Tauhu busuk, atau chòu dòufu (臭豆腐), adalah satu bentuk tauhu peram yang mempunyai bau yang kuat. Ia ialah snek yang biasanya dijual di pasar malam atau di tepi jalan atau gerai sebagai hidangan sampingan di bar makan tengah hari dan bukannya di restoran.

Tauhu busuk
Жаренный во фритюре вонючий тофу Sunting ini di Wikidata
JenisFermented bean curd Sunting ini di Wikidata
Tempat asalChina
Bahan utamaTauhu
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Tauhu busuk

Bahasa Cina: 臭豆腐
Maksud harfiah: stinky tofu

Pengeluaran sunting

Tidak seperti keju, proses pemeraman tauhu busuk tidak mempunyai formula yang ditetapkan untuk bakteria pemula; pelbagai variasi serantau dan individu wujud dalam pembuatan dan penyediaannya.

Kaedah tradisional menghasilkan tauhu busuk adalah untuk menyediakan air rendaman yang dibuat daripada susu peram, sayur-sayuran, dan daging; air rendaman itu juga boleh termasuk udang kering, Amaranth hijau, sawi, rebung buluh, dan herba Cina.[1] Penapaian air rendaman itu boleh mengambil masa sehingga beberapa bulan.

Kilang-kilang moden sering menggunakan kaedah cepat untuk pengeluaran besar-besaran tauhu busuk. Tauhu segar diperap dalam air perap yang siap untuk hanya satu atau dua hari, terutamanya untuk tujuan goreng atau rebus.[2] Proses ini hanya menambah bau untuk tauhu diperap dan bukannya membiarkan ia diperam sepenuhnya.

Penyediaan sunting

 
Tauhu busuk (mǎ là) gaya Sichuan.

Tauhu busuk boleh dimakan sejuk, kukus, rebus, atau, paling biasa, goreng celur, dan ia sering diiringi oleh sos cili. Warna berbagai dari goreng keemasan gaya Zhejiang ke hitam gaya Hunan.[1]

Dari jauh, bau tauhu busuk dikatakan menyerupai sampah busuk atau baja. Sesetengah orang membandingkannya dengan rasa keju biru,[3] sementara yang lain telah membandingkannya dengan daging busuk. Dikatakan bahawa semakin ia berbau, "lebih baik" rasanya.[1]

Sejarah sunting

Menurut cerita rakyat, tauhu busuk telah dicipta oleh seseorang yang bernama Wang Zhi-He (王致和) semasa Dinasti Qing. Walau bagaimanapun, terdapat berbagai variasi cerita.

Tauhu busuk lembut

Selepas gagal peperiksaan diraja, Wang Zhi-He tinggal di Beijing dan bergantung kepada menjual tauhu untuk mencari rezeki. Pada suatu hari, dia mempunyai banyak tauhu yang tidak terjual lalu dia memotong tauhu menjadi kiub kecil dan meletakkannya ke dalam balang tanah liat. Selepas beberapa hari, dia membuka balang dan mendapati bahawa tauhu telah bertukar kehijauan dan menjadi sangat berbau. Dia merasai "tauhu kehijauan busuk" dan mendapati secara hairan bahawa ia lazat. Jadi dia memutuskan untuk menjual "tauhu kehijauan busuk" sebagai komoditi di kedainya.[4]

Tauhu busuk kering

Semasa tempoh Kangxi, Wang Zhi-He adalah seorang penjual tauhu serta pemberi makan babi. Pada suatu hari dia membuat tauhu kering dengan balang tanah liat. Selepas dia meletakkan semua perisa dalam balang, beliau telah terganggu oleh babi dan terlupa untuk meletakkan penutup, dan jadi cat putih di dinding jatuh ke dalam balang. Sejurus kemudian, selepas Wang Zhi-He telah menetap semua babi, tauhu kering sudah bertukar menjadi tauhu busuk kering.[perlu rujukan]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b c Xiaomi, Tan (2 Jun 2006). "Stand back! Stinky tofu chain stores arrive in Shenzhen". Shenzhen Daily.
  2. ^ "臭豆腐秘密基地 直擊製作過程!". 華視新聞網.
  3. ^ Lennox, Craig (28 Januari 2010). "Chou doufu: the origins of stinky tofu". Global Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 April 2010. Dicapai pada 14 Julai 2010.
  4. ^ "Wang Zhihe Fermented Bean Curd." Cultural China. Cultural China. Web. 21 May 2015. <http://kaleidoscope.cultural-china.com/en/8Kaleidoscope2094.html>.

Pautan luar sunting