Tasik-Tasik Besar Afrika

Tasik-Tasik Besar Afrika (Swahili: Maziwa Makuu, bahasa Inggeris: African Great Lakes) adalah rangkaian tasik merentasi timur benua Afrika dihasilkan rengkahan benua sepanjang rantau tersebut. Tasik-tasik ini keseluruhannya mengandungi isipadu 31,000 km3 air jauh lebih besar daripada Tasik Baikal mahupun rangkaian tasik besar di Amerika Utara; jumlah isipadu ini merangkumi sekitar 25% air tawar tidak beku yang ada di permukaan bumi. Tasik-tasik ini juga menempatkan banyak habitat beraneka hidupan termasuk 10% spesies ikan dunia yang hidup di rantau benua ini.

Imej satelit wilayah tasik-tasik besar yang ada di benua Afrika.

Negara-negara yang mengelilingi tasik-tasik ini termasuk Burundi, Republik Demokratik Kongo, Habsyah, Kenya, Malawi, Mozambique, Rwanda, Zambia, Tanzania dan Uganda.[1]

Senarai Tasik sunting

Tasik yang mengalir ke sungai Nil Putih sunting

Tasik yang mengalir ke Sungai Congo sunting

Tasik yang mengalir ke sungai Zambezi melalui Sungai Shire sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "International Documentation Network on the Great African Lakes Region". Princeton University Library. Dicapai pada 22 November 2013.

Sumber lain sunting

  • Chrétien, Jean-Pierre (2006). The Great Lakes of Africa: Two Thousand Years of History. Diterjemahkan oleh Straus, Scott. New York: Zone Books. ISBN 1-890951-35-8.