Zoo (disebut: [zu], Jawi: زو), taman haiwan (Jawi: تامن حيوان‎) atau kebun binatang (Jawi: کبون بيناتڠ‎) ialah tempat di mana binatang daripada pelbagai spesies berlainan ditempatkan dan dipelihara di dalamnya supaya dapat dilawati dan diperhatikan orang ramai.

"Tiergarten Schönbrunn", Vienna, telah dibina pada 1752 dan merupakan zoo yang paling lama masih bertahan.

Peristilahan sunting

Perkataan "zoo" pinjaman bahasa Inggeris merupakan kependekan daripada istilah zoological garden ("taman zoologi"). Kependekan ini asalnya digunakan untuk Zoo London, dahulunya Taman Zoologi London (London Zoological Gardens) yang fibuka untuk tujuan kajian saintifik pada tahun 1828 dan untuk kegunaan ramai pada 1857.[1]

Isitlah "kebun binatang" dan "taman haiwan" yang masing-masing dipakai Indonesia dan Singapura datang daripada pinjam terjemah istilah bahasa Belanda iaitu dierentuin.

Sejarah sunting

Zoo tertua yang masih beroperasi di dunia ialah Tiergarten Schönbrunn yang terletak di Vienna, Austria. Ia dibina oleh Adrian van Stekhoven in 1752 atas perintah Maharaja Rom Suci Francis I, suami Maria Theresa dari Austria sebagai suatu kumpulan binatang kurungan (menagerie) sebahagian daripada Istana Schönbrunn. Kumpulan binatang tersebut asalnya digunakan untuk tontonan kerabat diraja namun ia kemudiannya dibuka kepada orang ramai pada tahun 1765. Pameran haiwan seperti ini berfungsi menunjukkan kekuasaan raja terhadap rakyatnya. Zoo moden yang muncul di Halifax, London, Paris dan Dublin sejak awal abad ke-19 pula lebih tertumpu sebagai bahan pameran berfaedah kepada orang ramai untuk tujuan hiburan.[2]

Persatuan Zoologi London diasaskan Stamford Raffles pada tahun 1826 yang kemudiannya menubuhkan Zoo London di Regent's Park dua tahun kemudian.[3] Zoo tersebut merupakan zoo saintifik pertama[4][5] yang asalnya ditubuhkan bertujuan menyimpan bahan untuk kajian saintifik, namun ia kemudiannya dibuka kepada orang ramai pada tahun 1847.[5] Tempat tersebut dibina dan dibangunkan jurubina John Nashdengan tumpuannya kepada masyarakat kota London yang pesat. Seni bina yang dibawa oleh zoo ini menjadi model ikutan kepada zoo kota awam.[6] Zoo tersebut membuka akuarium awam pertamanya pada 1853.

Jenis sunting

Taman-taman binatang ini mempunyai kandang yang sering meniru habitat alami mereka untuk kepentingan baik binatang maupun pengunjung. Haiwan nokturnal sering ditempatkan di bangunan dengan kitaran terang-gelap terbalik di mana lampu bercahaya putih atau merah diredupkan pada siang hari sehingga haiwan-haiwan menjadi aktif selama jam pengunjung, dan lampu terang di malam hari agar binatang tidur. Kondisi iklim khusus dapat dibuat untuk haiwan yang hidup di lingkungan yang ekstrem, seperti penguin. Kandang khusus untuk burung, mamalia, serangga, reptilia, ikan, dan bentuk kehidupan air lainnya juga telah dikembangkan. Beberapa zoo memiliki kandang yang dapat dilalui pengunjung di mana pengunjung masuk kandang spesies non-agresif, seperti lemur, marmoset, burung, kadal, dan kura-kura. Pengunjung diminta untuk berhati-hati dalam perjalanan sambil menghindari diri menunjuk atau makan makanan yang mungkin akan direbut atau dimangsakan haiwan dikurung atau berkeliaran.

Taman safari sunting

 
Contoh taman safari, Taman Safari Indonesia II di Prigen, Jawa Timur di mana pengunjung dapat memberi makan haiwan.

