Taman St. James

(Dilencongkan dari Taman St James)

Taman St James adalah taman yang tertua [1] Diarkibkan 2009-01-06 di Wayback Machine dari kesemua Taman Diraja London di Bandaraya Westminster, London. Ia terletak di timur Istana Buckingham dan barat Istana Whitehall serta Jalan Downing. Kawasan St James, termasuk Istana St. James, hanya berada di utara. Taman ini seluas 23 hektar (58 ekar).

Taman Diraja London
Istana Buckingham, bersempadan dengan Taman St. James

Taman St James bersempadanan dengan The Mall di utaranya, Horse Guards di timurnya, dan Jalan Birdcage di selatan. Taman ini mempunyai tasik yang kecil, Taman St James, dengan dua pulau iaitu Pulau Itik (kerana ia dihuni itik-itik tasik) dan Pulau Barat. Sebuah Jambatan melintasi tasik memberikan pemandangan ke arah barat Istana Buckingham dibingkai oleh pokok-pokok dan air pancut, dan suatu pemandangan Pejabat Asing dan Komanwel, miripnya dibingkaikan, di sebelah timur.

Taman ini terletak di timur sekali pada rantai taman yang hampir berlanjutan yang juga mengandungi (bergerak ke arah barat) Taman Green, Taman Hyde dan Taman Kensington. Stesen-stesen tiub terdekat adalah Taman St. James, Victoria dan Westminster.


Sejarah sunting

 
Reka bentuk André Mollet untuk taman sewaktu zaman Charles II, sebelum pemodelan semula kurun ke-18 dan ke-19, yang membentukkan suatu tasik kelihatan lebih tulen dari terusan lurus yang ketara sini, bahagian timur dari mana telah dipenuhi dalam untuk mencipta Horse Guards Parade.

Pada 1532, Henry VIII telah membeli sebidang tanah daripada Kardinal Wolsey dari Eton College dengan tujuan menukarkan Istana York menjadi sebuah tempat persinggahan yang sesuai untuk seorang Raja. Tanah yang terletak di barat Istana York ini pada masa itu merupakan kawasan paya yang sering dibanjiri oleh air sungai Tyburn. Apabila James I menaiki takhta pada tahun 1603, baginda mengarahkan paya tersebut dikeringkan dan diubahsuai, dan taman tersebut menjadi tempat baginda memelihara pelbagai jenis haiwan eksotik seperti unta, buaya, gajah serta pelbagai jenis unggas.

Sewaktu buangan negeri Charles II di Perancis zaman Komanwel Inggeris, raja muda ini tertarik hati dengan taman-taman terperinci di istana diraja Perancis dan telah membuatkan taman direkabentuk semula dalam gaya yang lebih rasmi, mungkin oleh juruseni landskap Perancis André Mollet, termasuk penciptaan terusan yang berukuran 850 ela × 42 ela. Charles II membuka taman ini kepada orang awam, dan juga menggunakan kawasan ini untuk menghiburkan hari para tetamu dan wanita-wanita simpanannya, seperti Nell Gwyn. Taman ini juga terkenal pada waktu itu sebagai tempat melakukan perbuatan yang tidak senonoh, yang mana John Wilmot, 2nd Earl of Rochester menulis pada sajak terkenalnya "A Ramble in St. James's Park."

 
Orang-orang berfesyen mendesak-mendesark Taman St James, c.1745

Abad ke-18 melihatkan perubahan selanjutnya, termasuk reklamasi sebahagian dari terusan untuk of part Horse Guards Parade dan pembelian 1761 Rumah Buckingham (kemudiannya Istana Buckingham) oleh Kerabat Diraja.

 
Taman Green dan Taman St. James sekitar1833

Permodalan semula selanjutnya pada 18267, ditugaskan oleh Prince Regent (later George IV) dan diseliakan oleh arkitek dan juruseni landskap John Nash, melihatkan penukaran terusan lurus itu ke tasik yang berbentuk lebih semulajadi, dan lebuh-lebih rasmi untuk diaturkan jalan ke laluan berbelok-belok yang romantis. Pada waktu yang sama, Rumah Buckingham telah dibesarkan untuk menjadi istana sehingga kini dan Marble Arch telah dibina di tempat masuknya, sementara The Mall telah ditukarkan menjadi suatu jalan perarakan besar-besaran yang dibuka untuk kenderaan awam 60 tahun kemudian. Pada tahun ini jugalah Marble Arch telah dipindahkan ke tempat terkininya di simpang Jalan Oxford dan Lorong Park pada 1851 dan digantikan dengan Tugu Peringatan Victoria di antara 1906 dan 1924.

Galeri sunting

Pautan luar dan rujukan sunting



Koordinat: 51°30′6″N, 0°7′55″W