Taman OUG atau OUG Garden ialah sebuah perbandaran utama di Kuala Lumpur, Malaysia. Terletak utamanya di atas bukit, perbandaran ini terletak di Jalan Kelang Lama dan dibuka pada pertengahan 1970an. OUG bermaksud Overseas Union Group (Kumpulan Kesatuan Seberang Laut).

Tempat-tempat menarik sunting

OUG adalah rumah pertama restoran mamak Steven's Corner (dahulu dikenali sebagai Restoran Sri Komalah). Setiap malam bermula 7 malam seterusnya, anda akan melihat keseluruhan kawasan ini datang kepada kehidupan dan semua orang, terutamanya remaja, boleh dilihat melepak di tempat ikonik ini. Di bawah bukit terletaknya Plaza OUG (juga dikenali sebelum ini melalui nama Plaza Kimisawa). Ia telah menjalani sedikit pemilikan dan pindaan, dengan yang paling terkini ialah Parkson Grand.

Pembangunan terbaru sunting

Pada tahun 2006, sebuah jalan baru menghubungkan OUG dengan Bukit Jalil dan Sri Petaling telah dibuka, setelah bertahun mengalami projek ditunda. Sepanjang jalan baru ini mencukur di antara 10 hingga 15 minit masa perjalanan. Pada masa lalu, untuk pergi ke Sri Petaling atau Bukit Jalil, mereka perlu melalui perbandaran berjiran iaitu Happy Garden.

Pengangkutan sunting

 
Bas Rapid KL laluan T586 di stesen MRT Kuchai pada tahun 2024

Taman OUG dapat dicapai dengan menggunakan perkhidmatan bas awam yang disediakan oleh Rapid KL; iaitu laluan T586 dalam Koridor Sungai Besi. Perkhidmatan bas laluan T586 bermula di hentian bas Stesen MRT Kuchai (kod hentian bas – KL1218) di susur Jalan Kuchai Lama, Kuala Lumpur menuju ke Taman OUG.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ "MyRapid - Bus Kiosk | T586" [MyRapid - Hentian Bas | T586]. Rapid KL (dalam bahasa Inggeris). 18 Januari 2024. Dicapai pada 18 Januari 2024.