Beberapa zoo menyimpan haiwan-haiwan di sebuah bidang tanah luar ruangan yang luas, membatasi mereka dengan parit dan pagar, bukan di dalam kandang. Taman safari, juga dikenal sebagai taman zoo dan peternakan singa, memungkinkan pengunjung untuk melewati mereka dan melihat haiwan lebih dekat.[7] Kadang-kadang, pengunjung dapat memberi makan haiwan melalui jendela mobil. Taman safari pertama adalah Taman Whipsnade di Bedfordshire, United Kingdom, dibuka oleh Zoological Society of London pada tahun 1931 yang hari ini meliputi 600 acre (2,4 km ²). Sejak awal 1970-an, sebuah taman 1.800 acre (7 km²) di San Pasqual lembah dekat San Diego menjadi lokasi Taman Zoo Safari San Diego, dijalankan oleh Zoological Society of San Diego. Salah satu dari dua taman binatang yang didukung negara di North Carolina adalah zoo seluas 2.000 acre (8,1 km2) di Greensboro.[8] Zoo Werribee yang berkeluasan 500 ekar (2,0 km2) di Melbourne, Australia, menampilkan binatang yang hidup di sebuah savana buatan.

Aquaria sunting

Akuarium publik pertama dibuka di London Zoo pada tahun 1853. Hal ini diikuti oleh pembukaan akuarium publik di benua Eropa (misalnya Paris 1859, Hamburg 1864, Berlin 1869, Brighton 1872) dan Amerika Serikat (misalnya Boston 1859, Washington 1873, San Francisco Woodward Taman 1873, New York Battery Park 1896). Contoh aquaria di Indonesia adalah Sea World di Taman Impian Jaya Ancol, Jakarta.

Zoo pinggir jalan sunting

Zoo pinggir jalan dapat ditemukan di seluruh Amerika Utara, khususnya di lokasi terpencil. Mereka kecil, tidak diatur, dan bersifat nirlaba. Seringkali zoo ini dimaksudkan untuk menarik pengunjung ke beberapa prasarana lain seperti stesen minyak. Haiwan dapat dilatih untuk melakukan helah khusus, dan pengunjung bisa berinteraksi dengan mereka lebih dekat daripada di zoo yang lebih besar.[9] Karena mereka kadang kurang diatur, zoo di pinggir jalan sering dikenakan tuduhan kelalaian[10] dan kekejaman.[11]

Pada bulan Juni 2014 Dana Pembelaan Peraturan Haiwan mengajukan gugatan terhadap pinggir jalan Iowa berbasis Cricket Hollow Zoo karena melanggar Akta Haiwan Terancam Pupus dengan tidak memberikan perawatan yang tepat untuk haiwan tersebut. [28] Sejak pengajuan gugatan, ALDF telah memperoleh catatan dari penyelidikan yang dilakukan oleh USDA Haiwan dan Kesihatan Tanaman Pemeriksaan Perkhidmatan; catatan ini menunjukkan bahwa zoo juga melanggar Undang-Undang Kesejahteraan Haiwan.

Taman haiwan kecil sunting

Taman-taman jenis ini menggambungkan sebuah taman hiburan dan zoo terutamanya untuk tujuan menghibur dan komersial. Taman mamalia laut biasanya juga mengandung atraksi hiburan tambahan seperti kolam renang dan taman bermain. Jenis lain dari taman haiwan mengandung lebih banyak hiburan daripada zoo biasanya seperti panggung wayang, roller coaster, dan makhluk mitos. Beberapa contoh taman haiwan lainnya adalah Batu Secret Zoo di Batu, Jawa Timur dan Disney Animal Kingdom di Orlando, Florida.

Petting Zoo sunting

Sering disebut juga peternakan atau zoo anak-anak, memiliki ciri menggabungkan binaan khusus menyimpan haiwan domestik serta spesies liar yang cukup jinak untuk disentuh dan diberi makan. Untuk memastikan kesehatan haiwan, makanan disediakan oleh zoo, baik dari mesin penjual atau kios terdekat.

Gambar sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "ZSL's history" Diarkibkan Februari 28, 2008, di Wayback Machine, Zoological Society of London.
  2. ^ "Introducing the Modern Zoo". Dicapai pada 17 Disember 2012.
  3. ^ "April 27". Today in Science History. Dicapai pada 5 Mac 2008.
  4. ^ "Zoo," Encyclopædia Britannica, 2008.
  5. ^ a b "ZSL's History". Zoological Society of London. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 Februari 2008. Dicapai pada 5 Mac 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ "The Role of Architectural Design in Promoting the Social Objectives of Zoos". Dicapai pada 2012-12-17.
  7. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan EBZoo2 tidak disediakan
  8. ^ Ferral, Katelyn (2010-07-15). "N.C. Zoo, bucking a trend, sets an attendance record". Newsobserver.com. Dicapai pada 2013-05-04.
  9. ^ Guzoo Animal Farm Diarkibkan 2008-05-10 di Wayback Machine, website about Canadian roadside zoos, accessed June 18, 2009.
  10. ^ Roadside zoo animals starving. Free Lance-Star. 11 Jan. 1997.
  11. ^ Dixon, Jennifer. House panel told of abuses by zoos. Times Daily. 8 July 1992.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.