Taman Wimbledon adalah sebuah taman bandar di Wimbledon dan subbandar tenggara dan timur di mana ia meminjamkan namanya. Ini adalah taman terbesar kedua di London Borough of Merton dan juga memberikan nama untuk stesen tiub Wimbledon Park. Ke barat langsung taman terletaknya All England Lawn Tennis and Croquet Club. Taman Wimbledon seharusnya jangan dikelurikan dengan yang lebih besar dan lebih dikenali sebagai Wimbledon Common, lebih lanjut ke barat di atas bukit.

Taman Wimbledon

Taman asli terdiri dari lapangan Rumah Wimbledon Park, kerusi dari tanah milik bangsawan dari Wimbledon, terletak di bukit di selatan, dekat Gereja St Mary, Wimbledon gereja kariah lama Wimbledon. Serangkaian pemilik memperbesarkan taman dan ke arah utara dan timur. Pada abad ke-18 ia berada pada luasnya yang terbesar, dan salah satu rumah dari Earls Spencer, tuan manor. Taman sudah dilandskapkan pada abad ke-18 oleh Capability Brown ketika tasik dibentuk dengan membangun sebuah empangan di sungai kecil yang mengalir dari garis mata air berhampiran Wimbledon Common ke Sungai Wandle di Earlsfield.

Horse Close Wood

Pada tahun 1846, 4th Earl Spencer menjual kebun dan rumah ke John Augustus Beaumont seorang pemaju properti yang menata jalan baru dan menjual bidangan tanah untuk membina rumah. Dua jalan yang masih memakai namanya hari ini - Jalan Augustus dan Jalan Beaumont. Pengembangan kawasan ini lambat pada mulanya, tetapi terus sepanjang paruh kedua abad ke-19, secara bertahap menggigiti taman itu.

Taman moden dibeli oleh Borough of Wimbledon tidak lama sebelum meletusnya Perang Dunia Pertama dan adalah, dengan tasik hiasnya, dengan tanah dari Kelab Wimbledon dan Lapangan Golf Wimbledon Golf, satu-satunya sisa dari bekas taman yang lebih besar. Pada lewat abad ke-20 London Borough of Merton menjual Kursus Golf ke All England Croquet dan Lawn Tennis Club, meninggalkan hanya taman am dan tasik dalam kepemilikannya.

Sepanjang tepi utara taman terletak Horse Close Wood, sepetak kecil hutan jarang ditanam tua, sebahagian besar terdiri dari Ash dan Oak. London Underground District Line membentang ke timur Taman antara stesen tiub Southfields dan stesen Wimbledon Park.


Lihat juga sunting

Pautan luar sunting

Templat:LB Merton

Templat:Capital Ring Walking Route

Koordinat: 51°26′10″N 0°12′27″W / 51.4361°N 0.2074°W / 51.4361; -0.2074