Buka menu utama
Tanah Abang juga adalah nama sebuah kawasan di Jakarta, Indonesia di mana sebuah pasar tekstil yang terbesar di Asia Tenggara terletak.

Tanah Abang adalah satu penempatan di Perak yang berbentuk teluk atau selekoh. Di tepian (tebing} nya terdapat makam Sultan Perak pertama iaitu Sultan Muzaffar Shah.

Terdapat sebuah pulau yang agak besar bertentangan dengan Tanah Abang. Pada satu masa dulu sebelum terbina nya Hospital Changkat Melintang, kawasan berteluk yang juga membentuk selat ini diperairannya dipenuhi dengan sejenis ikan yang dipanggil ikan "Ikan Lomea". Airnya pada masa dulu berwarna kemerahan dan terdapat satu bungkah batu diperairan nya dan penduduk setempat mempercayai batu tersebut adalah gajah dan anaknya yang telah disumpah olih sang kelembai. Pada masa kini ikan Lomea ini telah tidak ujud lagi di Selat ini, mungkin disebabkan oleh limpahan air dari Hospital Changkat Melintang tidak sesuai bagi kehidupan ikan ini. Selat yang terbentuk memanjang dari Kampung Air Mati, Padang Changkat sehingga ke Pekan Teluk Bakong.