Taman Belair terletak di bahagian Dulwich Barat London Borough of Southwark, London tenggara, England. Sebelumnya tanah ini milik Rumah Belair, sebuah vila desa dibina dalam gaya Adam dan kini bangunan senarai Tingkat II [1]. Ada dua lainnya struktur senarai Tingkat II dalam taman: pondok dan gerbang masuk [2] dan sebuah bangunan stabel tua [3].

Tasik taman ini adalah satu-satunya hamparan besar di Sungai Effra purba yang tertinggal di atas tanah.

Taman ini berkeluasan 10.6 hektar (26 ekar) dan bersempadan dengan Jalan Pekeliling Selatan dan Jalan Galeri. Ia baru-baru ini telah diubah suai dengan gelanggang tenis yang dinaik taraf dan penambahan kemudahan papan selaju. London Borough of Southwark mempunyai rancangan untuk menjadikan taman itu lebih mudah diakses.

Litar mengelilingi taman menggunakan laluan berturap adalah kira-kira 750 m (2,460 kaki). Tasik ini adalah satu-satunya hamparan besar Sungai Effra purba yang tinggal di atas tanah.

Sejarah sunting

1726–1781:Estet asal Taman Belair terdiri dari dua peternakan.

1785–1818: Estet ini disewakan kepada John Willes, faktor jagung Whitechapel, yang mendirikan sebuah rumah dalam gaya, atau mungkin oleh Robert Adam. Rumah ini diberi nama College Place. Tasiknya disebutkan oleh Willes saat pertama kali dia menyewa tanah dari Dulwich College, yang akan menunjukkan bahawa batas asal estst itu di luar titik tersebut.

1818–1859: Selepas kematian John Willes ada pula pemilik baru, Charles Ranken, seorang penguam cara, yang menggantikan dengan nama rumah Belair.

1859–1893: Charles Hutton , seorang pedagang kain sakhlat dan sherif untuk London dan Middlesex, membeli sisa sewa. Nampaknya bahawa sebahagian besar perubahan struktural terjadi selama kepemilikannya. Sayap Utara dan Selatan, bersama-sama dengan konservatori dan banyak bangunan luar dibangun dan ditambahkan. Akhirnya Belair memiliki 47 bilik, yang sangat jauh lebih besar dari yang saat ini. Dia tinggal di sana bersama isterinya, sebelas anak-anak mereka, dan sepuluh pembantu yang tinggal di rumah ini. Namun rumah menjadi kopak-kapik ketika perniagaan kain sakhlat Berlin Hutton mulai kehilangan wang.

1893–1938: Dalam waktunya rumah ini masih mempunyai sebuah peternakan dengan lembu, babi, ayam, itik dan kuda termasuk kuda kereta sorong kelabu bernama Dobbin. Di rumah kereta kuda di pintu masuk Gallery Road ada seorang kereta kuda dan kuda untuk mengambil Sir Evan dan keluarganya di Taman Dulwich ke Gereja Emmanuel di Barry Road pada hari Ahad. Masih ada pam asal di luar rumah kereta kuda, yang digunakan untuk memberikan kuda air. Sir Evan Spicer adalah pemilik peribadi terakhir Estet Belair.

1938–1946: Belair dijual melalui lelong selepas kematian Spicer. Dengan terjadinya Perang Dunia II, ia sekali lagi menjadi kopak-kapik. Ini pertama digunakan sebagai sebuah kedai, kemudian sebagai premis untuk ketenteraan.

1946–1980: Majlis Southwark membeli sewanya. Sebagai bangunan utama berada dalam keadaan dahsyat itu harus dibina semula dari permukaan tanah, mempertahankan hanya tangga asal. Renovasi ini, selesai pada tahun 1964, mengembalikan rumah ini sebagai Willes telah membinanya tanpa sayap tambahan dan konservatori.

1980–1995: Masih di bawah kepemilikan majlis, Belair menggunakan suatu tujuan mirip dengan sebuah balai kampung. Banyak orang ingat saat-saat mereka akan menggunakan kemudahan untuk kursus balet atau sebagai ruang ganti pakaian.[perlu rujukan] Satu-satunya pemeliharaan pada masa ini adalah lukisan dari luar.

1996–2002: Gary Cady mengambil alih menjalankan Rumah Belair dan mengawasi memperbaharui keseluruhan bangunan, mengubahnya menjadi sebuah restoran dan bar.

2002–2004: Sam Hajaj mengambil alih Rumah Belair selama dua tahun hingga November 2002. Tidak ada pekerjaan besar telah dilakukan pada zaman ini.

2004 sampai saat ini: Ibi Issolah menjadi pemilik dan mengambil alih Rumah Belair, menggantinya dengan nama Rumah Beauberry. Pembersihan besar dilakukan menciptakan dua rumah-rumah makan al fresco baru, sebuah bar teras di luar dengan lesen 2:00 (Khamis, Jumaat, Sabtu) dan restoran teras al fresco. Tingkat 1 dibuat menjadi sebuah ruang makan peribadi dan bar.

Rumah diperbaharui dibuka semula pada Hari St Valentine, 2006.

Taman sunting

Taman dibatasi oleh South Circular Road dan Gallery Road. Baru-baru ini telah dilengkapi dengan lapangan tenis ditingkatkan dan kemudahan papan roda dibina. London Borough of Southwark mempunyai rencana lebih lanjut untuk taman agar lebih luas dapat dicapai.

Tasiknya adalah hanya peregangan cukup besar sisa Sungai Effra kuno di atas tanah.[4]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Belair Diarkibkan 2011-06-05 di Wayback Machine, Images of England, English Heritage.
  2. ^ "Images of England: Lodge and Entrance Gate to Belair". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-06-05. Dicapai pada 2010-07-10.
  3. ^ Stable Building to Belair Diarkibkan 2011-06-05 di Wayback Machine, Images of England, English Heritage.
  4. ^ Dulwich Green Spaces Diarkibkan 2009-07-19 di Wayback Machine.

Pautan luar sunting


Koordinat: 51°26′35″N 0°05′24″W / 51.443°N 0.090°W / 51.443; -0.090