Tanda O (Jepun: 丸印, rumi: marujirushi, Korea: 공표, rumi: 공標, lit.'gongpyo', tanda bola) merupakan nama bagi simbol berupa tanda bulat ("⭕" ) menyerupai huruf Rumi "O" yang digunakan untuk mewakili persetujuan di Asia Timur. Tanda ini membawa maksud yang sama dengan tanda rait yang digunakan di dunia Barat. Tanda lawannya merupakan tanda pangkah ("✗") atau ("×").

Hanamaru sunting

Hanamaru (Jepun: 花丸) merupakan kelainan tanda O yang digunakan di Jepun, dan ditulis sebagai 💮. Tanda ini biasanya ditulis sebagai lingkaran yang dikelilingi oleh kelopak bunga bulat, menunjukkan bunga. Tanda ini sering digunakan untuk memuji kanak-kanak, dan motifnya sering ditemui dalam watak dan logo kanak-kanak.

Hanamaru sering ditulis pada kertas ujian jika pelajar memperoleh markah penuh atau keputusan yang luar biasa. Tanda ini kadang-kala digunakan untuk menggantikan tanda O dalam penilaian soalan subjektif sekiranya jawapan pelajar tersebut sangat baik. Tanda ini juga digunakan sebagai simbol cuaca baik. [ <span title="This claim needs references to reliable sources. (August 2017)">petikan diperlukan</span> ]

Unicode sunting

Unicode menyediakan pelbagai simbol yang berkaitan, termasuk:

Simbol Titik kod unicode (hex) Nama
U + 25CB BULATAN PUTIH
U + 25CF BULATAN HITAM
U + 25EF BULATAN BESAR
U + 2B55 BULATAN TEBAL BESAR
💮 U + 1F4AE BUNGA PUTIH
💮

Lihat juga sunting