Tarkan Tevetoğlu atau lebih dikenali sebagai Tarkan, merupakan salah seorang penyanyi muzik pop di Turki. Dia telah menghasilkan beberapa album jualan-platinum sewaktu kerjayanya, dengan jualan sekitar 15 juta album [1]. Dia juga digelar sebagai Putera Pop Turki[2].

Tarkan Tevetoğlu
Di Vienna dengan para peminat Hungari; 23 Jun 2006
Latar belakang
Nama lahirTarkan Tevetoğlu
Juga dikenali sebagai
Tarkan
Berasal dariTurki
GenrePop rakyat, sezaman dewasa, pop rock, tarian-pop
PekerjaanPenyanyi-pengarang lagu
pengeluar rekod
penyembah
InstrumenVokal
Tahun aktif1991 - Kini
Syarikat rakaman
HITT Production, Urban, Universal, İstanbul Plak
Laman sesawang
Tarkan.com

Dia juga dikenali di tempat lain di Eropah dan di benua-benua Amerika, terutamanya dengan lagunya "Şımarık" (Spoilt/Kiss Kiss/Chanson Du Bisou/Besos). Ini telah dinamakan kembali sebagai "Kiss Kiss" oleh Holly Valance selepas Sezen Aksu menjual hak-hak muziknya. Lagu ini juga dikatakan punca berakhirnya hubungan kerja di antara Tarkan dan Aksu apabila mereka terbabit dalam persengketan mengenai milik hak cipta pada "Şımarık". Mereka pernah berkerjasama bagi menghasilkan kebanyakan lagu-lagu hit Tarkan di Turki dan Eropah. Satu lagi hit single ialah "Şıkıdım" (Shake)[3].

Istanbul Plak merupakan label rekod Tarkan pertama, rekod labelnya sekarang adalah syarikat muziknya sendiri HITT Music, yang ditubuhkannya pada tahun 1997.

Tarkan juga merupakan watak popular dalam buku komik Turki 1960-an, dari mana Tarkan mendapat namanya[4]. Asal nama Tarkan di ambil dari raja Turki silam[5].

Kehidupan awal sunting

Tarkan menghabiskan zaman kanak-kanaknya di Alzey, Jerman. Bapanya adalah salah seorang keturunan pendatang Turki yang berhijrah ke Jerman Barat sewaktu ekonomi Jerman Barat kukuh, sehingga dia tiba-tiba terpaksa berpindah kembali bersama keluarganya ke Turki sewaktu Tarkan berusia 13 tahun.

Kerjaya sunting

Tarkan bermula belajar muzik di Karamürsel. Perjalanannya ke kemasyhuran bermula apabila keluarga berpindah ke Istanbul pada 1988, dan dia mula bersedia untuk kemasukan peperiksaan Universiti pada 1990. Dia telah mengalami masa yang susah di Istanbul dan berkeputusan untuk berpindah balik ke Jerman. Pada masa itulah dia bermula berpindah sekali lagi setelah dia bertemu Mehmet Söğütoğlu, pengerusi syarikat rekod Istanbul Plak. Produced oleh Söğütoğlu album debutnya Yine Sensiz (Ketiadaan Anda Lagi) menjual 750 ribu copies. Album keduanya A-Acayipsin (Oh - Anda Satu Macam) menjual lebih dari dua juta copies di Turki dan 750 ribu copies di Eropah. Ini adalah feat pertama kalinya untuk seorang petunjuk Turki.

Dengan tiba-tibanya Tarkan telah menjadi seorang bintang dalam satu malam. Tarkan subsequently berpindah ke New York pada 1994 untuk melarikan diri dari peminat setianya yang senantiasa mengikutnya dan menyelesaikan pendidikannya di sebuah kolej di AS. Ketika Tarkan menghabisi masanya di AS mempelajari Bahasa Inggeris, dia bertemu Ahmet Ertegün (penubuh Turki Atlantic Records). Ertegün telah grooming Tarkan untuk kerjaya Amerika semenjak itu, tetapi Tarkan telah bermula kembali albumnya untuk banyak kali [6].

1997-1999 sunting

Pada Julai 1997, lagu hit "Şımarık" telah dikeluarkan di Turkey dari album Ölürüm Sana (Aku sanggup mati untuk Kau). Album ini mengambil jumlah tiga tahun untuk diselesaikan. Tarkan berkolaborasi dengan Sezen Aksu dan Ozan Çolakoglu untuk album tersebut. Dia berterima kasih kepada mereka untuk ini ketika ucapannya yang dia berikan selepas memenangi anugerah muzik TV Kral Turki untuk lagunya "Şımarık".

Di Turki, Ölürüm Sana menjual 4.5 juta copies sendirinya. When the album's single "Şımarık" was released in 1999 in Eropah, ia mencapai nombor tiga di tempat-tempat seperti Switzerland[7], the Belanda[8], Perancis, dan Jerman, dan ia mencapai ke tahap nombor satu di Belgium.

Dia dianugerahkan dengan cakera emasnya di Anugerah Cannes Midem. Pada berikutannya dia mengeluarkan sebuah album kompilasi untuk Eropah bertajuk Tarkan. Dia memenangi Anugerah Muzik Sedunia di Monaco pada tahun yang sama untuk jualan tiket untuk album itu. Tarkan mengeluarkan dua lagi single di Eropah di bawah tiket Universal, "Şıkıdım" dan "Bu Gece" ("Malam Ini").

