Taman Hutan Monsanto

Taman Hutan Monsanto (Portugis: Parque Florestal de Monsanto) ialah sebuah hutan perbandaran yang dilindungi di Lisbon, Portugal, tompok hijau terbesar di bandar, dengan hampir 1000 ha (10 km2).[perlu rujukan] Ia menawarkan kawasan yang dilitupi pokok yang pelbagai ke ibu negara Portugal.

Monsanto Park
Parque de Monsanto
Map
JenisTaman hutan
LokasiBukit Monsanto di Lisbon, Portugal
Keluasan2,500 ekar (10 km2)
Dibangunkan
1934
Dimiliki oleh
Perbandaran Lisbon
Dikendalikan olehCâmara Municipal de Lisboa
(Majlis Perbandaran Lisbon)
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Banyak spesies telah diperkenalkan di Bukit Monsanto (Serra de Monsanto) semasa tempoh penghutanan semula. Disebabkan oleh ciri iklim dan geologi, mereka mencipta ekosistem yang sangat menarik di kawasan bandar Lisbon (dan majlis perbandaran sekitarnya). Taman Ekologi Lisbon, yang terletak di Taman Hutan Monsanto, adalah titik pertemuan untuk hubungan baharu dengan alam sekitar, betul-betul di tengah-tengah ibu negara Portugal. Tujuan utamanya adalah untuk menyedarkan pengunjung tentang banyak pembolehubah alam sekitar, contohnya, geologi, iklim, flora dan fauna.

Taman Ekologi, yang terletak di dalam Taman Hutan, mempunyai perimeter empat kilometer, dan jumlah keluasan lima puluh hektar, di mana enam belas berpagar dan tiga puluh empat tidak berpagar. Ia merebak ke atas Serra de Monsanto, dari Alto da Serafina ke Hutan S. Domingos de Benfica, melepasi ladang Marquis de Fronteira dan Kelab Menembak Utama Portugal. Taman Ekologi menjalankan Pusat Interpretasi, dengan auditorium, ruang untuk pameran tetap dan sekali-sekala, dan Pusat Sumber Multimedia. Quercus, pertubuhan persekitaran kebangsaan bukan untung terbesar Portugal untuk pemuliharaan alam sekitar, berpusat di Taman Monsanto.

Sejarah sunting

Penggunaan tanah pertanian yang intensif menyebabkan hakisan dan boleh dikatakan kepada kemusnahan tumbuh-tumbuhan asal. Pada tahun 1930-an, permintaan yang semakin meningkat untuk kawasan pembinaan menyebabkan Duarte Pacheco, Menteri Kerja Raya Portugal ketika itu, menghidupkan semula idea dari 1868: penghutanan semula Serra de Monsanto yang hampir kosong. Peraturan untuk Taman Monsanto telah dilaksanakan pada tahun 1934, dan kerja-kerja penanaman semula telah dijalankan oleh petani dan banduan dari Kubu Monsanto. Arkitek Keil do Amaral membentangkan pelan lengkap pertama untuk taman itu, termasuk kawasan riadah dan sukan, sebahagian daripadanya masih wujud. Taman Ekologi mempunyai lokasi istimewa di Taman Hutan Monsanto — tompok hijau terbesar di bandar Lisbon, seluas hampir 1000 hektar. Litar Monsanto Park, litar lumba sejauh 5.44 km (3.38 mi), menganjurkan 1959 Formula Satu Grand Prix Portugal.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Templat:Lisbon landmarks

Templat:Belém (Lisbon) Koordinat: 38°44′24″N 9°11′11.5″W / 38.74000°N 9.186528°W / 38.74000; -9.186528