Arnhem Land

(Dilencongkan dari Tanah Arnhem)

Arnhem Land adalah salah satu lima wilayah di Wilayah Utara, Australia. Ia terletak di sudut timur laut wilayah itu dan sekitar 500 km (310 bt) dari wilayah Darwin. Wilayah ini mempunyai keluasan 97,000 km2 (37,000 bt2), yang juga meliputi kawasan Taman Negara Kakadu, dan penduduknya seramai 16,230 orang. Pada 1623, kapten William van Colster belayar memasuki Teluk Carpentaria dan Cape Arnhem dinamakan sempena kapalnya, Arnhem, yang turut dinamakan sempena bandar Arnhem di Belanda.

Arnhem Land
Wilayah Utara
Lokasi anggaran Tanah Arnhem
Penduduk16,230 (2007)[1]
 • Kepadatan0.1673/km2 (0.4334/sq mi)
Kawasan97,000 km2 (37,451.9 sq mi)
Kawasan pilihan raya wilayahArafura, Nhulunbuy, Arnhem
Kawasan pilihan raya persekutuanLingiari

Kawasan ini meliputi kira-kira 97,000 km2 dan mempunyai anggaran penduduk 16,000 orang, di mana 12,000 orang adalah Yolngu, penduduk tradisional. Hab perkhidmatan di rantau ini ialah Nhulunbuy, 600 km timur Darwin, yang ditubuhkan pada awal 1970-an sebagai sebuah bandar perlombongan (bauksit). Pusat-pusat utama lain adalah Yirrkala (di luar Nhulunbuy), Gunbalanya (dahulunya Oenpelli), Ramingining, dan Maningrida.

Sebahagian besar penduduk, yang kebanyakannya Orang Asli, hidup di luar kawasan utama. Pergerakan keluar ini bermula pada awal 1980-an. Ramai penduduk Orang Asli berpindah ke penempatan tradisional yang sangat kecil di tanah tradisi mereka, untuk melarikan diri daripada masalah (alkohol, pengambilan petrol, kemalasan) di perbandaran yang lebih besar.

Kumpulan populasi ini mempunyai pengaruh barat yang sangat kurang, dan Arnhem Land boleh dikatakan sebagai salah satu kawasan terakhir di Australia yang dapat dilihat sebagai negara yang terpisah sama sekali. Ramai pemimpin rantau ini telah menyeru dan terus menyeru akan perjanjian yang membolehkan Yolngu beroperasi di bawah undang-undang tradisional mereka sendiri.

Pada 2013-14, seluruh wilayah itu menyumbang sekitar $1.3 bilion atau 7% kepada produk kasar Wilayah Utara, terutamanya melalui perlombongan bauksit.[2]

Sejarah sunting

 
Seorang lelaki Aborigin bernama Timmy Burarrwanga duduk di Bawaka. Majoriti orang di Tanah Arnhem adalah Orang Asli Australia.

Tanah Arnhem telah diduduki oleh penduduk bumiputera selama puluhan ribu tahun dan merupakan lokasi kapak batu yang paling tua diketahui, yang mana sarjana percaya berusia 35,500 tahun.[3] Semenanjung Gove terlibat secara langsung dalam pertahanan Australia semasa Perang Dunia II.

Sekurang-kurangnya sejak abad ke-18 (dan mungkin lebih awal) pedagang Muslim dari Makassar (sekarang Indonesia melawat Arnhem Land setiap tahun untuk berdagang, menuai, dan memproses timun laut atau trepang. Haiwan laut ini sangat berharga dalam masakan Cina, untuk perubatan rakyat, dan sebagai afrodisiak.

Hubungan orang Makassar dengan Australia ini merupakan contoh pertama interaksi antara penghuni benua Australia dan jiran Asia mereka.[4]

 
Sebuah kapal layar atau prau Makassar kayu atau jenis yang nelayan teripang telah gunakan selam a berabad-abad

Hubungan ini memberi kesan besar kepada penduduk Australia tempatan. Orang Makassar menukar barangan seperti kain, tembikar, pisau, pisau, dan minuman alkohol untuk mendapatkan hak mencari trepang di perairan pantai dan menggunakan buruh tempatan. Bahasa pidgin Makassar menjadi lingua franca di sepanjang pantai utara di kalangan beberapa kumpulan asal Australia yang terlibat dalam hubungan yang lebih besar antara satu sama lain melalui budaya pelayaran orang Makassar.[4]

Pedagang dari sudut barat daya Sulawesi ini juga memperkenalkan balanda untuk orang kulit putih, lama sebelum penjelajah barat menginjakkan kaki di pantai utara Australia. Di Arnhem Land, perkataan ini masih banyak digunakan hari ini untuk merujuk kepada orang Australia putih. Belanda mula menetap di Pulau Sulawesi pada awal abad ke-17.