Tarkan mengembara ke Eropah dan Latin America untuk memperkenalkan muziknya. Dia mengadakan banyak konsert antarabangsa pada tempoh ini, lapan belas konsert pada jumlah tujuh belas bandar.

2000-2006 sunting

Pada 2000, album tajuk-sendiri telah dikeluarkan di AS dengan sebuah tiket Universal Latino. Jualan diadakan dengan platihum di Latin America.

Pada 2001, Tarkan mengeluarkan albumnya Karma dan dua single pertama kali di Turki digelar "Kuzu Kuzu" ("Seperti Kambing Biri-biri") dan "Hüp" ("Whoop").

EP/hybrid albumnya Dudu (Wanita) telah dikeluarkan pada musim panas 2003 di bawah label HITT Musicnya tersendiri untuk pertama kali. Itu adalah album pertama dalam jenisnya untuk dijualkan lebih dari sejuta copies.

Dalam Karma dan Dudu dia telah bekerja dengan penyanyi-pengarya lagu Nazan Öncel, yang album Yan Yana Fotoğraf Çektirelim nya diterbitkan di bawah label HITT Productions.

Dia telah berada di muka Pepsi di Turkey dan menjadi mascot rasmi Turkish national football team untuk 2002 World Cup, merakamkan lagu bola sepak "Bir Oluruz Yolunda" ("Bersatu untuk Anda"), yang telah menjadi sebuah anthem untuk para peminat.

Dia juga telah mengeluarkan minyak wangi anekanya sendiri yang bertajuk "Tarkan" pada permulaan at 2004.

Pada Oktober 2005, dia mengelurakan debut single Bahasa Inggerisnya he released his long "Bounce" di Turki.

Debut Bahasa Inggeris albumnya Come Closer telah dikeluarkan di beberapa bahagian Eropah pada April 7, 2006, dibawah sebuah label Universal Music.

Setbacks sunting

Tarkan telkah mengalami setbacks sewaktu kerjayanya. Pada 1994, Tarkan menjelma di sebuah siaran hidup untuk perayaan ulang tahun sebuah rangkaian sendirian Turki ATV's dan diwawancara oleh seorang wartawan. Jawapannya ketika ditanya bagaimana dia, ditangkap di kamera, adalah "Çişim var, ağabey..." ('Saya harus kencing, kawan...').

Pada puncak kemasyhurannya, Tarkan dipanggil untuk memasuki perkhidmatan tentera, yang dia telah mengetepikan untuk certain tempoh waktu ketia dia sedang belajar di New York. The deadline for commencement berakhir pada 1998, akan tetapi kerana obligasi kontrak, dia tidak pulang ke Turki untuk melakukan perkhidmatan tenteranya. Media berbincang sama ada Tarkan should harus dipandang sebagai seorang deserter dan dibuangkan kewarganegaraannya, tetapi ini tidak pernah berlaku. Selepas gempa bumi Ogos 1999 yang melanda Turki, the perkhidmatan tentera 28 telah diluluskan, yang membenarkan perkihidmatan yang amat pendek waktu provided orang yang dicovered oleh undang-undang membayar $16,000 untuk kebaikan mangsa gempa bumi. Tarkan pulang ke Turkey pada 2000 dan mengambil kesempatan undang-undang ini, menghabisi perkhidmatannya dalam dua puluh lapan hari.

Pada 2005, sebuah cetak rompak muzik Turki membongkarkan empat rakaman demo yang dicuri dari album Bahasa Inggeris debutnya, Come Closer (Datang Sini), ke dalam internet[9]. Beribu-ribu copies telah dimuatnaikkan secara haram sebelum pengeluaran rasmi album.

Diskografi: Kerjaya yang terkenal sunting

Year Cover Title
1999   Şımarık (Rosak) Single kemenangan anugerah
1999   Tarkan Album kemenangan anugerah
2006   Come Closer (Datang Sini)

Lihat pula sunting

Rujukan sunting

  • "Tarkan finds his moves take him across borders". CNN Worldbeat. Dicapai pada ogos 09. Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  • "Pop Music's Young Turk Tarkan's got the Look and the Moves -- and His Eye on the U.S." Washington Post. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-07-17. Dicapai pada November 18. Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  • "The Passion of Tarkan". Yildirim, Ali © Tarkan DeLuxe 2004. Dicapai pada Julai 06. Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  • "Turk Prince of Pop". Chacko, Jessica © Hillsdale Collegian. Dicapai pada Nov 11. Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  • "Completely Detached". Lehmann, Lennert © Qantara.de 2005 (Translation from German: John Bergeron). Dicapai pada April 21. Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  • "Tarkan's Long Hello". Yildirim, Ali © Tarkan DeLuxe 2005. Dicapai pada Mei 31. Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  • "Making Moves, A Tarkan Documentary". Tarkan DeLuxe & MKP © 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada 2004-06-05. Dicapai pada Mei 31. Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  • "Tarkan Filmography". IMDb. Dicapai pada Jun 21. Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)

Nota sunting

Pautan luar sunting