Tanda telinga atau tag telinga merupakan objek plastik atau logam yang digunakan untuk pengenalpastian haiwan ternakan, belaan mahupun liar. Tanda telinga yang menggunakan teknologi RFID digelar tanda telinga elektronik. Tanda telinga elektronik mematuhi piawaian antarabangsa ISO 11784 dan ISO 11785 yang berjalan pada 134.2 kHz, di samping ISO/IEC 18000-6C yang beroperasi dalam spektrum UHF. Juga terdapat sistem tak piawai seperti Destron yang berjalan pada 125 kHz. Biarpun banyak bentuk tanda telinga, jenis yang umum digunakan adalah seperti berikut:

  • Tanda telinga berbentuk panji: dua keping cakera yang tertindik pada telinga, sebelah atau kedua-dua belah mempunyai permukaan plastik yang luas dan pipih dan tertulis atau tertera butiran pengenalan dengan cukup jelas.
  • Tanda telinga berbentuk butang: dua keping cakera yang tertindik pada telinga
  • Tanda telinga klip plastik: jalur plastik acuan yang terlipat dan tertindik di tepi telinga.
  • Tanda telinga logam: bentuk segi empat aluminium, keluli atau loyang berbucu tajam, tersepit di tepi telinga dan dicap dengan pengenalan.
  • Tanda Pengenalan Elektronik, termasuk nombor EID dan ada kalanya nombor pengurusan pada butang yang terdapat di belakang telinga. Kadang-kadang juga digandingkan dalam satu set sepadan dengan Visual Tag.
Biri-biri dengan tanda telinga

Setiap satu jenis kecuali yang logam mungkin membawa cip RFID yang lazimnya membawa versi elektronik nombor pengenalan yang sama.