Sisa arkeologi hubungan Makassar, termasuk loji pemprosesan trepang (pengeringan, pengasapan) dari abad ke-18 dan ke-19, masih terdapat di lokasi Australia seperti Port Essington dan Groote Eylandt. Orang Makassar juga menanam pokok-pokok (berasal dari Madagascar dan Afrika Timur).[4] Selepas pemprosesan, lintah laut telah didagangkan oleh orang Makassar ke China Selatan.

Pada tahun 2014, sekeping duit syiling Cina abad ke-18 ditemui di kawasan terpencil di Kepulauan Wessel di pantai Pulau Elcho semasa ekspedisi sejarah. Syiling itu dijumpai berhampiran dengan lokasi penangkapan trepang Makassar yang dahulunya terkenal di mana beberapa syiling Belanda lain juga telah ditemui berdekatannya, tetapi tidak pernah dijumpai syiling Cina sebelum itu. Duit syiling itu mungkin dibuat di Beijing sekitar 1735. [5]

Geografi sunting

 
Pantai Nanydjaka Cape Arnhem

Kawasan ini merentangi dari Port Roper di Teluk Carpentaria di sekitar pantai hingga ke Sungai Aligator Timur, di mana ia bersebelahan dengan Taman Negara Kakadu. Pusat-pusat utama ialah Jabiru di sempadan Taman Negara Kakadu, Maningrida di muara Sungai Liverpool, dan Nhulunbuy (juga dikenali sebagai Gove) jauh di timur laut, di Semenanjung Gove. Gove adalah tapak perlombongan bauksit berskala besar dengan penapisan alumina berkaitan. Pusat pentadbirannya adalah bandar Nhulunbuy, pusat penduduk keempat terbesar di Wilayah Utara.

Iklim Arnhem Land adalah monsun tropika dengan musim hujan dan kering. Suhunya sedikit variasi bermusim; Walau bagaimanapun, ia boleh berkisar dari paras terendah semalaman 15 °C (59 °F) pada musim kemarau (April hingga September) hingga puncak harian 33 °C (91 °F) pada musim hujan (Oktober hingga Mac).

 
Penyeberangan Sungai Goyder, Central Arnhem Highway
 
Sesetengah kawasan yang mempunyai kepentingan budaya yang mendalam kepada penduduk asli adalah kawasan larangan walaupun kepada mereka yang mempunyai kebenaran untuk mengembara di seluruh Arnhem Land.

Demografi sunting

Diisytiharkan sebagai Rizab Orang Asli pada tahun 1931, ia kekal sebagai salah satu Rizab Aborigin terbesar di Australia dan mungkin paling terkenal dengan pengasingannya, seni rakyatnya, dan tradisi berterusan penduduk pribumi yang kuat. Arnhem Land di timur laut adalah rumah kepada orang asli Yolngu, salah satu daripada kumpulan pribumi terbesar di Australia, dan yang telah berjaya mengekalkan budaya tradisional yang kuat. Orang-orang Melayu dan Makassar dipercayai mempunyai hubungan dengan kumpulan-kumpulan Aborigin pantai dan berdagang dengan mereka sebelum penempatan Eropah di Australia.

Filem 2006 Ten Canoes menggambarkan kehidupan di Arnhem Land melalui cerita ke dalam mitos Orang Asli Aborigin; ia diarahkan bersama oleh salah seorang ahli tempatan. Filem dan dokumentari mengenai pembuatan filem itu, The Balanda and the Bark Canoes, memberi kesaksian yang luar biasa kepada perjuangan pribumi untuk menjaga kebudayaan mereka untuk terus hidup – atau menghidupkannya setelah pemodenan relatif dan pengaruh pemakaian budaya orang putih (balanda).[6][7]

Seni sunting

 
Glen Namundja, seorang seniman orang Asli Australia dari Arnhem Land, bekerja

Masyarakat Orang Asli dari Yirrkala, di luar Nhulunbuy, terkenal di peringkat dunia kerana lukisan kulit pokok, mempromosikan hak-hak Orang asli Australia, dan menjadi asal usul yidaki, atau didgeridoo. Masyarakat Gunbalanya (sebelum ini dikenali sebagai Oenpelli) di Arnhem Land Barat juga terkenal kerana lukisan kulit pokok. Penduduk pribumi juga mencipta arca pasir sebagai sebahagian daripada upacara suci mereka.

