Taman Cidade do Porto

Taman Cidade Porto (Portugis: Parque da Cidade do Porto), yang direka oleh arkitek landskap Sidónio Pardal, ialah taman bandar terbesar di negara ini (jika kita tidak menganggap Parque da Bela Vista, di Lisbon, sebagai taman bandar , yang mempunyai keluasan 85 hektar [1] ; taman Serra de Monsanto di Lisbon, salah satu kawasan hijau terbesar dalam bandar di Eropah, dengan 1000 hektar, adalah taman hutan), menduduki sejumlah 83 hektar dan kira-kira 10 km laluan.

Taman Cidade Porto
Parque da Cidade do Porto
Taman Cidade do Porto is located in Bumi
Taman Cidade do Porto
Taman Cidade do Porto (Bumi)
JenisTaman bandar
LokasiPorto, Portugal
Dibangunkan
1993
Dikendalikan olehMajlis Perbandaran Porto
ArkitekSidónio Pardal
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Taman ini adalah landskap yang direka dengan canggih, dengan tasik, flora dan fauna pelbagai, disepadukan ke dalam fabrik bandar. Pemodelan rupa bumi, unsur-unsur batu dan pokok-pokok mewujudkan dalaman yang sangat menyenangkan di mana pelawat tidak menyedari bahawa dia berada di kawasan yang padat dengan penduduk.

Sejarah sunting

Sekitar tahun 1916-1918, Ezequiel de Campos mencadangkan pengambilan tanah untuk pembinaan taman di bandar Porto. Pada tahun 1960-an, tanah telah dikhaskan dalam Rancangan Pembandaran arkitek Robert Auzelle. Walau bagaimanapun, pada tahun 1982 barulah kajian konseptual pertama bermula. Dua tahun kemudian, di Arkib Sejarah Casa do Infante, pameran mengenai kajian ini telah diadakan. Pada tahun 1991, pembinaan berterusan bermula, dengan projek oleh arkitek landskap Sidónio Pardal.[1].

Peralatan Pelengkap sunting

Astaka Air sunting

Templat:Artigo principal Pavilion Air adalah salah satu astaka tematik di Ekspo 98. Ia dipasang di Parque da Cidade di Porto selepas tamat pameran. Bangunan yang dimiliki oleh Perbandaran Porto ini diuruskan oleh Yayasan Sains dan Pembangunan.

Ia telah dibuka kepada orang ramai di Parque da Cidade sejak 28 Disember 2002. Bangunan itu, yang direka oleh arkitek Alexandre Burmester dan José Carlos Gonçalves, direka untuk mencipta ilusi bahawa ia digantung di udara dan direka untuk dikunjungi di cara yang suka bermain dan saintifik.

Water Pavilion terletak di sebelah pintu masuk utara, di Jalan Dalaman ke Circunvalação.

Pusat Hidupan Laut sunting

Pada 18 Jun 2009, sebuah akuarium persendirian dengan akses awam yang dipanggil Pusat Kehidupan Laut dibuka di taman, bersebelahan dengan bulatan Castelo do Queijo.

Burntrome sunting

Kawasan taman yang dikenali sebagai Queimódromo, adalah kawasan bersebelahan dengan taman bandar, di mana peristiwa sporadis berlaku. Ruang itu menempatkan Feira Popular do Porto sehingga penutupannya, dan kini digunakan untuk merealisasikan Pembakaran Fitas Persekutuan Akademik Porto, ia juga berfungsi untuk menyokong Litar Bandar Boavista, ke Perlumbaan Udara Redbull 2017 dan tempat berlepas dan ketibaan Port Marathon.

Projek masa depan sunting

Meluaskan sunting

Peluasan kepada Matosinhos dan penyatuan dengan Taman Diraja, melepasi di bawah Circunvalation sedang dikaji. Jalan akan diteruskan pada ketinggian semasa.

Parque Real, yang terletak di sempadan paroki Matosinhos dan Senhora da Hora, juga akan diperluaskan dengan pengurangan pencemaran dan kelayakan semula tebing sungai Riguinha.

Pautan luar sunting

Templat:Parques e Espaços Verdes do Porto

Templat:Esboço-espaços verdes-gdpt