Network. December 5, 2012. Dicapai pada December 8, 2012.
  4. ^ "1st Tamako Market BD/DVD to Include Bonus Anime". Anime News Network. January 9, 2013. Dicapai pada April 8, 2013.
  5. ^ "Aya Suzaki Leads KyoAni's Tamako Market Cast, Sings Themes". Anime News Network. December 1, 2012. Dicapai pada January 2, 2013.
  6. ^ "Sentai Filmworks Adds Kyoto Animation's Tamako Market". Anime News Network. January 7, 2013. Dicapai pada January 7, 2013.
  7. ^ "Anime Network to Stream Maoyu and Tamako Market". Anime News Network. January 7, 2013. Dicapai pada January 7, 2013.
  8. ^ a b "Anime Limited Acquires Masaaki Yuasa's Ride Your Wave, Naoko Yamada's Tamako Market and More". Anime UK News. May 26, 2019. Dicapai pada May 27, 2019.
  9. ^ Peralta, Ederlyn (February 8, 2014). "Tamako Love Story Film to Be Shown With 'Dera-chan' Short". Anime News Network. Dicapai pada August 15, 2019.
  10. ^ "Tamako Market's New Anime Is a Film Opening in April". Anime News Network. December 18, 2013. Dicapai pada December 18, 2013.
  11. ^ "Sentai Filmworks Licenses Tamako Market, Chunibyō, Beyond the Boundary Anime Films". Anime News Network. March 31, 2017. Dicapai pada March 31, 2017.
  12. ^ 「たまこまーけっと」ノベライズ 発売中! [Tamako Market novelization now on sale!] (dalam bahasa Japanese). Kyoto Animation. Dicapai pada April 8, 2013.CS1 maint: unrecognized language (link)
  13. ^ Kimlinger, Carl (June 4, 2013). "Tamako Market Episodes 1-12 Streaming". Anime News Network. Dicapai pada June 6, 2013.
  14. ^ "Japan Box Office May 10–11, 2014". Box Office Mojo. Dicapai pada May 15, 2014.

Pautan luar sunting