Arnhem Land juga terkenal dengan seni batu Orang Asli, beberapa contoh terbaik boleh didapati di Ubirr Rock, Injalak Hill, dan di kawasan Canon Hill. Beberapa catatan ini mencatatkan tahun-tahun awal penjelajahan dan penerokaan Eropah, kadang-kadang terperinci hinggakan senapang Martini-Henry dapat dikenal pasti. Mereka juga menggambarkan kapak, dan lukisan terperinci pesawat dan kapal. Satu tempat perlindungan jauh, beberapa ratus kilometer dari Darwin, mempunyai lukisan dermaga di Darwin, termasuk bangunan dan bot, dan orang Eropah dengan topi dan paip tembakau, ada yang kelihatan tanpa tangan (diletakkan di dalam poket seluar mereka). Berhampiran lorong Sungai Alligator Timur, seorang bentuk dilukis dari seorang lelaki yang membawa pistol dan memakai ekor tambut yang panjang di belakangnya, yang merupakan ciri buruh Cina yang dibawa ke Darwin pada akhir abad ke-19.

Satu susunan batu prasejarah Yolngu di Pantai Maccasans dekat Yirrkala menunjukkan tata letak 'prau' Makasar yang digunakan untuk mengangkap trepang. Ini adalah legasi hubungan perdagangan Yolngu dengan orang-orang di pulau Sulawesi Indonesia. Hubungan perdagangan mendahului penempatan Eropah kira-kira 200 tahun.

Artis orang asli di Arnhem Land diwakili terutamanya oleh Pusat Kesenian Aborigin, pertubuhan tanpa keuntungan, dan pertubuhan masyarakat.[8] Di Timur Arnhem Land, terutamanya Yolngu Matha - artis bercakap dipromosikan oleh Buku Larrnggay Mulka di Yirrkala, Seni Bula'bula di Ramingining, Seni dan Kraf Pulau Elcho, Budaya dan Seni Gapuwiyak di Gapuwiyak dan Seni dan Budaya Milingimbi di Pulau Milingimbi. Di Tanah Arnhem Tengah, Maningrida Arts & Culture di Maningrida mengalakkan karya pelbagai dalam bahasa Gunwinggu, Kuninjku, Gurrgoni, antara lain. Di Arnhem Land Barat, Seni Injalak di Gunbalanya mewakili kebanyakan artis Kunwinjku. Seni Ngukurr terletak di Sungai Roper di Arnhem Land Selatan. Seni juga dihasilkan di banyak pulau Arnhem Land, dan terdapat pusat seni di Groote Eylandt yang bercakap bahasa Enindhilyagwa (Seni Anindilyakwa) dan Kepulauan Goulburn yang bercakap bahasa Maung (Seni & Kraf Mardbalk).

Tanah air sunting

 
Seorang lelaki Aborigin yang menunjuk ikan di Port Bradshaw, Tanah Arnhem

Arnhem Land juga terkenal kerana mendukung gerakan tanah air, kadang-kadang disebut sebagai gerakan pedalaman.

Tumpuan pada tahun-tahun kebelakangan ini oleh kerajaan adalah mengenai "daya maju" kawasan yang telah menyebabkan ketegangan dan ketidakpastian dalam masyarakat Arnhem Land.[9]

Pada bulan September 2008, koresponden Darwin untuk The Age, Lindsay Murdoch, menulis: "Para penatua menceritakan ketakutan mereka bahawa kebudayaan dan masyarakat Yolngu tidak akan bertahan jika suku tidak dapat terus hidup dan mengakses tanah mereka melalui tanah air. Mereka memberi amaran bahawa jika perkhidmatan dipotong, kebanyakan daripada 800 orang di tanah air Laynhapuy akan dipaksa untuk berpindah ke bandar seperti Yirrkala di Semenanjung Gove, mewujudkan masalah undang-undang dan perintah baru, sementara mereka yang tinggal akan mengalami nasib yang sangat teruk."[10]

