Taman Alam Kuala Selangor

Taman Alam Kuala Selangor (TAKS) Ialah taman yang terletak di muara Sungai Selangor di Daerah Kuala Selangor, Selangor, Malaysia. [1] Ia ditubuhkan oleh kerajaan negeri Selangor pada tahun 1987 dan telah dikendalikan oleh Persatuan Pencinta Alam Malaysia yang telah mencadangkan agar ia diisytiharkan sebagai tanah lembap yang mempunyai kepentingan antarabangsa.[2]

Taman Alam Kuala Selangor
LokasiKuala Selangor, Selangor, Malaysia
Luas2.4 km2 (0.93 bt2)
Ditubuhkan1987
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Tasik buatan manusia

Dengan keluasan 2.4 km2 (0.93 bt2), taman ini ialah gabungan hutan sekunder dan tanah lembap dengan kawasan pesisir buatan manusia yang memisahkan tanah basah dari hutan. Di dalam taman itu sendiri terdapat kolam besar yang dikelilingi oleh tebing lain. Kunci air yang menghubungkan kolam dengan sungai mengawal paras air kolam.

Taman ini, sebagai sebahagian dari muara Sungai Selangor, merupakan rumah bagi sejumlah spesies burung besar seperti bangau susu dan burung bangau serta primata, iaitu monyet daun perak dan monyet ekor panjang. Kawasan ini merupakan tempat pembiakan spesies bangau susu terancam sebelum program ditangguhkan. Sebuah kandang burung yang terbengkalai masih berdiri di tengah-tengah taman.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Kuala Selangor Nature Park". VisitSelangor.com. Dicapai pada 1 July 2021.
  2. ^ Grace Chen. 2018. 'Kuala Selangor out to get Ramsar listing for wetlands'. The Star (Malaysia), 26 October.