Taman Peringatan Perang Korea

Taman Peringatan Perang Korea merupakan sebuah muzium yang terletak di Yongsan-dong, Yongsan-gu, Seoul, Korea Selatan. Ia dibuka pada tahun 1994 di tapak bekas ibu pejabat tentera untuk mempamerkan dan memperingati sejarah ketenteraan Korea. Ia dibina untuk tujuan mencegah perang yang melalui pengajaran daripada Perang Korea dan juga penyatuan semula Korea Utara dan Selatan secara aman. Bangunan peringatan itu mempunyai enam bilik pameran tertutup dan juga pusat pameran luar yang memaparkan memorabilia perang dan peralatan ketenteraan dari China, Korea Selatan dan Amerika Syarikat. [1]

Taman Peringatan Perang Korea
Taman Peringatan Perang Korea
Hangul전쟁기념관
Hanja戰爭紀念館
Perumian SemakanJeonjaeng ginyeomgwan
McCune–ReischauerChŏnjaeng kinyŏmgwan
Map
Maklumat am
DitubuhkanDisember 1993 (1993-12)
JenisTaman peringatan peperangan dan muzium
Saiz koleksi
13,000 barang
20,000 m2 (220,000 ka2)
Maklumat pentadbiran
PengarahSun Young-Jae
Maklumat geografi
Lokasi
Maklumat pelawat
Laman sesawang
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

 
Kawasan pameran luar

Taman peringatan perang ini telah dibina untuk memperingati veteran tentera dan mangsa di dalam peperangan yang membawa kepada negara bangsa moden. Muzium ini juga mempunyai tujuan untuk mendidik generasi akan datang dengan mengumpul, memelihara, dan mempamerkan pelbagai peninggalan sejarah dan rekod yang berkaitan dengan banyak peperangan yang berlaku di negara itu daripada perspektif Korea Selatan.

Pembinaan sunting

Pembinaan Taman Peringatan Perang Korea telah siap pada Disember 1993. Projek itu dijalankan dengan berunding dengan pakar tentera sambil mengumpul pelbagai jenis barangan pameran di dalam dan luar negara. Setelah selesai kawasan pedalaman, tugu peringatan dibuka secara rasmi pada tahun 10 Jun 1994, dan menjadi mercu tanda terbesar seumpamanya di dunia.[perlu rujukan]

Kawasan sekitar sunting

Terletak di tapak lama Markas Tentera Darat, Taman Peringatan Perang Korea mempunyai empat tingkat atas tanah dan dua tingkat bawah tanah di bangunan utama, yang berdiri di atas kawasan seluas kira-kira 20,000 m2 (220,000 ka2). Di kawasan sekitar tugu peringatan itu, terdapat beberapa pembesar suara yang menyiarkan berkenaan mesej patriotik.

Di dalam galeri kiri dan kanan berkubah, mengapit muka bangunan utama, terdapat deretan monumen lantai berwarna hitam yang tertulis nama mereka yang terkorban semasa Perang Korea, Perang Vietnam, pertempuran dengan Korea Utara sejak Perang Korea dan juga anggota polis yang terkorban. bertugas. Plaza di perkarangan muzium mempunyai air terjun buatan, dan di sekelilingnya terdapat kawasan rehat yang meluas supaya pengunjung boleh berkelah sambil menikmati landskap yang menyenangkan. Di tengah-tengah plaza berdiri Tugu Kesaudaraan, yang lebih tua seorang askar Korea Selatan dan juga yang lebih muda seorang askar Korea Utara, yang melambangkan situasi pembahagian Korea.

Pengangkutan awam sunting

   Stesen Samgakji pintu masuk/keluar 12.

Rujukan sunting

  1. ^ CNN Go Seoul's best museums Diarkibkan 2012-09-28 di Wayback Machine 27 October 2011. Retrieved 2011-11-04

Pautan luar sunting