Sebagai tindak balas terhadap perubahan yang dibuat oleh kerajaan Wilayah Utara tentang sokongan yang berkurangan terhadap tanah air pada tahun 2009, ketua pribumi Patrick Dodson mengkritik dasar baru kontroversi kerajaan Wilayah tentang masyarakat Orang Asli yang terpencil, menggambarkannya sebagai rancangan "mati di pokok" yang "perlahan-lahan tetapi pasti" membunuh budaya asli.[11]

Dilahirkan pada tahun 1930-an, Dr Gawirrin Gumana AO adalah ketua suku Dhalwangu. Beliau adalah salah seorang Yolŋu yang paling senior yang masih hidup hari ini dan terkenal dengan karya seni dan pengetahuan budaya dan undang-undang tradisional. Pada bulan Mei 2009, beliau menyatakan hal berikut tentang pentingnya tanah air kepada rakyatnya:

"Kami mahu kekal di tanah kita sendiri, kita mempunyai kebudayaan kita, kita mempunyai undang-undang kita, kita mempunyai hak tanah kita, kita mempunyai lukisan dan ukiran kita, kita mempunyai kisah kita dari orang tua kita, bukan hanya orang saya, tetapi semua, semua Dhuwa dan Yirritja, kita tidak mereka-rekanya.
Saya mahu anda mendengar saya, Kerajaan.
Saya tahu anda telah mendapat wang untuk membantu Tanah Air kami. Tetapi anda juga tahu ada wang yang akan dibuat dari tanah Aborigin.
Anda harus mempercayai saya, dan anda harus membantu kami tinggal di sini, di tanah kami, untuk orang saya.
Saya bercakap untuk semua Yolŋu sekarang.
Jadi jika anda tidak boleh mempercayai saya, Kerajaan, jika anda tidak dapat membantu saya, Kerajaan, datang dan tembak saya, kerana saya akan mati di sini sebelum saya membiarkan ini berlaku. "[12]

Walaupun menghadapi kebimbangan kerajaan dan kekeliruan dasar, beberapa orang telah membangunkan perusahaan komersil yang berpusat dengan penggunaan unsur terbaik dari negara asal mereka. Usaha-usaha pelancongan asli yang menggabungkan penggunaan negara-negara asal telah menunjukkan tanda-tanda kejayaan untuk beberapa orang Yolngu.[13]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Australian Bureau of Statistics (2 October 2008). "Australian Demographic Statistics" (PDF). Dicapai pada 2008-06-24.
  2. ^ "About East Arnhem Land". Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-09-02. Dicapai pada 2018-07-25.
  3. ^ [1]
  4. ^ a b c MacKnight, CC (1976). The Voyage to Marege: Macassan Trepangers in Northern Australia. Melbourne University Press. ISBN 0-522-84088-4.
  5. ^ Australian Geographic (August 2014). "18th Century Chinese coin found in Arnhem Land".
  6. ^ Vertigo Productions. "Ten Canoes". Dicapai pada 14 June 2016.
  7. ^ "The Balanda and the Bark Canoes at the National Film and Sound Archive".
  8. ^ http://www.ankaaa.org.au/
  9. ^ Australian Government (30 October 2008). "'Viability of Aboriginal communities'". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-02-21. Dicapai pada 2011-02-18. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  10. ^ The Age (26 September 2008). "'The Homelands' Ancient Ties". Dicapai pada 2011-02-18.
  11. ^ ABC (2 June 2009). "'Killing us softly: Dodson slams outstations plan'". Dicapai pada 2011-02-18.
  12. ^ Australian Human Rights Commission (2009). "'Social Justice Report 2009: Chapter 4 Sustaining Aboriginal homeland communities'". Dicapai pada 2011-02-18.
  13. ^ "'Bawaka'". 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-02-11. Dicapai pada 2011-02-18.
  • Arnhem Land. Its History and Its People. 1954. R. M. & C. H. Berndt. F. W. Cheshire, Melbourne.

Pautan luar sunting

Templat:DutchplacenamesAus Templat:Northern Territory

Koordinat: 12°43′51.02″S 134°35′34.13″E / 12.7308389°S 134.5928139°E / -12.7308389; 134.5928139